Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Gnälliga mamman här

Skrivet av Agneta H
Jag skrev ju om när min dotter började skolan förra veckan, om min besvikelse för att det funkade så dåligt. Min dotter har ju hela tiden tyckt det varit jätteroligt så jag tänkte precis att jag nog skulle vara nöjd jag med. Så idag, då var förskolläraren som kom tillbaka i måndags (varit hemma för sin sjuka pappa) plötsligt bortrest (om det nu stämmer så det inte var hennes far igen). Då tror man ju att fritidspedagogen ska ta barnen eftersom hon känner dem och jobbar med dem på fritids. Nej, hon ska vara inne hos 1-2:or och istället så kommer en för 6-åringarna helt okänd person in och tar hand om dom. Kunde inte den okända fröknen varit hos 1-2:or som ju redan gått ett tag på skolan, istället?
Just idag var första dagen min dotter ville att jag skulle stanna (har inte behövts på hela den första veckan) och det kanske var tur då eftersom det blev en okänd fröken.
Dessutom ser jag aldrig någon "rastvakt" när jag kommer och hämtar min dotter på eftermiddagen. En personal brukar röja undan mellanmålet och en brukar sitta inne och skriva något och en går hem precis då.
Jag är inte nöjd - jag är missnöjd!

Svar på tråden: Gnälliga mamman här

Det är ett elände!

Skrivet av  Chruss
Vår skola har en rastvakt som är en från fritids, en kanonbra kille som barnen verkligen gillar. Problemet är att det
ska vara 2 ute, han och en lärare och inte en enda lärare vill vara ute! Det är så frusterande!
Min dotter går i ettan i en 1-2 men det är så rörigt så jag är orolig, men hon tycker det är kul så vi får väl avvakta och se vad som sker.
Men skolan vill att barnen ser efter varandra själva, tyvärr. OAVSETT ålder!
 

Det "ska" ingenting

Skrivet av  Ö
varje skola avgör behovet av rastvakter. I din skola kanske de tycker det räcker med en?
I vår skola är det så få barn = få personal, att de aldrig skulle kunna gå två, det skulle menligt gå ut över lektionsplaneringen och det vill inte jag iallafall.
 

I information...

Skrivet av  Agneta H
...i våras fick vi veta att det är flera vuxna ute varje rast. Får nog prata med rektorn om det här tror jag.
Tack för svaret!
 

Till Ö

Skrivet av  Chruss
Jo, skolan har själva sagt och dokumenterat att de SKA ha 2 rastvakter ute men de klarar inte av at få ut personalen enligt rullande schema.
Så en får springa som en blådåre, ha armar som en bläcksfisk, ögon överallt och motor under fötterna.
 

Trist...

Skrivet av  Agneta H
...för det är ju ett förstort ansvar för barnen att se efter varandra. Tråkigt att lärarna inte vill vara ute.
Tack för dit svar!
 

Hur vet du att de inte vill?

Skrivet av  näsvis
Det kanske inte hinner helt enkelt? Även lärare måste - tro det eller ej - gå på toaletten, ta samtal från föräldrar, trösta ledsna barn, plocka undan från ena lektionen, förbereda nästa lektion, byta ett ord med kollegan och KANSKE dricka en kopp kaffe i farten. På en kort rast.

Hur vet du att de inte vill gå ut?
 

För att

Skrivet av  Chruss
rektorn själv påpekade detta på skolrådsmötet!
De har som jag svarade Ö själva beslutat och dokumenterat detta gemensamt, dvs
skolan själva utan oss föräldrar inblandade och de klarar inte av det.
Vi föräldrar har dock påpekat tidigare att vi anser att det ska finnas en eller två rastvakter
ute och då har vi fått till svar att barnen tar hand om sig själva.
Men nu har de själva gjort en kovändning, kanske pga krav från ledningen jag vet inte,
sagt att det ska vara 2 stycken ute.
Likaväl som flertalet lärare kan ta rökpaus, gemensamma promenader etc så kan de ju vara ute.
Jag vet att de har planering m m men när de hinner gå en runda själva varje rast...?
 

Hallå

Skrivet av  anonym
Alla lärare "vill" nog vara ute men de får då ingen rast själva. Vi är inga robotar utan människor och som tidigare sagts så avgör varje skola själv hur många rastvakter de ska ha. Förra veckan startade jag upp med en 1:a och mellan mån - fre hade jag 20 min rast! (jag jobbar från 8.10 - ca 16)Det blir väl bättre sen när allt lugnat ner sig men nog sliter vi lärare allt.
 

Jodå

Skrivet av  Chruss
det tror jag också att ni gör men det finna avarter även bland er yrkeskår.
Och som jag svarat de andra, skolan har själva beslutat om 2 vakter, personalen hinner gå
egna promenader (vi har en skola på landet med en del fina promenadstråk) och tar ofta 20 minuters
rökpaus men det är ju personalen som får avgöra det där.
Men har de själva beslutat att det ska vara 2 skulle de väl opponerat sig mot rektorn tycker man...?
 

Det kommer du nog fortsätta vara

Skrivet av  Ö
kommer man in i svängen att leta fel så är man fast, vill jag tro. jag höll på så där i ett par år tills jag insåg att allt blivit bättre under tiden jag varit missnöjd med allt.
Nu ser jag positivt på det mesta och försöker tänka att det är mänskliga faktorn om det blir nåt tok på skolan.
Det är ju bara människor med snabba beslut. Kanske ingen tänkte på den personalrockad du föreslår, utan satte in vikarie där det behövdes. Rastvaktesbristen kanske också hade en mänsklig förklaring...frågade du?
Hoppas det blir bättre, kanske du måste börja?
 

Hm...

Skrivet av  Agneta H
...jag tycker verkligen INTE det är att leta fel att reagera på uteblivet inskolningssamtal, inga rastvakter och att en helt okänd person får ta hand om barnen när dom bara gått en vecka i skolan. Men vi kanske inte har samma krav på våra barns skola du och jag!? Och jag har redan börjat. Håller just på att fundera ut vad jag ska säga när jag tar upp bristerna med personal och rektor. Jag accepterar iaf inte sådan miljö för mitt barn. Den mänskliga faktorn är ingen ursäkt när det handlar om det viktigaste vi har - våra barn!
Tack för ditt svar.
 

Håller med!

Skrivet av  näsvis
Och det finns inget jobbigare än de som sprider negativa vibbar hela tiden. Den energin borde kanaliseras till positiva saker. "Hur kan jag hjälpa så att det blir en bättre situation?"

Till Gnälliga mamman vill jag bara säga att det kan vara idé att prata med berörd person INNAN det går så långt att du kommer och är förbannad. Dels förlorar du i trovärdighet och ses bara som besvärlig, dels har man i en sån urladdning lite svårt att säga lagom mycket... om du förstår. Dvs tyck gärna - men ta det varsamt. Vi vet ju inte hur det är bakom kulissen - kanske pedagogerna är helstressade och olyckliga över den här situationen?
 

Jag...

Skrivet av  Agneta H
...har inte sagt att jag skulle gå och skälla ut dem. Men att ställa krav måste jag få göra. Dom är ändå inte så lite personal på skola/fritids jämfört med på andra ställen. Att det inte är någon personal ute och samtidigt är det två inne där den ene i lugn och ro plockar undan mellanmålet (det skulle ju barnen kunna hjälpa till med) och en sitter och skriver så tycker iaf jag det är konstigt.
Förresten så ångrar jag att jag kallade mig själv gnällig. Jag har all rätt att bli upprörd har jag insett nu!
 

Vi är alla gnälliga...

Skrivet av  näsvis som MINSANN också gnäller iblan
...ibland. Inte förutsätter jag att du ska skälla ut dem, jag har bara mött urladdningar så många gånger inom skolans värld som faktiskt varit onödiga om vi bara talat med varandra i tid. Därför ville jag trycka på att prata innan det gått för långt. Du ska se att det löser sig.
 

Till näsvis...

Skrivet av  Chruss
Du vill ju så gärna att vi föräldrar ska tänka igenom innan och vara sakliga etc
men...ska inte skolans personal också förstå och bemöta frågor?
Det är en form av serviceyrke egentligen och attutyderna har förändrats drastiskt inom skolan
och överlag i Sverige.
Det är inte bara skolans personal som har det jobbigt, det finns flera andra yrkeskårer
men det är lite lite heligförklarat inom skolans värld.
Vi saknade pengar till upprustning av lite uteleksaker, det fanns inga pengar sa vår rektor ilsket när han
fick en vänlig fråga. Han riktigt visade raggen, istället för att bara vänligt säga att
tyvärr, jag har inte pengar i budgeten, kräver ni det så måste jag dra ner på något annat typ böcker, tjänster
eller så och fråga, finns det några föräldrar som kan tänka sig komma på ngt sätt att vi kan få
in pengar, hjälpa till att laga eller så. Men nej det var tabu precis.
3 veckor senare hade 4 föräldrapar lyckats *tigga* ihop pengar som sattes in på skolans konto och var öronmärkta
för lagningar. Och för att rektorn skulle slippa ta kommunens folk till detta så tog vi föärldrar allt på oss.
Är inte det en bra ide???
Samarbete kan förändra mycket om alla parter verkligen vill!
 

Chruss,

Skrivet av  näsvis
läs "en lärares bekännelser" ovan.
 

"Serviceyrket" lärare....

Skrivet av  Lärare
Måste bara få bemöta en kort passage i Chruss' inlägg.

Jag ser inte riktigt läraryrket som ett serviceyrke, utan snarare som ett konsultyrke.
Du är anställd för att utföra ett visst arbete. För att göra det arbetet så måste vissa förutsättningar infrias , såväl yttre som inre förutsättningar.

Ytte förutsättningar: det finns de lokaler och det material som krävs för att utföra uppdraget (här faller skolan redan på många punkter).

Inre förutsätttningar: Det uppdrag jag sätts på måste motsvara den kunskap och utbildning jag har. En vanlig lärare utan speciallärarutbildning bör alltså endast ha hand om barn utan speciella behov och dessutom i de ämnen som den är utbildad i. (Och här faller svenska skolan pladask i magplask nu för tiden).

Så, utrustade med otillräckliga inre och yttre förutsättningar sätts lärarna på att möta elever de inte kan hantera i miljöer som är otillräckliga med obefintlig backup. De flesta har inget mer än sin egen medfödda talang för psykologi (bristande ibland) att ta till vid konflikter.

Slutsats: Det spelar ingen roll om föräldrar kräver än det ena än det andra och har aldrig så mycket rätt till detta. Det kommer ALDRIG kunna tillhandahållas av skolan om de inte ordnat med de förutsättningar som krävs för att personalen ska kunna göra ett bra jobb.

Vissa skolor har färre sådana problem. En mer generös kommun, god ledning som hjälper sin personal och som själv inte känner sig trängd, välvilliga föräldrar som strävar åt samma håll (friskolornas fördel!) och god social miljö hjälper till.

Att belysa de problem skolan har är inte att göra skolan "helig" på något sätt. Det är bara att problemen går ut över så många.
En frustrerad, otillräckligt utbildad sekreterare utan tillräckliga resurser att köpa senaste ordbehandlaren kanske bitchar med sina tre närmaste arbetskamrater, medan en lärare möter sisådär 25 barn, 50 föräldrar och 30 kollegor varje dag. Dessutom sätter de sin trista prägel över barns skolgång i flera år framöver i värsta fall.

En god, fungerande skola, med glada välutbildade lärare förändrar livet för många, många personer - alla de som måste ha kontakt med dem, barn som vuxna....
 

hej gnälliga mamman!

Skrivet av  marie b
att det kom en ny fröken tycker jag inte är så mycket och bråka om, för nya människor måste barnen faktiskt vänja sej vid när de börjar skolan. Har en i trean och en i femman och de har haft massor av olika personal, mest på fritis men också i skolan. Lärare och fritisfröknar byter jobb ofta nuförtiden, ibland vill de ut och resa ett tag, ibland vill de plugga vidare, eller så vill de bara testa ett annat jobb ett tag. Unga människor är inte så trogna längre mot sin arbetsgivare som när vi var små. De vill ha omväxling och det är inte mycket och göra åt.

Så jag tror nig du får acceptera att det kommer ny personal ibland, det är nog inte första gången. Och det är ju bra för barnen att vänja sej vid nya människor!

Men rastvakterna är en annan femma, där har du all rätt och klaga för det SKA finnas vuxna ute på gården hos barnen. Det är ju jätteviktigt och det måste ju ditt fritis faktiskt fixa på nåt sätt. De ska inte vara ute och leka utan att ha nån vuxen i närheten!
 

Fast...

Skrivet av  Agneta H (som är allvarligt bekymrad)
...det var ju ingen ny fröken. Situationen var så här: förskollärarens pappa blev sjuk lagom till skolstarten. Dom första två dagarna så var fritidspedagogen med barnen (henne har dom mest på fritids). Inget fel i det för sånt kan man inte hjälpa. Men:
Förskolläraren kom tillbaka i 4 dagar. Sedan var hon borta igen och då fick dom en helt okänd fröken (sekreteraren på exp). Det vi inte förstår är varför dom inte lät fritidspedagogen som då egentligen skulle vara och var med 1-2:orna inte kunde gå in och ta 6-åringarna som ju är ganska små och bara hade gått en vecka på skolan. Så kunde vikarien gå in till dom andra som ju gått ett tag på skolan. Hos dom andra fanns ju dessutom deras vanliga lärare. Det är ju ett arbetslag och en åldersblandad klass F-2:a fast dom har 6-åringarna för sig själva.
Det har alltså blivit en rörig första vecka och min dotter har med glädje gått dit hela första veckan men i går då vikarien kom då fick hon ont i magen. Vi vet inte om det beror på den röriga situationen men det gick över efter en stund när vi kommit hem. Jag fick förresten knappt lov att ta hem henne för den där vikarien heller. Har jag inte all rätt att reagera på detta? Jag är nu orolig för hur det ska gå på måndag. Min dotter är annars framåt och det brukar inte vara problem att lämna henne men i fredags var det. Hon tål det mesta annars.
 

ja då fattar jag...

Skrivet av  marie b
...och jag håller med dej om att det verkar klantigt skött av skolan. i första hand så skulle de ju ha bett deras fritisfröken ta klassen, som barnen redan kände. Där håller jag helt med dej! Jag tycker absolut att du ska ta upp detta med rektorn, man ska klaga när det är nåt som inte känns bra!
 

Ja...

Skrivet av  Agneta H
...jag ska ta upp det snällt och vänligt på måndag.
Tack för svaren!
 

Agneta!

Skrivet av  sillen
Fy tusan vad det låter bedrövligt.

Har jag inte rätt när jag tror att jag minns att du redan i våras skrev om att du fick en orolig "magkänsla" över skolan? Att det inte kändes rätt? Det verkar ju som om alltihop blir bekräftat nu...

Jag tycker INTE du är gnällig, tvärtom tycker jag nog att du kan bidra med en del till skolan: du har ju tydligt identifierat problemen och kommer med förslag på lösningar. Blir intressant att se hur skolan tar emot kritiken - om de reagerar illa indikerar ju det på att de har andra brister också, tycker jag.

Om jag vore du skulle jag då aktivt se mig runt efter ett alternativ!

Fortsätt skriva - håller tummarna för att det ordnar upp sig på måndag!
 

Tack sillen!

Skrivet av  Agneta H
Vad skönt att läsa ditt inlägg!! Jo, jag fick en magkänsla redan i våras men jag försökte verkligen vara inställd på att det skulle bli bra och trodde verkligen det. Får se vad måndagen ger. Jag vill ju helst att det ska bli bra. Vill inte byta skola i första taget då dotterns bästis går i samma klass.
Det enda jag funderar över nu är om jag borde framföra någon positiv kritik också samtidigt som jag tar det negativa? Men jag kan inte hitta något så där konkret positiv just nu. Vad säger du? Kan man ta upp negativa saker utan att säga något positivt så där när barnen precis börjat?
Sen är jag rädd att min dotter ska höra det negativa och att jag ska påverka henne att bli negativt inställd. Funderade ett tag på att först skriva det i kontaktboken men samtidigt så vill jag gärna ta upp det öga mot öga. Svårt!
 

visst är det svårt

Skrivet av  sillen
Det är nog smart att vara lite "politisk" i början, se om du kan servera din "negativa kritik" som "konstruktiv kritik", då behöver du inte svamla ihop något positivt som inte känns helhjärtat. Sen tror jag också att det är listigt att göra det öga mot öga, annars vet man ju inte hur det mottas..?

Se också om du kanske kan säga på morgonen när du lämnar dottern att du skulle vilja ha en liten pratstund på eftermiddagen - då är de förberedda och borde kunna fixa så du kan få prata ostört med rätt person i ett par minuter. Annars än kanske risken stor att ditt viktiga samtal kommer ikläm med att läraren försöker göra en miljon saker och massa ungar stimmar runt...

Har inte mycket att tillägga idag, kanske bara att jag tror att man ska vara försiktig vid vilken vikt man lägger vid att bästisen går i den klassen. Man ska inte hänga upp sin skolgång på en bästis tycker jag. En riktig kompis behåller man bra kontakt med även om man går i olika klasser/skolor...

Vad tycker förresten kompisens föräldrar?

Som sagt - hoppas verkligen att det rullar på bättre imorgon!
 

Artiklar från Familjeliv