Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Skridskor (- blev litet pladdrigt)

Skrivet av fru Bill
Har ni obligatorisk skridskoåkning i skolan? Brukar ni åka själva på fritiden? Vi åker aldrig själva (tycker inte det är kul, samt har barn som är totalt ointresserade -antagligen på grund av att vi inte har intresset, så klart) Nu är det i alla fall dags för skridskoåkning i skolan och vi har inte ens ett par skridskor i rätt storlek. Felix vill absolut inte åka. Är jag taskig, som inte har lärt honom? Är det en självklarhet att alla barn i Sverige ska kunna/vilja åka skridskor? Jag menar, jag tycker ju att det är självklart att han ska vara med på all annan gymnastik. Men ett par skridskor kostar ju ändå en hel del och det är ju möjligt att han bara kommer att ha dem 1-2 gånger och antagligen bara stå i ett hörn..... (jag känner min son). En stor sak i det hela är att vi inte har några pengar alls just nu....
Svar på tråden: Skridskor (- blev litet pladdrigt)

borde gå att låna

Skrivet av  Ullen
Jag tycker att alla barn ska få prova på att åka skridskor några gånger. Våra barn fick t.o.m. göra det redan på dagis. Och alla barn jag känner, inkl. vår egna, älskar att åka och kan hålla på i många timmar i sträck varenda lördag-söndag på vintern, även de som har föräldrar som aldrig åker.

Men jag tycker inte man kan kräva att familjer som aldrig åker själva ska köpa skridskor. Istället tycker jag skolorna ska ha några låneskridskor till de barn som inte har egna. Och det ska vara bra skridskor, annars blir det inte roligt. Kan ni inte ta upp det med skolan? Annars kanske ni kan låna av någon ni känner eller köpa begagnat. Vi har aldrig betalat mer än 150:-, ofta mindre, för skridskorna till våra barn.
 

Jäpp

Skrivet av  Lärare
Det brukar finnas några låneskridskor i skolan, men inte ett par för varje barn...

Tycker som Ullen, att det inte alls behöver vara en dyr historia att skaffa fram skridskor till barnen. Låna av grannar, vänner eller kusiner eller köp ett par begagnade skridskor - de kostar inte mycket.
 

Så här blev det

Skrivet av  fru Bill
Jag pratade först med Felix och han ville absolut inte åka, även om det fanns låneskridskor. Han ville att vi skulle ha ett par skridskor, så att han kan få testa själv först. Ville inte prova i skolan för första gången. Jag pratade med fröken och hon accepterade det. Som tur var, var jag ledig och det hade snöat, så vi gick ut i parken och åkte pulka och snowracer och hade en helmysig förmiddag. Nu önskar vi oss skridskor i julklapp och sen har jag lovat att jag ska gå med honom så att han kan testa litet själv innan det är dags att åka nästa gång.
 

bytardag

Skrivet av  moteld
Hej!
leta efter en sk "bytardag", skolor och idrottsföreningar brukar anordna dessa. Vi köpte ett par skridskor för 50kr som var som nya! Och en hel längdutrustning samt slalom utrustrning, inkl skridskorna betalade vi 470 kr för allt! Det blir inte roligt om ditt barn inte har skridskor som passar. Köp och sälj allt eftersom på bytardagar. Detb är en del av idrottsundervisningen och när ditt barn lär sig åka kanske det vill åka på fritiden också. Det är ju toppen om de hittar bra uteaktiviteter även på fritiden.
 

Artiklar från Familjeliv