Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fruktansvärda tankar! Ettagluttarmamma

Skrivet av petra
Att en lärare inte borde få ta en 1:a bara för att hon är gravid är hemska diskriminerande tankar! Då borde inte heller föräldrar få skilja sig, det om nåt borde väl störa barns uppväxt och lärande i så fall.

Om det var så skulle det tex stå i en lärares arbetsavtal att hon inte får bli gravid mer än vart tredje år då hon släpper sin trea till fyran. Inser du hur fel du har?

Alla kan bli sjuka så då borde man med ditt resonemang inte tillåta lärare att bli sjukskrivna heller?

Lärare är MÄNNISKOR som sätter sitt privatliv framför skolan och andras ungar. Vi är inte tillgängliga dygnet runt, vi har rätt att skaffa barn när vi vill, vi bor i vanliga hus och inte i på skolan. Vi har semester och helger som ska respekteras vi är MÄNNISKOR!

Svar på tråden: Fruktansvärda tankar! Ettagluttarmamma

Alt är inte vitt eller svart...

Skrivet av  Gunilla P
Det är självklart att lärare såväl som alla andra får skafa barn närhelst de vill och att de är privatpersoner i första hand och lärare i andra. Självklart!

Jag kan ändå förstå att "föräldrasidan" önskar sina barn kontinuitet, stabilitet och därmed trygghet på sikt. Man önskar ju att rektorerna i dessa lägen tar hänsyn till barnen, genom att kanske låta två lärare ha ansvar för klassen (den ena kan sluta utan att allt förändras), låta den som efterträder gå parallellt ett par veckor eller liknande lösningar. Har man bara ca 4 månader innan föräldraledighet kanske man ibland kan få acceptera att inte ha klassläraransvar utan schemat läggs med hänsyn till skolans behov mer än till lärarens egna önskemål. Det ser ju ut på 100 olika sätt på lika många skolor, men att ha en rektor med framförhållning tror jag är A och O i dessa frågor.
 

Här följer vi eleverna i 7 år!

Skrivet av  Sofia*
På min skola förljer de flesta lärare sina elever i 7 år. Det säger sig självt att är man då i barnafödande ålder kommer man någon gång vara tvungen att "överge" en klass. Men barnen överlever detta. Och är man bara borta i ett år så håller man kontakten, är man borta längre än så är bytet ofta permanent.
Men diskussionen bygger på den eviga konflikten mellan föräldrar och vi som har barn som yrke; Deras värdefullaste är "bara" vårt jobb. Mina elever är inte mina barn och har inte den platsen i mitt liv, det måste både pedagoger och föräldrar inse och uttala, annars blir det intressekonflikter.
 

Håller med till 100%! IMT

Skrivet av  Emelie, lärare
s
 

varför så arg???

Skrivet av  Lärare
Fast det var kanske inte så hon menade - att lärare inte skulle få vara gravida/eller få barn om de skulle ha ettor. Hon tyckte att det var synd att läraren som skulle ha klassen skulle sluta efter en termin och jag håller med. Det är mycket bättre om läraren kan ha eleverna hela åk 1, gärna 2 och 3 också. Något annat kan man väl inte säga om det.

Självklart ska lärare få bli med barn oavsett vilken tid på året det är - sånt kan man ju inte alltid planera och råda över. Men 1:or är SMÅ och jag tror att det är bra för dem att ha kontinuitet och gärna samma lärare - men som de ekonomiska förutsättningarna ser ut idag, så finns säkert inte några alternativ till att låta läraren börja med klassen. Finns det alternativ så kan man mycket väl göra på något annat sätt för barnens skull, anser jag. Även för en lärare så känns det ju lite oavslutat att lämna sina små ettor mitt i ett läsår - det tror jag läraren i fråga också tycker.
 

Mina starka känslor beror på

Skrivet av  petra
att det fortfarande i detta moderna land anses av föräldrar att lärarana ska ange sitt privatnummer så de kan ringa på kvällar och helger när tiden passar föräldrarna. Vi lärare ges dåligt samvete när vi blir gravida och föder mitt i en termin. Hur ska det nu gå med tryggheten för deras barn i skolan??? Ville bara säga att vi är kommunala tjänstemän och inget annat.
 

håller med

Skrivet av  Lärare
Ja, jag håller med om det du skriver. En del föräldrar missbrukar rätten kommunikation med lärarna. Om man tvingas lämna ut sitt telefonnummer (vilket kan vara bra så länge inte vissa föräldrar missbrukar detta) borde man gratis från arbetsgivaren få en nummerpresentatör så att man kan välja bort telefonnummer.

Däremot tycker jag att den stackars Ettagluttarmamman kanske fick ta onödigt mycket skit för sitt inlägg. Man kan tolka hennes inlägg på flera sätt, ett är att hon helst skulle se att någon annan hade klassen, så att barnen fick kontinuitet och jag förstår den invändningen (även om jag är en barnafödande lärare).

Sen kan man väl också konstatera att de allra flesta föräldrar respekterar lärarnas fritid och undviker att ringa, lägga sig i privatliv osv, det är få föräldrar som passerar gränsen ändå... fast det är klart det räcker ju med ett föräldrarpar i varje klass för att det ska bli jobbigt.
 

Artiklar från Familjeliv