Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Skolor i Uppsala

Skrivet av Nickan
Jag vet ingenting! Vilka lågstadieskolor är bra och varför? Vi bor i Löten men kan flytta på oss... Vad avgör om en skola funkar bra? Lärarna? Ledningen? Lokalen? Närmiljön? Området?
Det är några år kvar men man vill ju börja spana lite och planera ev. flytt.
Svar på tråden: Skolor i Uppsala

Svar

Skrivet av  Karin
Det finns säkert m¨ånga skolor som är bra men som du vet så är det stora nedskärningar just nu och de "bra" områdena med bra skolor för allt mindre anslag för att hjälpa de "sämre" områdena. Vi har barn i Domarringen som är en suverän skola. Dock så är ju frågan om man vill betala 4 miljoner för ett hus för att få barnen i en bra skola. Om jag skulle flytta för skolans skulle så skulle jag göra det något år innan så att barnet får med sig kompisar från förskolan dvs kompisar från början. det finns säkert många bra skolor och sedan är det ju en fråga vad man själv värdesätter. Som du vet har vi ju få friskolor i Uppsala så de flesta barn går nog i närmaste kommunala skola och är nöjda med det. Man har ju inte rätt att välja annan kommunal skola om det inte finns platser kvar t ex i små kular där skolan behöver fler barn.
 

Domaringen

Skrivet av  Nickan
Var ligger den...? Den var det nån annan som oxå rekomenderade den... Men bor man inte rätt så antar jag det blir svårt att få plats där alltså...

 

Svar

Skrivet av  Karin
Den ligger i Svartbäcken som tyvärr är ett av de dyrare områdena i stan. I en del årskullar tar de emot barn från andra stadsdelar pga att det är barnbrist och många vill till skolan pga läget och ryktet. I en del årskullar är det tvärstopp eftersom knappt barnen som har rätt till plats får plats. Jag tycker även att det verkar finnas rätt stora nackdelar med att ha barnen på annat ställe än där man bor vad gäller kompisar osv. vet ni att skolan inte är bra där ni bpr? Är det Nyby eller Bellman?
 

Vet inte

Skrivet av  Nickan
Nä...jag vet inte alls nått om våra skolor...känner inga med skolbarn här. Men man vill ju helst att de ska kunna ta sig till skolan själva. Bellman är närmast. Och en montessoriskola tror jag.
 

Artiklar från Familjeliv