Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Skriver här också: (långt)

Skrivet av Lotten
Har skrivit inne på 6-årsverksamhet , men det verkar vara mer go här inne. Någon som kan svara?
Som 6-åring har man ju rätt att få börja i Förskoleklass, fr.o.m. hösten barnet fyller 6 år. Min fråga lyder; Börjar barnet i sk. Nollan eller börjar dem i ettan direkt?

I min kommun börjar barnet i Nollan som 6 åring och följer därmed sin åldersgrupp i 1:an, 2:an osv, men i en annan kommun (i Göteborg bl.a) så börjar 6-åringen direkt i 1:an, vilket blir att barnet hamnar i "fel" åldersgrupp, dvs går i 1:an som 6-åring, i 2:an som 7-åring osv. Är detta verkligen rätt?

När man väljer att som förälder att delta i denna frivilliga förskoleklassplacering, tas då hänsyn till barnets mognad om det ska börja i 1:an istället för sk. Nollan? Eller varför börjar en 6_åring i 1:an direkt och så att säga "hoppar över" Nollan (i en viss specifik skola i Gbg finns inte Noll-klasser, utan de börjar direkt i 1:an). Detta får enligt mig konsekvenser i framtiden för barnet, för när t.ex de som är 15 år och ska få moppe i klassen så får det barnet som är 14, men ändå går i 9:an, vänta till året efter, kan ju tyckas vara tråkigt, ur barnets perspektiv, eller?

Detsamma gäller vid inträde på diskotek och dylikt, även bio. Det barn som går i 9:an men som bara är 14 år, kan ju inte då umgås "normalt" med sina ett år äldre klasskamrater, det är ju oftast dem man umgås med på fritiden. Det ett år yngre barnet får ju lov att vänta ett år till innan denne kan gå in på bio från 15 år, diskotek och dylikt. Förstår ni vad jag menar?

Varför finns det på vissa skolor ingen Nollklass (eller vad man nu ska kalla dem)? Varför väljer föräldern att sätta en 6-åring i ettan? Det står så fint i alla skrifter jag läst på Internet att 6-åringar ska erbjudas förskoleklassverksamhet och att denna är frivillig, vilket innebär, enligt texten jag läst, att 6-åringen går 3 timmar/dag och sedan går detta barn på fritis. Men det gäller ju inte alla skolor tydligen.

På vissa skolor börjar de i ettan direkt. Det tycker jag är fel. Och dessutom, att placera ett barn i förskoleklass, skall väl båda föräldrarna tillfrågas/informeras om föräldrarna är skilda, om huruvida placering eller inte skall ske. I vårt fall tog Boendeföräldern eget beslut i frågan utan att tillfråga/rådgöra/informera umgängesföräldern. Skulle inte skolan begärt Umgängesförälderns tillåtelse/godkännande/underskrift också?
För vi anser att det var felaktigt beslut att sätta 6-åringen i ettan istället för "Nollan" som är en förskoleklass som följer klasskamraternas ålder rätt.
Svar på tråden: Skriver här också: (långt)

Ja du...

Skrivet av  Missan
det var många funderingar du har.
I vår kommun har vi åldersintegrerade klasser med sexårsstart.
Det innebär att man KAN börja skolan som 6 åring. Men vårt system bygger på att man då har möjlighet att ta sitt "tionde" år när man vill under skolgången, OM man vill/behöver det. Det är föräldrarna som bestämmer det, i samspråk med barn och lärare. idag är det ca 75 % som går 10 år i grundskolan i vår kommun.

I och med detta blir klasserna åldersintegrerade. Det innebär att i ettan går sexåringar och de som börjar som sjuåringar tillsammans. (99% väljer att börja som sexåringar)Året efter flyttar de upp i tvåan, då är de 7 resp 8 år.

Nackdelen med detta, som jag upplever det, är att det blir nya grupper varje år, eftersom vissa barn går vidare,(och stannar kanske kvar nästa år) andra stannar kvar ett år till.

Fördelen är att barnen får mogna i sin egen takt, de arbetar utefter sina egna behov, skillnaderna mellan klasserna suddas ut...kompisandan är enormt bra på skolan.

Sedan det här med att de blir ett år yngre, de som endast går 9 år och börjar som 6 åringar,ja, vad ska jag säga. Disco osv är naturligtvis väldigt viktigt i den åldern, men det är många som förespråkar att det är viktigare att baren får utvecklas i sin egen takt.

Mina barn går sitt första och fjärde år i skolan nu, och jag ser på min sexåring att han är en riktigt skolpåg. Han insupper allt och tycker det är såå roligt. Men visst, han böhöver vara barn och leka....men ettan här är kanske inte utformad som ettan på en skola som inte har sexårsstart...

 

Olika

Skrivet av  A-Z mamman
Här i våran kommun så går 6-åringarna i förskoleklass tre timmar om dagen. Men de har även fritids på samma ställe och är kvar där hela dagarna så de har ingen riktig skolverksamhet. Man får själv bestämma hur man vill lägga de 15 timmar man har rätt till i veckan. Våran dotter gick inte varje dag utan vi gjorde ett schema efter min sambos arbetstider.
Det blir på ett sätt lite dumt eftersom en del barn nästan aldrig är där samtidigt beroende på hur man lagt timmarna. Men om de skulle göra något särskilt så fick man låta dem gå ändå om man ville.

I grannkommunen så går de också i förskoleklass men de går 8.30-12.30 och äter lunch i skolan. De har mer schemalagda timmar fast ändå så är det inte samma sak som ettan.

Det är väl helt enkelt upp till kommunerna hur de vill ha sin sexårsverksamhet och som jag har fattat det så skiljer det enormt mellan dem. Kan ju bli lite fel om man flyttar mitt i läsåret och kommer från en mer enkel verksamhet till en första klass.
 

Nog ska det vara lika allt.

Skrivet av  marängen
Som jag har uppfattat det och som vi har i vår kommun är det så att man går förskoleklass eller är hemma som sexåring. Sedan börjar alla ettan. Man kan också börja som "underårig" dvs som sexåring i ettan, men då på det gamla viset, som man alltid kunnat.

På min skola går det till så att alla sexåringar erbjuds plats i nollan, om man väljer att inte börja då hålls platsen tills det är dags att börja ettan. Nästan alla väljer dock att börja förskoleklass.

Jag tror inte att det får skilja mellan olika skolor och olika kommuner, det regleras ju av staten.
 

Ovanligt att inte ha förskoleklass

Skrivet av  Ullen
Jag har inte hört talas om någon skola eller kommun som inte har förskoleklass för 6-åringar. Har brorsbarn i Göteborg som båda fått gå i förskoleklass. Jag trodde faktiskt att kommunerna var skyldiga att erbjuda alla 6-åringar det. Det kanske är någon friskola du hört talas om?

Att man låter sin 6-åring börja direkt i första klass kan väl ha många olika orsaker. Jag började själv när jag var 6 år, dels för att jag är född i januari och därför var jämngammal med de som var födda sent på året men "rätt år". Dels för att jag, enligt mina lekskolefröknar, var fullt skolmogen, d.v.s. kunde sitta stilla, ta emot instruktioner i grupp, m.m. De tyckte också att de hade svårt för att sysselsätta mig på lekis eftersom jag tröttnat på allt som fanns där och bara ville hålla på med gångertabellerna.

Men jag har sett exempel där föräldrar valt att sätta sina barn i 1:an redan som 6-åringar, bara för att t.ex. kan läsa och skriva, men där barnet inte varit skolmoget på andra sätt och det därför inte fungerat bra. Det bästa, om man funderar på om man ska låta sin 6-åring börja förskoleklass eller 1:an, är att diskutera med personalen på det dagis barnet gått och med personalen i den blivande skolan. De har erfarenhet av att bedöma om förskoleklass eller 1:an passar bäst för ett visst barn. Sen är ju också verksamheten både i förskoleklasser och ettor ganska olika upplagd i olika skolor.
 

Vilken skola i Gbg saknar förskoleklass?

Skrivet av  Mölndalsbo
Jag känner inte till någon (men här finns fullt med skolor i och för sig...) Verkar märkligt att flytta "ner" klasserna ett snäpp. Däremot kallar de inte förskoleklassen för Nollan i vårt område utan just förskoleklass alt 6-årsverksamhet.
 

Artiklar från Familjeliv