Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad är bäst judo eller jujutsi?

Skrivet av joie
Vad ska jag välja till min 5-åring och i så fall varför?
Svar på tråden: Vad är bäst judo eller jujutsi?

Kan inte svara riktigt

Skrivet av  E71
eftersom jag inte känner till jiujiutsu så bra. Däremot vet jag att judo är en trevlig sport för barn. Kan dock tänka mig att om båda alternativen har barnaktiviteter för barn i den åldern så är det säkert bra och genomtänkt och det som kan avgöra vad som är bäst är antagligen hur ditt barn trivs med ledarna.

Om du har möjlighet så kan väl barnet få prova varje aktivitet en gång och sedan välja. Skulle som sagt tro att det inte går att säga att det ena är bättre än det andra. själva aktiviteterna är säkert lika bra, det som kan skilja är hur ledarna är och om ditt barn råkar tycka att det ena är roligare.
 

Min 6-åring går på judo-lek

Skrivet av  Smulan
och det är toppen! Vi går i en familjegrupp så han och jag går tillsammans. Tycker att det är jättebra, vi har väldigt roligt tillsammans.

Man tränar smidighet, motorik, styrka, snabbhet och mycket mycket mera. Vet tyvärr inget om jujutsi.
 

Svarar

Skrivet av  Nickan
Jag har tränat både och och min man är barntränare i judo.
Skillnaden är inte så stor på de båda sporterna...inte i barngrupperna i alla fall tror jag. I judo (vuxenjudo) tränar man kast, fallteknik, fasthållningar, arm och halslås. Och allt annat så klart som styrka, kondition, motorik, balans osv. I barngrupperna lär sig barnen kast, fallteknik och fasthållningar...och MYCKET lek!
I ju-juitsun tränar de vuxna mkt arm, hals och handledslås, mkt självförsvar (tex om nån slår så här, gör så här, om nån håller dig så här, kommer du loss så här...), även fasthållningar och mkt fallteknik och lite kast. och allt runt om som vanligt. Barnträningarna har inga lås eller bryttekniker och blir därför väldigt lik judon.

Båda sporterna lär även ut japanska och respekt för dojon osv.
 

som Nickan skrev

Skrivet av  Solen
är det för barn bara en liten skillnad.
Judon är egentligen mera sport, medan ju-jutsun är mera självförsvar. Jag gillar ju-jutsun bäst eftersom det är mera variation, eftersom det finns tekniker från olika sporter, bland annat judo och karate.
 

Judo...

Skrivet av  Camilla m Nathalie 2 år + bf 1/2
helt klart säger jag som är gammal elitjudoka.
Och även utbildad barntränare.

Judo är´lite mjukare än Ju-jutsi och men annars är
det två sporterna ganska lika.

Jag väntar tills min lilla Nathalie fyller 4 för då ska hon börja på föräldra+barn judo. Jag tänkte även gå dit och testa med henne när hon är 3 men tror nog det är lite för tidigt. :)
 

Artiklar från Familjeliv