Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad skulle ni säga om detta?

Skrivet av Ettagluttarmamma
Dottern ska börja i första klass. Kommer att få en jättemysig fröken verkar det som - MEN bara fram till jul. Sedan ska hon ha barn! Hur hade ni reagerat på detta? Är det ok att låta en lärare ta en etta när man vet att hon bara ska ha klassen en termin?
Svar på tråden: Vad skulle ni säga om detta?

Man får inte avskeda pga grav.

Skrivet av  Sofia*
Även lärare har anställningstrygghet. Och i skolan finns inte mycket annat för lärare än att undervisa så jag vet inte riktigt vad man skulle göra i stället?? Ekonomin tillåter knappast att man tar in en vikarie en termin i förskott. Men visst är det tråkigt att behöva byta. Fast det kan man alltid råka ut för, det händer ju att folk blir sjuka eller byterr jobb, det kan man inte heller planera bort.
 

Oxå

Skrivet av  Charlotte
Vi lärare blir ju oxå gravida som i alla andra yrken, och tur i oturen för er så jobbar hon en termin och sen är det jullov och ett naturligt avbrott, mycket värre om hon skulle sluta mitt i en termin som jag fick göra när jag blev gravid. Troligen så var det så att hon haft en klass som skulle till ett annat "stadie" och så blev hon tvungen att ta din dotters klass...
 

Jag blir så ledsen

Skrivet av  J-gravid lärare som struntar i vad föräldrarna anser om MITT privatliv
när jag hör föräldrar resonera på det här sättet. Är man "livegen" bara för att man tar en etta? Ska man skjuta sin egen familj åt sidan till förmån för skolan? Vem tackar henne/oss för det? Jag är mycket tveksam till om någon förälder skulle tacka henne för att hon valde att INTE satsa på sin egen familj i stället för din när hon sedan släpper ditt barn i från sig till en ny lärare vid stadiebyte.

Allt går inte att planera, särskilt inte graviditeter alla gånger. Längtar man efter ett eget barn så tror jag faktiskt inte att man tänker så mycket att barnets födelse MÅSTE passa terminerna, eller ännu värre, årskursvis. Skulle man bara få skaffa barn när man haft en klass ett visst antal år så tror jag att det skulle bli ÄNNU svårare att rekrytera unga lärare till skolorna;-)

Barn är flexibla, de accepterar en ny lärare lättare än föräldrarna gör många gånger.

 

Inte mycket att göra åt...

Skrivet av  Annika60
Det fanns väl inte andra alternativ.
Skolan har knappast ekonomi att ta in en vikarie flera månader i förväg; vikarien skulle ju få gå bredvid den ordinarie, gravida läraren, för hon har ju självklart sin tjänst.

 

Men herregud??!

Skrivet av  Inte lärare
Hur egocentrisk får man vara? Du är väl själv mamma - skall lärare inte få skaffa barn närhelst de vill? Jag blir helt matt...
 

Men snälla...

Skrivet av  SA
Har precis tagit emot en år 4 och jag väntar mitt första barn i början av februari. Har haft tankar om att det är en tråkig sits för barnen att jag får ha dem (och de får ha mig) så kort tid men dessa tankar har jag nu skjutit åt sidan. Jag har inte berättat för barnen eller föräldrarna än om min situation eftersom det hör till mitt privatliv och det finns ingen anledning för dem att veta detta redan. Jag måste själv få bestämma när i mitt liv jag vill bli förälder och inte anpassa mig efter skolårets terminer! Vi är inte mer än människor vi heller...
 

Ska

Skrivet av  Maja
inte lärare få barn längre? Ska dem inte få anställningar OM dem tänker skaffa barn, med hänsyn till eleverna? Det är väl klart att vederbörande skall få ha kvar sin anställning och att hon ska få ha sin klass den tid hon kan. Hon kommer ju tillbaka efter föräldraledigheten, för föräldraledig har ju alla som får barn rätt att vara! Tycker att ditt inlägg var ganska onödigt och oigenomtänkt. Det är väl klart att hon skall få vara gravid och föda barn precis som alla andra, även du har ju fött barn och varit föräldraledig, var det rätt att du fick vara ledig? Tänk efter lite.
 

Vad är lärarens roll?

Skrivet av  Tutan
Barnen går inte i skolan främst för att skaffa en relation till läraren, utan för att lära sig.
Visst är det trist att bli av med en bra lärare, men de är ju endast ett medel för att lära barn.
Däremot är det värre om föräldrar skiljs - DET är viktiga relationer i barnens liv.
 

Hej!

Skrivet av  Anna
Jag förstår att du reagerar och jag tolkar inte ditt inlägg som att du anser att lärare ska sluta skaffa barn - som många andra tydligen gör. Jag kan inte riktigt förstå att alla ovan är så upprörda.

Jag är också lärare och jag födde mitt första barn förra hösten. Jag lämnade en 1-3:a i mitten på oktober. Jag var naturligtvis inte den enda läraren där men jag tyckte inte att det kändes kul att de barnen i ettan skulle börja etablera en relation till mig som sedan skulle avslutas igen 2 månader senare.

Jag bad min skolledning att ge mig andra uppgifter och istället låta någon annan ta min tjänst men det var tyvärr inte möjligt. Kanske är det likadant på din dotters skola... att de inte har möjlighet att göra på annat sätt.

Barn som redan gått i skolan ett par år tror jag klarar ett lärarbyte bättre än ettorna. För dem är läraren oftast enormt viktig, på gott och på ont.
 

Jag tycker det är ett problem.

Skrivet av  Amelie
Själv hade jag 6 lärare de 6 första åren, och det var INTE roligt. Maken till strulig klass fick man leta efter, så jag tror inte alls att barn alltid klarar byten så lätt. Barn som mår bra gör det, men i en klass mår tyvärr inte alla barn bra.

Naturligtvis är det inte lärarens problem, utan skolledningens. De skall se till att ta in kompetent personal, och att lärarbytena blir så få som möjligt.

Jag tycker faktiskt det är fel att låta en lärare som redan är gravid ta en etta. Hon borde få andra uppgifter, som extraresurs t ex. Många lärare skulle nog känna att det var fel, men har kommunen (eller vem det nu är som betalar lönerna) dåligt med pengar och ingen lust att prioritera skolan, så blir det barnen som drabbas.
 

STRUNTPRAT!

Skrivet av  Emelie, 1-7 lärare
det finns många klasser som har bytt lärare lika många ggr utan att vara det minsta "struliga". Allt handlar om hur övergångarna sker, kommunicerar lärarna med varandra så behöver det inte bli det minsta strul. Det finns också klasser som har haft en enda lärare länge och som är hur stökig som helst. Var har du belägg för dina påståenden? Din personliga erfarenhet ger knappast något statistiskt underlag. Hur du kan föreslå att en lärare ska vara resurs för att hon är gravid är rentav skrämmande! har du kissat lärarbristen i landet? Den låga statusen? Hur skulle du motivera en tjej (eftersom det är vi som blir gravida) att bli lärare med din inställning???
Återigen: Det är ett YRKE, inte en livsstil!
 

Jag häpnar!!!

Skrivet av  Emelie + Gustav, 030220
Som lärare blir jag alldeles förskräckt av ditt inlägg! Lärare är lärare till YRKET, inte livet! Vad tycker du att hon ska göra? Skura golv under tiden???
Jag hade mina elever i "bara" en termin innan Gustav kom. Men på den tiden fick vi otroligt bra kontakt och träffas fortfarande! Dessutom är väl huvudsaken att en bra person tar vid när hon slutar?
 

Lev i nuet

Skrivet av  Jenny
Det bästa är väl att leva i nuet. Om han har fått en jättemysig lärare nu så kan du ju glädjas med honom för det och han får säkert en jättemysig till som vikarie. Så här ser världen och verkligheten ut och läraren ska ju inte bli hans nya "mamma", för det har han ju redan. Att vara lärare är ett yrke och det kan du ju prata med din son om, försök få honom att förstå att hans fröken inte bara är en fröken utan en människa med eget liv och snart ett eget barn.
Det finns så mycket i livet som du inte kan kontrollera i din sons liv. Lev med honom i nuet är min uppmaning.

Lycka till

Jenny
 

Artiklar från Familjeliv