Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Krupp! Någon med erfarenhet?

Skrivet av Stream och Imre 030404
Imre har antagligen falsk krupp, men isåfall ganska lindrigt. För jag har då för mig att det kan vara väldigt jobbigt med skällande hosta och andningssvårigheter (sitta ute och andas mm), men Imre verkar bara få hosta och blir hes.. + väldigt ledsen då, det måste nog kännas ganska obehagligt.

Läkaren vi var till idag tyckte då att det var (falsk) krupp, så nu har vi fått ännu fler hostmediciner att ge honom.. Hittills har han inte vaknat en enda gång i kväll, håll tummarna! :)

Ni får gärna berätta om ni har egna erfarenheter! (Tydligen hade sambon krupp som liten)
Svar på tråden: Krupp! Någon med erfarenhet?

Men.. va obehagligt..

Skrivet av  Erika med Emilia
...håller alla tumamr jag har.. (två stycken då.. fast jag kan ju be mannen att hålla sina två oxå så blir dte fler ;) Hoppas det ordnar sig, har ingen erfarenhet av krupp, tack o lov kanske man ska säga? Lycka till!

\'kramar*
 

Johannas och Leos

Skrivet av  Anna m. Johanna och Leo i Seattle, WA
kusin hade falsk krupp tills hon var 7 år. Hon fick det vid förkylningar och hostade då massor på nätterna. Hostan lät riktigt illa, men det var inte ens alltid hon vaknade (fast alla andra gjorde ju det iofs). Men hon mådde inte dåligt av det och nu får hon det aldrig.

Sen har en kompis son haft det. Men han fick det bara 2 ggr tror jag (han är ganska stor nu) så det behöver ju inte hålla på i flera år.

Stor krya-på-dig kram till Imre.
 

krya-på-er kramar från oss :) *IMT*

Skrivet av  Myzan & Co
 

det gör ont i halsen när kruppen kommer

Skrivet av  Elisabeth
Jag hade själv falsk krupp som liten och tre av min flickor har/haft det. Det växer bort när de är ca 9 år.
Men när kruppen kommer gör det ont i halsen som om man har en stor klump i svalget som växer fort såp att det blir svårt att andas. Det blir värre om barnet gråter. Det bästa är att ge näsdroppar sätta sig med barnet i knäet fram för tv:n eller läsa en bok.
När barnet har lugnat sig lite tala om att de behöver ta hostmedicinen Lepheton eller vad man nu har fått utskrivet för det tar bort det onda,tala om att frisk luft är bra. Gå ut en stund eller sätter i en fåtölj
framför ett öppet fönster. Det är viktigt att man är lugn själv, förju mer barnet skriker och gråter desto mindre luft kan det andas in och det känns verkligen läskigt. Lycka till........
 

Tack så mycket för era svar!

Skrivet av  Stream och Imre 030404
Det känns lite bättre att vara mer förberedd och kanske ha en liten aning om vad man kan vänta sig.. Inatt sov han från ca 19.30-7.30! Annars (när han är frisk) brukar han vakna runt 6.30.. Skönt att han fick sova ordentligt :)

(Vi har fått Lepheton och Desentol)
 

Stackars liten

Skrivet av  Tina med Elias-03
Hoppas medicinen hjälpte.

*krya-på-kramar*
 

Artiklar från Familjeliv