Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

nån som vill svara lite på några frågor?

Skrivet av 3- grav
vad gör man om navelsträngen kommer först, ska man "peta" in den igen då? Det här med syretillförseln tänkte jag på.

vad ska man tänka på om man känner att man inte hinner in?
Svar på tråden: nån som vill svara lite på några frågor?

Jaa du

Skrivet av  Hannanon bilföderskan med 4 barn + BP 15/9
kommer navelstränegn först om man är hemma & alldeles själv..Är det bara att be till gudarna att det går bra. Är man på skukhus då sådant inträffar, blir det omedelbart kejsarsnitt..

Vet att BM , OM ngt sånt inträffar försöker puffa upp huvudet lite..Och hålla emot navelstränegn så inte trycket blir så stort..
Men det ska vi hoppas att det inte händer någon alls..

Om du är hemma & känner att du inte hinner in, försök ta dig till en plats där du kan ha det bekvämt. Lägga dig ner i soffan eller i sängen. Eller "bara " på golvet, så att bäbisen inte ramlar ner i golvet då den kommer ut:-)

Ring 112 & be om ambulans. De brukar koppla i hop en med ngn på förlossningen. och där är dom skickliga på att guida den som föder eller assisterar..

navelsträngen brukar man inte behöva göra ngt åt alls, utan man väntar med den tills man kommer till skukhus.
Det var lite råd & tips iallafall:-)
Fråga gärna ok du undrar om ngt mer:-)
 

Vad kul med ett inlägg! :)

Skrivet av  Marie, Acke & beb 31/5
Jag tror att telnr 112 eller förlossningen är bra på att assistera via telefon om det händer nåt med navelsträngen.

Annat att tänka på hinner man inte :). Jag kommer däremot att innan min förlossning se till att ha telefonnr till grannar vid telefonen och att ha filtar på en "enkel" plats i hemmet. BB-väskan ska naturligtvis vara färdigpackad i god tid. Jag har alltid med mig blodgruppspapper mm i min väska vart jag än åker. Man vet ju aldrig...
 

efter två oplanerade förlossningar hemma

Skrivet av  fyrbarnsmamma
så kan jag säga att det viktigaste är att ta det lugnt.Sätter det igång ring 112 och följ sedan din egen kropp.Jag fick båda mina stående på knä,en i hallen och en i köket.Bebisen glider ut och ner på golvet.Ta upp bebisen kolla andningen, vänd ev på bebisen så den lättare hostar upp fostervatten om det behövs. Lägg bebisen till bröstet och använd kökshandukar eller vad som finns i närheten att hålla den varm med. Invänta ambulansen för de har sterila
instrument för att klippa navelsträngen med. Min barnmorska visade mig innan var jag skulle trycka hårt på magen om det var så att jag skulle ha börjat blöda väldigt mycket. Be din barnmorska berätta vad man ska tänka på vid en ev hemförlossning. Lämna gärna extra nyckel till någon granne ha alla telefon nr som kan behövas på en lapp vid telefonen.
Mina två oplanerade förlossningar var de två bästa av mina fyra förlossningar
 

Det kan ju vara farligt

Skrivet av  Annika m. Robin 22 mån & Michelle Maj-00
om navelsträngen kommer först sk. navelsträngsprolaps, för då kan syretillförseln till babyn stängas av om den kommer i kläm.
Så antingen är det nog bra om man krystar ut bebisen på stört, eller att man lägger sig med rumpan uppåt så att babyn inte åker ner och klämmer på strängen och ringer 112
 

Knivigt men...

Skrivet av  Barnmorska 3 mio bf 3/7
...det enda du kan göra om du är ensam hemma: få någon att ringa 112, ställ dej på knä med stjärten i vädret!Det minskar trycket neråt.
En "frisk" sräng ska inte kunna falla ut...men sådana saker sker ju..men de är OVANLIGA. Tack och lov för oftast kan man inte rädda barnet...särskilt inte om det sker hemma...
Föder du hemma så ta det lugnt...det brukar gå galant!
 

Artiklar från Familjeliv