Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Angående barn 20månader

Skrivet av Lilla Jag bf 13/8
Tänkte höra mig för här inne eftersom era barn är ca 20 månader. Själv väntar jag bebis i augusti och då kommer storebror varra 20 månader =)

Hur är vardagen med ett 20 månaders barn. Mat, sömn, lek, trots mm. vad ni mer kan komma på... Jag vill gärna förbereda mig så gott jag kan på vad som väntar.
Självklart är barn olika men det kan vara skönt att få ett hum iaf!

Tack på förhand!
Svar på tråden: Angående barn 20månader

Min son..

Skrivet av  Elvy med Felix 030403
Min son är en mycket sprallig och busig grabb. Hittar på allt möjligt och klättrar lite var stans. Han springer både framlänges och går baklänges :)
Han behöver mycket uppmärksamhet men leker en hel del själv också. Han bygger mycket pussel och läser böcker.
Det som är skönt är att han mer är som ett barn nu, än som en bebis. Man behöver inte vara rädd för att han ska ramla eller stoppa småsaker i munnen. Man kan prata med honom och han förstår det mesta. Om han tar något som han inte får ha, och jag talar om för honom att det är farligt så lägger han undan saken.
Hmmm, vet inte vad man mer ska berätta. Jo, sömnen... Ibland sover han bra och ibland väldigt dåligt... Det är så olika.
 

Alla barn är

Skrivet av  Anna med Victoria-99 & Emma-03 + mini v. 33
olika som du redan vet, men jag kan berätta hur min lilla Emma är. Hon skall faktiskt själv bli storasyster i februari och kommer då att vara ca 22 månader. Hon blir då mellanbarn eftersom jag har en äldre dotter också.

Emma är det full fart på dagarna och mycket bus *L* Ibland kan det vara lite jobbigt för hon vet så väl att vissa saker får hon inte göra, men gör ändå ;) Hon skriker och blir jättearg om hon inte får som hon vill! När jag är ensam med henne vill hon gärna klänga rätt mycket på mig, men visst kan hon leka själv också. När storasyster kommer hem från dagis blir hon jätteglad och då slutar hon klänga på mig och storasyster är mycket poppis!! :-)

Hon äter relativt bra och äter alltid själv, vill absolut inte bli matad. Hon är faktiskt väldigt duktig på det. Hjälper gärna till med att plocka undan efter sig, inte alltid förståss ;o) Sömnen är det si och så med. Hon sover bra i våran säng, men vi har tänkt vänja henne att sova i storasysters rum i våningsängen nu till jul, undrar hur det skall gå?!

På dagen sover hon allt från en timma till 2 timmar och somnar vid 19-tiden på kvällen. Tyvärr vaknar hon gärna till vid 22-23 och har vi tur somnar hon om om man lägger sig bredvid henne. Men i förrgår var hon vaken mellan 23.00-03.00!! Då var jag trött *zzzz* och irriterad! Hon är inte blöjfri ännu och inte heller särskilt intresserad av pottan, men blöjan åker av titt som tätt. Jag stressar inte, min stora tjej blev blöjfri när hon var 2½ år. Nu kommer jag inte på så mycket mer, lycka till med graviditet, förlossning och blivande storebror!!

Kram!
 

Hej!

Skrivet av  Annika m. Ingrid -03 + bf 25/12
Grattis till nya bebisen!
Ingrid är 20 månader och vi väntar ett syskon vilken dag som helst.

Ingrid har alltid varit ganska lätt att ha att göra med, frånsett att hon sovit dåligt i perioder. Nu vaknar hon mellan 6-7 på morgonen och sover middag ca 1.5 h. Sedan somnar hon vid 21 på kvällen efter att jag eller min man ligger bredvis och läst saga. Sedan vaknar hon 2-3 ggr per natt och då lägger jag mig bredvis tills hon somnar igen.

Maten funkar bra, hon äter helst själv, men kastar mat på golvet ibland (asjobbigt att torka upp när man har foglossning).
Hon leker mer självständigt, men vill att någon skall vara med i stort sett hela tiden. Gillar att läsa böcker, rita, trolldeg, samt laga mat på dockspisen. Försöker uppmuntra henne till att leka själv, så att hon skall vara lite van vid det när bebisen kommer.

Har sista veckorna börjat trotsa lite, vill själv bestämma kläder! Och kan bli jättearg när man ska göra nåt inte hon vill (som att äta frukost eller dammsuga).

Ingrid går inte på dagis än, utan skall börja till hösten. Så vi brukar gå på öppna förskolor och barnmusik samt träffa andra kompisar med barn så att hon ska få busa av sig. Och när ingen annat funkar eller jag vill ha 30 minuter i lugn och ro är Byggare Bob-DVD ett hett tips.

Lycka till!
 

Grattis till

Skrivet av  Tina med Elias-03
bebisen i magen!

Alla barn är ju olika som sagt men Elias har numera en vilja av stål. Får han inte som han vill så skriker han och slåss. Där imellan är han underbar och delar ut pussar och kramar både på begäran och spontant :-) Just nu är han inne i en period då han inte vill sova på kvällarna men jag hoppas det är övergående. Han börjar somna senare och vakna tidigare ...

Lycka till med nya bebisen!
 

Så är Tom, 20 månader...

Skrivet av  Johanna & Fanny 00 + Tom 030422
Kul fråga! Svarar gärna!

Tom, som fyllde 20 månader igår...
- är en lättsam och gosig typ, det har han alltid varit. Fast nu har han fattat att man kan bestämma en del själv också, han ylar gärna när han inte får som han vill.
- springer runt som han aldrig gjort annat, fast han i själva verket började gå först vid 18 mån. Nu har han börjat klättra också, upp på stolar och bord. Kan klättra upp i tripp-trapp-stolen själv.
- pratar hela tiden, vi förstår en hel del men inte allt ;) Han upprepar ofta vad vi säger, men har också börjat "berätta" saker själv. Jättekul! Har börjat säga namnet på flera dagiskompisar, förut kallade han alla barnen för Sara!
- leker gärna med storasyster, 4 år, men är också rätt bra på att sitta och greja själv. Typ lägga träjärnväg, köra dockvagn, leka med dockspisen, bygga lite duplo, plocka med smågrejer inne hos syrran, försöka lägga pussel.
- sover bra, från ca 19.30 till 07, numera i eget rum. Han kan somna själv i sin säng (han är den typen som gjort det redan från början, spontant, han är inte tränad till det) men somnar just nu gärna bredvid oss. Om han vaknar på natten tar vi över honom i vår säng, då somnar han om direkt.
- är extremt gosig och mysig. "Mamma bära" är populärt just nu! Har börjat krama syrran och andra barn, på eget bevåg, för att trösta o dyl. Gulligt!
- äter som en häst, både hemma och på dagis. Än så länge har han inga fördomar mot mat, utan tar allt som bjuds. Men det kommer nog... Har just lärt sig dricka ur vanlig mugg/glas.
- går på dagis sedan han var 16 månader. Har jättekul, verkar gilla andra barn.

Lycka till med tvåan! Det blir faktiskt dubbelt så roligt!
 

Artiklar från Familjeliv