Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Börjar dra mig för bedövning (!)

Skrivet av Marie m Acke + bebis i maj
Innan första förlossnignen var jag så inställd på att ta all bedövning som bara är möjligt, och fram tills nu har jag varit lika inställd på detta igen. Men i helgen har jag läst mycket om t.ex. EDA och förstått att värkarna kan avta med EDA, man får en nål instucken i ryggen som ska sitta KVAR(!!) och man kan få lite biverkningar efteråt av bedövningen. Lustgas får man bara ta under öppningsskedet och inte krystandet. Men jag trodde att krystandet också gör förfärligt ont.
Förra förlossningen gick ju så snabbt att jag hann inte skilja på öppning och krystning så jag vet ju inte vad som hände.

Denna gång förbereder bm mig på att det kanske blir en långsammare förlossning. Då vill jag ju ha bedövning. Paniken närmar sig. Jag har ingen fråga till er, jag ville bara skriva av mina tankar. Känner mig så osäker inför detta med bedövning nu, speciellt krystningsfasen. Tack för att du orkade läsa.
Svar på tråden: Börjar dra mig för bedövning (!)

tänk efter mer än XX gånger...

Skrivet av  Johanna
....när det gäller bedövning. Du har helt rätt i att värkarbetet stannar av, ibland helt. Bedövningen gör oxå att hela förlossningen blir utdragen och kan komma att avslutas med sugklocka eller akut snitt, det behöver naturligtvis inte gå så illa men statistik visar på just detta. Föda helt naturligt minskar drastiskt alla komplikationer!

Lite tankar och åsikter från mig! Skriv gärna mer o fråga om det är nåt du undrar.
 

Tror

Skrivet av  Hannanon & de 4 barnen + BP 15/9
inte du behöver oroa dig för vilken bedövning du ska ha..Lustgas brukar vara bra för omföderskor, om du nu hinner det *fniss* Själv tycker jag lustgas är äckligt;-)

Jag är _ingen_ förespråkare för EDA alls, så strunta i den.*S* (Förresten sitter det _inte_ ngn nål kvar i ryggen vid Eda, utan det är en tunn, tunn plast slang som sitter mellan kotorna)

Nu blev du mycket klokare va??
 

Jag tänkte också...

Skrivet av  Tekla
... i de banorna inför senaste förlossningen, och beslutade mig för att vara nöjd med att jag kände till något om de olika smärtlindringarna för att väl på plats på förlossningen kunna resonera med barnmorskan där vad för smärtlindring som kunde passa mig just då, utifrån hur jag upplevde situationen, smärtan och hur trött jag var. Nu hann jag ju inte med nåt sådant denna gång, men min upplevelse från första barnets ankomst är att jag hade kunnat fatta beslut om det när det kändes aktuellt. Jag skulle vilja uppmuntra dig till att lita på dig själv och din kropp även i den situationen! Många som jag har hört har fött med eda har varit mycket nöjda.
 

Du mår bättre efteråt.

Skrivet av  Lena_O
Jag har fött två barn utan bedövning, har lite sprutskräck. :D
Jag kan säga att fördelen med att vara helt obedövad, är att efteråt så är allt över, vips borta.
 

Ja, men...

Skrivet av  christel
så kan det vara med EDA oxå.
Jag fick absolut inga biverkningar av den. Den tog helt rätt, stärkte mina krystvärkar (eftersom jag kunde slappna av, den tog inte bort värkarna helt jag kände dem hela tiden)och efteråt kunde jag kissa och duscha utan problem.
Varje kropp är ju unik, så det är svårt att säga exakt vad som händer :-)
 

EDA ges ej under utdrivningsskedet

Skrivet av  Lena
EDA ges under öppningsskedet som då ofta stannar av och kräver igångsättning genom värkstimulerande dropp.
Många kvinnor upplever öppningsskedet som det mest smärtsamma.
 

Lustgas..

Skrivet av  Ann
hade jag precis hela tiden! Särskilt under krystningsskedet för det var ju dà det gjorde som ondast! Tyckte i alla fall jag. Innan förlossningen var jag öppen för precis alla bedövningar som fanns, men när värkarna kom kändes det som om jag skulle fixa det bara med lustgas. Bm sa till mig innan att "de flesta som INTE gillar lustgas brukar vara de som inte gillar att vara onyktra". Jag dricker inte mycket men jag gillar att känna mig lite smàlurig av vitvin sà det var kanske därför jag och lustgasen blev bästisar... Tyckte det var precis hur härligt som helst, sjöng och fjantade mig och, ja, en schysst liten fylla helt enkelt ;=)

Inga vilda hundar i hela världen hade kunnat ta den ur mina händer under krystningsskedet, det kan jag garantera!

Hoppas allt gàr bra!
 

Artiklar från Familjeliv