Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

dum fråga kanske

Skrivet av Flingan med tre + v.20
Hej!!

Jag väntar mitt fjärde barn och misstänker att det kommer gå fort eftersom de tidigare förlossningarna gjort det.
Tvillingarna var ute på 8 timmar och lilltjejen på 3 timmar.

Nu till frågan :0) Ni som fött hemma eller i bilen drog någon eller ni själva ut barnet när ni krystade eller bara pluppade "den" ut. Men tanke på att barnmorskan tar väl tag i huvudet/axlarna när man föder på sjukhus och hjälper till att dra ut den.

Hm, lät konstigt formulerat men ni förstår säkert vad jag menar. :0)
Svar på tråden: dum fråga kanske

skillnaden mellan....

Skrivet av  **Johanna**
.... att föda hemma, då den oftast pluppar ut och på Förlossningen är att på förlossningen har kvinnan oftast en annan ställning (typ gyn läge eller sidoläge). detta är helt ovetenskapligt men en tanke. Hemma blir det nog oftast en mer naturlig ställning som tex stående eller på knä, + att det går ju oftast fort hemma så tja, den pluppar bara ut.
 

Har inte fött hemma

Skrivet av  Annika m. Robin 2,5år & Michelle 4,5 år
men BM brukar inte dra ut barnet, utan brukar hålla emot lite på huvudet (så att det ej ska gå för fort) och ev. vrida lite på huvudet vid förlossningen.
 

det glider ut..

Skrivet av  Elisabeth med fyrabarn
om man står på knä eller alla fyra.
Båda gångerna som jag har oplanerat fött hemma har jag ställt mig på knä.När fjärde barnet kom kände jag att det gick lite fort och att jag var på väg att spricka så då tog jag och höll emot barnets huvud en krystvärk innan jag krystade ut bebisen.

 

"tryckte" sig ut själv...

Skrivet av  mie + Oscar 03 + emil 27/9
...Jag gjorde inte annat än att försöka hålla emot :-). Emil formligen flög ut av sig själv...kändes som om jag hade en alien mellan benen som försökte ta sig ut!
 

Hjälpte till...

Skrivet av  Nenne
...gjorde min kompis när hon födde sitt andra barn på duschgolvet -ensam!

Maken var på sjukhuset för omplåstring efter en hockeymatch när hennes värkar plöstligt gick från diskreta till STARKA.

Hon berättade att hon på bara 3-4 enormt långa och starka värkar kände hur barnet gled ner och sen direkt kom krystvärkarna. Hon lade då en handduk under rumpan och hasade ner med ryggen mot badrumsväggen och liksom halvsatt när hon födde fram andra barnet.

Och ja, hon hjälpte till och lirkade ut en axel då hon tyckte att det inte hände något då hon krystade.

Gissa om resten av familjen fick en chock när hon ringde dem (och jag förstås, men jag fick inte förrän nästa dag :-).

 

Artiklar från Familjeliv