Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

om hälsodeklarationen inför skolstart

Skrivet av mandelblomman
I dag fick jag en anmälan och en hälsodeklaration angående mitt barn som ska börja ettan i höst, den såg likadan ut som då dottern började ettan och jag blev lika arg då!
Man skulle alltså på ena sidan skriva barnets födelsedata, bostadsadress etc och föräldrarnas, samt ev syskon.
Och där skulle man "koda" föräldrar och syskon, en 1;a för biologisk förälder (samma för syskon), en 2;a för styv, en 3;a för adoptiv, en 4;a för fosterförälder och en 5,a för avliden förälder ....
Inte nog med det, man ska sedan uppge föräldrarnas yrke och märk väl att detta nu är en hälsodeklaration!
På baksidan kommer det sen lite om barnets fysiska hälsa (astma, eksem etc) och även den psykiska (koncentration, inlärning, sömn etc).
Man uppger även vilket BVC barnet gått på (och där torde väl ev uppgifter om "vilken sorts förälder" man är, död eller adoptiv etc stå?
Gissa hur det känns att skriva en 5; om sitt barns pappa...
Min väninna som förlorade sitt barn för några år sedan, bröt i hop då hon fick denna blankett till sitt sykon några månader efter dödsfallet...som svar fick hon att det var bra ur hälosynpunkt för skolvården att veta om ev. ärftliga sjukdomar, precis som om _dom_ kollade upp sådan sjukdomar i så fall,då har man nog kontakt med barnmedicin....

Jag ringde i alla fall upp skolhälsovården och ifrågasatte utformandet av denna blankett, hon höll nog med om att ex förälderns yrke kändes lite 50-tals förlegat...
Hon sa sedan att ingen annan förälder reagerat tidigare på denna blankett, är jag verkligen ensam om att ifrågasätta detta?



Svar på tråden: om hälsodeklarationen inför skolstart

vad ledsamt att höra!

Skrivet av  bani
Verkligen. Jag skäms att säga att jag inte reagerade, vad jag minns. Men så är jag ju så lyckligt lottad att jag faller in under "norm 1 A": vi är gifta och lever båda två. Fruktansvärt att jag ska bli så avtrubbad.

Förstår när du säger det inte heller varför det ska vara vår uppgift att fylla i sådant. De ska ju få journaler från BVC? Eller så kan de ju fråga under hälsokontrollen, som ett allmänt samtal, och själva skriva ner det. Då kan de ju koda så mycket de vill. Jag tycker visst att uppgifter som yrke och civilstånd kan vara intressanta rent statistiskt i alla fall, men det är ju lite onödigt att ha dem på blanketten. Å andra sidan: du har mer kontroll över uppgifterna om du fyller i dem själv. Kanske utformandet finns kvar för att inte personalen skall "tolka" föräldrarnas yrken/status på egen hand.
 

men några statistiska undersökningar

Skrivet av  mandelblomman
om det finns ev. samband mellan de socioekonomiska förhållandena barnet kommer i från och ex ev psykiska tillstånd som koncentrationssvårigheter etc _får_ de ju inte använda blanketten till.
Det är helt olagligt faktiskt utan tillstånd.

Jag berättar också gärna under inskolningsamtalet (och det står ju i BVC journaler)hur familjen ser ut...men trots att jag förra gången dotter skrev på denna blankett att pappa har kod 5 så frågade fröken första dagen om XX;s pappa bodde hos oss eller inte.
 

det stämmer ju

Skrivet av  bani
Tänkte jag inte på. Är inte så insatt i/medveten om reglerna (= lätt att lura...).

Åh vad jobbigt att de sedan inte läser blanketten då, utan ställer okänsliga frågor...

Okej, nästa gång skall jag också ifrågasätta!!! Tyvärr är jag lite sådan att jag gillar att fylla i blanketter så där prydligt och noggrant (det enda pedantiska med mig). Jag ifrågasätter dem alltså bara när jag inte förstår vad jag ska fylla i, så det finns risk att det blir oprydligt... ;-)
 

Jag reagerar allergiskt ....

Skrivet av  Fröken Pralin
på sådana blanketter, slår bakut och blir helt vansinnig! Vi har inte fått den blanketten som du berättar om men jag hade reagerat precis som du och ifrågasatt vad i hela .... det här skulle vara bra för.

Det är mycket egendomligt att människor är så "snälla" att de fyller i vilka blanketter/enkäter som helst. Sedan kan de bli upprörda för att det finns ........ hastighetsbegränsningar (intrång i privatlivet)men de tvekar inte en sekund att fylla i jätteprivata uppgifter som det är mkt oklart vart de hamnar och varför.
 

jepp är född ifrågasättande

Skrivet av  mandelblomman
och eftersom ingen från skolhälsovården ens kan svara på _varför_ dessa frågor finns med, så är det väl så slakt att de hänger med av slentrian och gammal dålig vana?
Jag skrev då inte i några koder i alla fall!
 

Jag har ju fyllt i

Skrivet av  Karin
men faktiskt inte reagerat. Jag blev glad över att de frågade så mycket om allergier mm eftersom mitt barn om ännu inte börjat skolan är superallergisk så jag tyckte att det kändes bra att de tog ett allmänt grepp över situationen i god tid innan skolstarten. Det var ju även andra frågor som jag tyckte att det var bra att info kom fram om. Yrket kan jag hålla med om att det känns förlagat och jag förstår att det måste kännas fruktansvärt att besvara frågor när pappan/mamman är död men att den ställs måste väl bero på att familjerna ser så olika ut nu att de vill veta vilka som ingår om det finns flera pappor/mammor osv.
 

men allergier och liknande

Skrivet av  mandelblomman
är ju högst väsentligt att det tas upp, det _har_ ju med barnets hälsa att göra, vilket ju inte förälders yrke har alls i detta sammanhang!
Och som jag skrev tidigare så förstår jag inte varför de inte automatiskt bara kan överföra uppgifter om adoption, syskon/förälder död etc från BVC;s journaler.
Man skriver ju på där att det är OK att de lämnar över allt till skolhälsovården.
 

Jo, jag håller ju med

Skrivet av  Karin
dig men vad jag menade var att vi fäster uppmärksamheten på så olika saker beroende på våra egna erfarenheter. Jag håller helt med dig i det du skriver när jag hört din historia men tänkte inte alls på det när jag fyllde i för mitt stora barn för snart 2 år sedan. Kanske är det så att det är enklare att få det från föräldrarna än att läsa bvc-journalerna eller att de inte alltid är så kompletta eller att det kan ha hänt saker eftersom det ändå var för oss t ex 1,5 år mellan sista bvc-besöket och skolstarten? Vi fyllde inte i papperet förrän hösten i 1:an dvs under 6-årsverk. tillhörde de inte skolhälsovården och i vårt fall hade vi inte varit på bvc sedan 5-årskontr. då dottern var just 5 år dvs det var t o m 2 år tidigare.
 

På bvc...

Skrivet av  MamaMu
... fick vi frågan av barnsjuksköterskan vilka yrken vi hade, men det berodde på att hon hade "pinsamma" erfarenheter av att ha förklarat för en mamma som var barnläkare hur viktigt det var med något (minns ej exakt vad det gällde). Men med skolvården har man ju inte den kontakten, så vad bryr de sig. Sedan tycker jag det kan vara bra att skolvården har egen tillgång till "nära anhöriga", i princip föräldrar (med deras ev respektive), om de vill ha kontakt. Om föräldrarna inte bor ihop kan det ju vara bra att hålla isär vem som är vem av de vuxna som finns som kontaktpersoner. Men i övrigt tycker jag det låter oerhört förlegat, själv skulle jag nog vägra fylla i några koder!
 

Artiklar från Familjeliv