Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ridskola

Skrivet av Mamma Anna
för fyraåringar efterlyses i stockholm. Har en dotter som vill börja rida. Vill ha tips på vart vi kan vända oss. Tack för svar.
Svar på tråden: Ridskola

Var ska den ligga?

Skrivet av  Svammelmamma
Har förslag på några norr om Stockholm, i Vallentuna och Åkersberga finns flera...
Maila mej på [email protected] så kan du få numret till den vår dotter går på. Det är små ponnyer, mkt välorganiserat och bra.
 

Tack för svar....

Skrivet av  Mamma Anna
jag mailar dig om numret när det blir aktuellt. Har du nåt bra tips om någon som ligger i centrala stockholm också?
Hur gammal är din dotter förresten och hur länge har hon ridit?? Som sagt...hör av mig på mailen.
 

Vet inte om de har kurser för så små barn

Skrivet av  Maria K
Men de jag känner till i centrala Sthlm är Swartlings ridskola. Ligger på Valhallavägen.
 

Jag tror

Skrivet av  Svammelmamma
att de flesta ridskolor inte tar emot elever för "riktig" undervisning förrän de är runt 7 år och det tycker jag är rätt, även de minsta hästarna på en ridskola brukar vara för stora för yngre barn. Men många har sånt "häst-lekis", brukar vara öppet för alla för att prova på så att säga.
De här riskolorna jag känner till har bara små hästar (shettisar) och lär egentligen inte barnen rida, de är ju ff nybörjare om de sedan går över till en "riktig" ridskola. Men de får viktig träning i allt omkring hästeriet, hur man beter sig i stallet, lite teori, samt såklart en del ridning, balans o så.
 

Brukar inte...

Skrivet av  A
... kunna börja rida lektion så tidigt. De är för små.
 

Försmå??? visst kan man rida när man är 4 år.

Skrivet av  Annica
Lite dumt tycker jag att säga att man är förliten när man är 4 år.
Väsby ridskola & Barkarby ridskola(lite osäker om den heter så, ligger brevid IKEA i Barkarby)
båda dom ridskolorna har något som heter hästlekis och det kan jag verkligen rekomendera!
Min dotter var 4,5 år när hon började på ridlekis i Väsby ridskola och det var toppen! dom får både rida och lära sig att sköta hästarna, fodra, kropsdelar och allt runt omkring.

Finns säkert på flera ställen men jag tror inte att varken svartlings, Östermalms eller stockholms ridskola har något, men du kan ringa och fråga.
 

Ojojoj

Skrivet av  A
Förlåt så hemskt mycket... Jag ville bara förmedla det svar jag fått när jag ringt runt till ridskolor och frågat.
 

tyresö

Skrivet av  Simons mamma
Det är möjligt att Tyresö Ryttarförening anordnar nått för dem lite mindre. En slags förberedande hästvettskurs.
 

visbohammar i gnesta

Skrivet av  hästen..
har ridskola för barn i den åldern!!
vår 6 åring går och började för ca 2 år sen..
 

Ponnyridning söndagar

Skrivet av  Gittan m Gemma 02 o Gianna 040318
kör vi med, 10 kr för en runda som håller vår hästtokiga 2,5-åring nöjd. Annars kan man ju ställa sig i kön igen, och igen.... Det är på Upplands-Bro ridskola kl. 11-12 varje söndag. Det finns även gunghäst ute där och inne vid luckan finns två hästattrapper med riktig sadel o träns som man kan passa på att leka med. Nästan lika kul, tycker flera barn.
 

Artiklar från Familjeliv