Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

10-månaderskontrollen :-(

Skrivet av Minifoot m Isac 030518
Usch och blä.
Ännu en månad och Isac har inte gått upp i vikt. Han vägde 8370 g den 23:e december... Igår (12:e mars) vägde han 8340 g. Inte bra, inte bra... :-((

Dessutom har hans längdkurva också planat ut. Det är oroväckande, enligt läkaren. Nåja. Isac vägrar att ligga still på rygg, så den människa som kan mäta honom korrekt förtjänar att få ett diplom gjutet i guld. Till viss del stämmer det väl iofs, enligt kurvan borde han vara 76 cm lång, men mättes till 71 cm igår. 5 cm differens är väl ganska mycket?

Vikten kan jag förklara. Han har lärt sig att krypa och är _väldigt_ aktiv (inte minst på skötbordet), jag har slutat amma och Isac tål inte mjölk så det tog ett tag innan vi kom igång med välling. Dessutom har han börjat få tänder och har haft en lång förkylning (ca 10-14 dagar) så han har knappt haft aptit.

Men att han inte växer på längden, det kan jag inte förklara. :-(

10-månaderskontrollen förresten. Vilken humbug. Det var nästan som vanligt: vägning, mäta längd och huvudomfång, herr Doktor klämde på pungen,kollade ljumskarna, lyssnade på hjärta & lungor och frågade om allt är bra. Jag trodde att Isac skulle få visa sina tricks; resa sig upp från sittande, stå några sekunder fritt och så vidare. Nix. Nada. Jag hade hellre stannat hemma och låtit Isac sova klart sin tuppis.
Svar på tråden: 10-månaderskontrollen :-(

Hoppas

Skrivet av  Åse & Celia 030407
att allt ordnar sig med lilla Isac. De små växer ju i olika takt och ibland stannar de upp lite, och ibland växer de så det knakar!!!! Men jag förstår om du är orolig. Det är man ju alltid som mamma. När ni nu kommit igång med vällingen och Isac får vara lite fri från förkylningar så hoppas jag att allt ska ordna till sig! Kram!
 

Men gumman!

Skrivet av  .:Em o tjejligan:.
Vad tråkigt at det blev så tokigt...men kan det inte vara så att dom mäte fel när dom mäte att han var så lång då? och att han faktiskt är nånstans mittemellan? och om han (läkaren) är orolig för att det planar föreslog han då ingen hjälp?
På vår 10-mån koll fick Phillie visa alla trix så det skiljer sej nog en del mellan bvc och bvc.
Tyvärr.
Sen vikten är det ju inget fel på...Phillie väger 8200 nu med spec vällingen-utan mjölk. men går upp iaf lite i taget..hon e 70 cm lång. så hon ligger ca där on ska i förhållande till sin kurva. så vi får iaf op när hon fyller 1 år!
Men kan du inte försöka få nån ny tid hos en annan läkare och se vad dom säger?

kram iaf!!!!
 

Vi träffar bara

Skrivet av  LottaO m Elias 5 år & Joel 030408
doktorn vid 6 mån, 1år och 1½....
Elias var lika dålig på att växa, sen började han växa som ett ogräs. Är idag 114 cm och väger 22 kg ;)

Vad sa BVC? Ska dom utreda eller?
Jag tror det fixar sig, försök att inte oroa dig.

Kram
 

*kram*

Skrivet av  Anna med Victoria 990817 & Emma 030412
Hoppas det ordnar sig med vikt & längd, det är säkert ingen fara. Förstår ändå att du oroar dig, här ar vi läkarbesök vid 1 år och vid 6 månader & 2 månader.

**styrkekrammar**
 

Kramar

Skrivet av  Jennie med Clara 030416
förstår att det måste känna oroande att lille Isac inte växer, hoppas verkligen det bara är tillfälligt och att han snart vänder i sin kurva.

Precis som du skriver har det ju så mycket med aktivitet,tänder, allergi m.m att göra. Hoppas som sagt att det vänder snart igen.
Växande-Kramar från oss
 

Hoppas...

Skrivet av  My och Lucas 030421
att allt reder sig med Isacs längd och vikt. Jag tror (precis som du) att vikten har att göra med att han är mer aktiv nu och dessutom varit sjuk. Inget att oroa sig för!! Längden vet jag inte, men visst kan väl barn ha sina "svackor" när det gäller tillväxten?? Står det skrivet i sten att de MÅSTE följa sin kurva till varje pris?? Isac kanske helt enkelt bara vill byta kurva, då måste han väl få lov att göra det tycker man :-)))

Hoppas att allt blir bra och att ni får en trevlig helg!!

Kramar
 

Men...

Skrivet av  jeanette o Alexander 24/4-03
det kan ju vara så att han inte är i en tillväxtperiod. En del barn växer växelvis dvs står still ett tag och gör sedan ett ryck.

Kolla om ett tag igen. Det kan ju också vara att mätningarna blir olia från person till person. Vår sköterska är lite optimistisk då det gäller längden medans andra sköterskor alltid säger att han är kortare. Hans kurvor har skiftat mycket vill jag lova.

Kolla upp om några veckor igen....

Kram
 

Hej!

Skrivet av  Miriam med David 980828 & Ella 030503
Vad tråkigt med längden! Vikten kan ju vara som en berg- och dalbana, men det är bra att de kollar lite extra med längden.

Fick du inte svara på frågor om ifall Isac ställer sig upp, klappar händer, pincettgrepp osv??? Det fick vi. Men de hade ingen kolumn för vissling och Kalle-Anka-prat ;-)

Jag hoppas att längdmätningen berodde på Isacs ovilja att ligga still, det kan ju faktiskt diffa nån centimeter hit eller dit då.

*kramar*
 

Artiklar från Familjeliv