Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Besviken!

Skrivet av Agneta H
Min 6-åring har börjat förskoleklass idag (F-2:a). I våras hade dom inskolning då dagis gick dit med barnen. I våras fick vi också veta att det skulle bli inskolningssamtal i augusti. Vi gick och väntade på mer info om det. För kanske en vecka sedan fick vi inbjudan till detta. Vi hade trott vi skulle träffa förskolläraren för enskilda samtal med bara oss föräldrar och vårt barn. Nej, istället skulle det bli kollektivt samtal med halva gruppen. Tja, halva gruppen var det men inget samtal. Vi kom dit, får höra att förskolläraren har sjuk pappa och inte ska komma på hela veckan. Istället är det fritidspersonalen som har hand om det. Okej, det går väl bra det också eftersom dom jobbar mycket med barnen dom med. Det dom säger till oss är att vi får fråga om vi undrar ngt. Sen får vi bara "örla" omkring där bland de andra 6-åringarna med föräldrar. I samma rum är dessutom övriga fritidsbarn d vs 7 och 8-åringar. Inget samtal där inte. Vi går hem och kommer tillbaka idag då den riktiga skolstarten är och tror att nu ska det bli bra. Nejdå, barnen går in. Ingen info, inga samtal. Min man går ett varv och hör genom öppna dörrar/fönster att de andra parallellklasserna har info till föräldrarna om bl a fotografering på måndag.
Nu undrar jag: Faller allt bara för att förskolläraren inte är där? De andra ska ju också jobba med barnen. Eller skulle det ha varit så här även om hon var där?
Är inte personlen intresserade av att i enskilda inskolningssamtal få träffa barnet, lära känna barnet och få veta lite om barnet?
Jag hoppas verkligen det blir bättre för jag är besviken. Min dotter har degraderats från att på dagis varit en individ till att nu endast vara en gruppmedlem.
Inte gör det saken bättre att jag inte fick världens bästa intryck av denna klass i våras och egentligen önskade en annan parallellklass. Dessutom så lyssnade inte fritidspedaggen på min dotter igår når hon pratade med henne.
Barnen är ju bara 6 år. Då är det ju viktigt att det blir bra!
Svar på tråden: Besviken!

låter inte bra :-(

Skrivet av  sillen
hinner inte skriva så mycket just nu, men känner så för dig; det MÅSTE ju bli bra lixom.

Min erfarenhet är att muntlig information om praktiska saker inte funkar, ALLA (lärare, barn och föräldrar) är vimsiga första dagarna. NEj tack, viktig info ska komma på papper!

Inskolningssamtal har jag aldrig hört talas om och tror inte heller det skulle speciellt givande. Bättre att vänta ett par veckor tills nervositet och rörighet lagt sig och situationen börjar klarna, först då vet man vad man undrar och vad man vill informera om.

Håller tummarna för att det bättrar sig!
 

Tack sillen!

Skrivet av  Agneta H
Ibland undrar jag om jag har höga krav, men min man reagerade likadant. Jag ska avvakta och se och kanske jag ska fråga lite försiktigt när vi hämtar dottern idag.
Tack för ditt gulliga svar!
 

man SKA ha höga krav!! imt

Skrivet av  sillen
.
 

Ge det några veckor!

Skrivet av  marängen
Känns det inte bra sen heller, tycker jag att du ska ta upp det, och fundera över ett byte till parallellklassen. Försök bara att inte visa din frustration för ditt barn, de färgas så lätt av våra egna tankar. Förök peppa, men håll ögonen på det... är mitt råd.
 

Ja...

Skrivet av  Agneta H
...vi pratar inte om det när dottern är närvarande. Hon märker nog heller inte av så mycket att det fungerar dåligt. Jag ska prata lite med fritidspedagogen idag när jag hämtar och kanske som du skriver ge det lite tid.
Men jag måste säga att jag är glad att min flicka är så pass tuff som hon är. Skolstarten i denna klassen är ju definitivt inte anpassad för blyga och osäkra barn. 6-åringar är ju ganska små fortfarande! Och hur ska det bli när min son börjar skolan som är född sent på året? Han kommer ju bara att vara 5,5 år. Men då kanske jag vet vilken parellell jag inte ska välja.
Tack för ditt svar!
 

Artiklar från Familjeliv