Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hjälp mig att tänka!

Skrivet av Prinsessan på ärten?
Mina barn, 6 och 8, tycker redan det är tråkigt i skolan. Riktigt tråkigt! De vill vara sjuka, de vill sluta, de vill inte gå dit. De är inte mobbade eller har problem med lärandet. Tvärtom, de har lätt för sig och har goda fina vänner. Och hemma har vi inga problem som kan avspegla sig i skolan.

Jag blir så ledsen. Vad är det frågan om? Jag har varit med i skolan lite då och då och jag förstår delvis att de är uttråkade. Det är en högljudd, toppstyrd och osynliggörande miljö. Ändå betraktas det som en ok skola, vet jag. Är vi bara sura, jag och mina barn?
Ä r det så här skolan ä r helt enkelt??

Ska jag be att få vara med en dag i skolorna runt omkring och känna på stämningen? Men betraktas man inte som underlig och hönsig och knepig då? Och sen då? Är det värt det? Att eventuellt bryta upp tryggheten för att börja om någon annanstans?
Jag känner mig så rådvill. Tänker o tänker på detta, men kommer inte fram till något.
Är det stor skillnad mellan olika skolor?
Hjälp!
Svar på tråden: Hjälp mig att tänka!

et är KLART att du ska gå dit!

Skrivet av  glada fröken
Anars kan du ju inte få en vettig bild av vad som sker. Vi har OFTA föräldrar med. Ibland kan det dock vara bra om man frågar om det går bra. Det brukar inte "mina" göra, men det löser sig oftast ändå...
 

Alltså...

Skrivet av  Prinsessan på ärten?
...jag har ju varit med i mina barns skola. Vad jag undrar över är om man kan besöka andra skolor och vara med på lektioner/sexårsverksamhet utan att verka knepig. För att se om det är någon skillnad eller om det är ung. lika överallt.
När jag besöker vår skola känner jag bristen på glädje hos både barn och vuxna men jag kan ändå inte frigöra mig från att det kanske bara handlar om MINA barn och MIG som vuxen. Alla andra kanske stortrivs utan att jag märker det. Vill inte prata runt för mycket heller och bli en svartmålare.
Usch, jag känner att jag tänker fel någonstans men kan inte avgöra var.
 

Besök

Skrivet av  Sofia*
Mina barn går på en friskola och där är det ganska vanligt att det kommer både barn och vuxna på besök för att se hur de har det. Ring eller skriv til rektorerna på de skolor du vill besöka så ska du se att det säkert går bra.
 

Artiklar från Familjeliv