Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Dagisplats! Besviken...

Skrivet av Elvy med Felix 030403
Felix fick en dagisplats på ett dagis här i närheten. Jag ringde dit för att höra lite om dagiset... Den kvinnan jag pratade med var INTE trevlig... Dessutom berättade hon att de skulle ha stängt till den 10 januari, och vi som ahde tänkt få börja skola in Felix den 3:e... Mina föräldradagar tar slut den 15:e så nu bli inskolningstiden bara fem dagar... Alldeles för lite tycker jag, men tanten sa att det var precis som det skulle vara, "fem dagar räcker" sa hon... Jag tycker att det är för lite för en 1 ½ åring... Vad tycker ni?
Svar på tråden: Dagisplats! Besviken...

Men oj,

Skrivet av  Jennie med Clara + bf 26/6
nu känner jag dagisångesten!!

FEM dagar inskolning är alldeles för lite såvida det inte fungerar perfekt och Felix finner sig på en gång, jag tycker minst två veckor och ibland vet jag att barn behöver längre tid på sig.
Det är ju en enorm omställning för barnet att börja på dagis med allt vad det innebär och så ska dem ju vänja sig att sova där och äta mm, vanligast är ju att man börjar någon timme och sedan ökar på tiden. SEDAN ska du ju börja går därifrån/smita till personalrummet och öka på det bitvis, så jag hävdar att inskolmimgem måste ske i lugn och ro.

Personligen skulle jag om jag vore du STÅ PÅ dig för att få två veckors inskolning, att sedan personen i telefonen lät otrevlig vid första samtalet låter heller inte bra (men det kan ju varit tillfälligt) men nog är ett trevligt bemötande viktigt, dem ska ju vara med våra barn hela dagar.
Mitt råd: Gå på din magkänsla, ditt barn ska spendera mycket tid på dagis och det måste kännas bra för både Felix och er.
Vi besökte många dagis innan vi sökte plats och vi fick sedan tillslut vårt andrahandsval av tre vilket inte kändes helt rätt, sökte därför vidare privat och hittade ett kooperativ som vi ÄLSKAR, så jag tackade nej till den kommunala platsen i sista stund och valde alltså kooperativet.
LYCKA TILL och förresten jättekul att "se" er på sidan igen.:-)
 

Halloj!

Skrivet av  LottaO m Elias-99 & Joel 030408
Kul att se er igen!

Vet du, gå dit nu genast och träffa personalen, kolla läget å så där...5 dagars inskolning låter lite, här kör dom med 2-3 veckor OM det inte går smärtfritt förståss. Elias skolade in sig på några dagar. Han är en riktig dagisunge och det verkar som Joel gillar stället han med.

Sköt om er


Vi har inte fått nån plats ännu, för det är strul med 6-års i vårt område :/
 

Äsch

Skrivet av  LottaO m Elias-99 & Joel 030408
Det var ju menat till Elvy förståss...LottaBråttom :/
 

hmmm...

Skrivet av  Myzan & Co
tycker det låter lite lite med bara 5 dagar.
håller tummarna att din Felix är lik min Felix och hans storebror och är lätt-inskolade då. hade kunnat lämna dom typ efter tre dagar.
hoppas att det löser sig och att kvinnan du pratade med bara hade en dålig dag (även om det inte är en ursäkt att vara otrevlig mot en ny förälder).
kramar från oss
 

Tack för era svar

Skrivet av  Elvy med Felix 030403
Jag, sambon och Felix ska dit imorgon och hälsa på. Jag hoppas att de är trevliagre då, Felix kommer ju trots allt (hur hemskt det än låter) att spendera mer vaken tid där på vardagarna än vad han kommer att göra hemma. Man vill ju att personalen ska vara bra och gulliga. Angående inskolningen så ska vi försöka lösa detdär på något sätt... 5 dagar är på tok för lite och det tänker jag inte acceptera.
 

Näe :-(

Skrivet av  Tina med Elias-03
det lät inget vidare. Otrevlig personal och bara 5 dagar inskolning ... låter väldigt lite tycker jag. Självklart finns det barn där 5 dagar räcker gott men det kan man ju inte bara förutsätta.

Hoppas tanten bara hade en dålig dag i kombination med dålig telefonröst! Jag håller tummarna för att allt skall gå bra!

*kram*
 

kan bara hålla med de andra

Skrivet av  Malin & Linus 030404
Stå på dig och var bestämd på vad du vill. De är där för ditt barn. 5 dar är på tok för lite inskolning. 2 veckor minst men det kan bli mer beroende på hur det går.

Hoppas detta löser sig för man vill inte ha ångest när man lämnar sitt barn på dagis.
 

Men är det inte..

Skrivet av  Jeanette m Alexander 24/4 + bf 15/2
möjligt att börja jobba deltid den första veckan så du kan skola in och få in lite pengar?

Hoppas ni hittar någon bra lösning för 5 dagar låter onekligen lite kort.
 

Artiklar från Familjeliv