Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

1 åringar och matvägran *snälla hjälp*

Skrivet av Tina med Elias 11/4-03
Den senaste veckan har Elias inte alls varit sig själv vid matdax. Förut när han inte ville ha maten så kenp han ihop munnen, vände bort huvudet och knuffade undan skeden. Nu blir han helt hysterisk! Jag kan inte kalla det gråt - han får en hysterisk gråtattack så han knappt får luft. Han vägrar sitta i sin stol och i famnen är han som en vildkatt som vrider och vänder och spänner sig i en båge. En stund efteråt är han lika dan även om vi inte försöker ge honom mat. Han vill då inte vara på golvet utan försöker komma upp i famnen. När man tar upp honom bli han lika hysterisk och vill ner, hela tiden hysteriskt gråtande.

Frukost gröten går fortfarande ganska bra att få ner, lunchen fungerar ibland efter mycket tålamod men middagen är helt körd. Fruktpuré vägrar han också. Däremot så accepterar han välling och mjölkersättning i flaska och på kvällen fungerar det att ge honom lite banan.

Snälla har någon några tips om vad vi kan göra? Är det någon som vet vad detta kan tänkas bero på?
Svar på tråden: 1 åringar och matvägran *snälla hjälp*

Hej!

Skrivet av  Miriam med David980828 och Ella 030503
Nej, jag har ingen aning om vad det kan vara. Sannolikt har han helt enkelt fått något emot ätandet. Det går bra på morgonen, då har han kanske inte kommit på att han inte vill, och sedan går det sämre och sämre. Men mat i flaska går bra.

Mittt högst oproffessionella råd är att ta det lugnt. Han verkar ha fått någon slags låsning, och det bästa är nog att komma ur den. Vill han äta själv? Det kanske är en idé annars, att låta honom fixa i sin egen takt och på sitt eget sätt utan några som helst kladdrestriktioner.

Vad vet jag, amningshormonhysterisk igen ;-)

Nu måste jag se om jag kan lugna Ella, hon har fått något "jag-vill-inte-sova-utbrott" som mannen försöker parera. Kanske lite mammamjölk kan hjälpa?

*svaret skrivet under svår bebisskrikstress*

*kramar*
 

Tyvärr äter han bara

Skrivet av  Tina med Elias 11/4-03
mat i puré form (eller åt får jag väl säga). Vi kom aldrig längre än 5 månadersburkarna. Plockmat har det aldrig varit tal om då han får kväljningar vid minsta bit (förutom banan - konstigt!) När han har fått prova att äta 5 månadersburkarna själv så har ingenting alls kommit in i munnen. Han bara kladdar och slänger ner allt på golvet. Får han äta banan själv så är det bara klämma i handen som gäller. Det verkar som om det bara är smörgåsrån han förstår att det skall in i munnen och ätas.

Du har nog rätt i att vi skall ta det lugnt. Det går ju faktiskt att överleva på gröt, välling, banan och ersättning även om det är ensidigt.

*kram*
 

Kom just på....

Skrivet av  Miriam med David 980828 & Ella 030503
..att David hade väldiga problem med bitarna i maten. Och senare har han opererat bort halsmandlarna pga väldigt många infektioner i 3-4-årsåldern. Min efterkonstruktion är att han hade stora halsmandlar och helt enkelt inte fick plats med större bitar lika bra.

Kanske är det något likande för Elias? Du kan väl be läkare titta i hans hals om det faktiskt är ovanligt trångt?

*kram igen*
 

Vi skall till

Skrivet av  Tina med Elias 11/4-03
BVC om 1,5 vecka. Vi får se vad de säger. Blir det kris så ringer jag dem tidigare ...

Tack för dina svar!

*kram*
 

Grötvägraren här!

Skrivet av  LottaO m Elias 5 år & Joel 030408
Vanlig mat går hyfsat OM det inte är för stora bitar för då plockar han bort dom och slänger dem på golvet :/

Tar jag fram grötburken, skriker han hysterist, precis som du beskriver Elias. Han vill inte ha!
Men vad rackarn ska jag ge honom så han blir mätt och nöjd? Mackor med pålägg åker på golvet, yougurt känns för tamt....Banan räcker inte långt....

Även mitt råd är: Ta det lugnt det löser sig. Ge honom
nåt du vet att han gillar eller på nåt annat ställe än det vanliga. Våran Elias har varit jättedålig på att äta tills för ca 1 år sen. Ibland har han i princip ätit 1 varmkorv på 1 vecka eller 2.....Han är stor och välväxt idag. 5 år, 114 cm, 21 kg ;)
 

Jo, det är nog så

Skrivet av  Tina med Elias 11/4-03
att vi får ta det lugnt. Men det är svårt! Elias har aldrig varit någon storätare. Senast vi var på BVC hade han bara gått upp 70 g på 5 veckor men vuxit 3 cm. De sa visserligen ingeting om det men om det är lika dant denna gången ... Han ligger ca 2,5 kurva under på vikten än vad han gör på längden fast han ser väldigt välmående ut (och är det också).

*kram*
 

Artiklar från Familjeliv