Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nu är lillebror här!

Skrivet av Annika m. Ingrid -03 och Samuel 041227
Hej!
Tänkte berätta att vår lilla Samuel föddes i måndags 27/12 efter en snabb förlossning. Det är helt underbart med en liten bebis igen!
Ingrid är än så länge väldigt stolt. "Ingrid syster" och "ååå vad söt han e" säger hon. Tycker att det är mycket spännande att hjälpa till med olika saker, hennes viktiga uppgift är att dra i speldosan vid blöjbyta eftersom bebisen inte kan själv.

Här kommer en förlossninsberättelse för den som vill. Jag måste varna för att den är skriven av en nybliven 2-barnsmamma fylld till brädden av amninshormoner...


På kvällen den 26:e kände jag lite molvärk över blygdbebet och hoppades på att nåt var på G. Men när jag gick och la mig slutade det och jag somnade. Kl 02 vaknade Ingrid och jag sövde om henne.Var lite besviken över att jag inte kände någonting.
Kl 03 vaknade jag av en misstänkt värk. Låg helt stilla och väntade, och snart kom en till. Andreas hade precis gått och lagt sig så jag berättade att det kanske var nåt på gång.
Gick och värmde vetekudden och då började värkarna komma tätare, med 1.5-3 minuters mellanrum och varade ca 40 sek. Ingrid vaknade igen och jag la mig bredvid henne trots värkarna, som tur var somnade hon om snabbt!
Vi rinde till min syster som skulle vara barnvakt. Hon kom efter 35 minuter. Under tiden ställde jag mig i duschen, jätteskönt under värkarna. När jag klivit ur duschen vaknade dottern ytterligare en gång och jag fick lägga mig bredvid henne igen. På sistone har det nämligen bara varit jag som har kunnat söva om henne på natten, så jag tänkte att det är lika bra att göra det snabbt och enkelt...
Sedan kände jag att det var dags att åka in, första förlossningen hade tagit 5 timmar så jag ville åka in rättså snabbt.
Vi blev inskrivna kl 05. Fick ligga med CTG 30 minuter. Värkarna kom var 3:e minut och varade 60 sek. Kände att jag kunde andas mig igenom värkarna ganska bra. Sedan kom BM in och undersökte mig, det visade sig att jag var öppen 10 cm! Hon blev själv förvånad och undrade om hon verkligen kände rätt ;-)
Då tyckte jag att jag kunde unna mig lite lustgas, och det fungerade bra. Förra gången blev jag väldigt berusad och borta av lustgasen, men nu slutade jag i rätt tid.
Kl 06.15 tog BM hål på hinnorna och jag började få krystvärkar. Då gick hjärtljuden plötsligt ner till 60 och jag fick snabbt lägga mig på sidan. Nu måste vi tyvärr trycka på magen sa hon, och jag märkte att det var bråttom. Bm kallade på hjälp och det kom in 2 andra BM och 2 läkare. Vid varje värk fick jag krysta maximalt, samtidigt pressade en Bm på magen. Jag var livrädd för barnets skull, men jag såg att hjärtljuden hämtade sig mellan värkarna.
Efter 16 minuters krystande och pressande föddes tillslut vår lilla kille. Jag fick upp honom på magen och efter lite gnuggande med en handduk började han skrika. Det var så underbart att höra, och han var så fin!!! Han fick full pöäng på apgar, så han hämtade sig snabbt efter sin jobbiga resa. Det visade sig att han hade navelsträngen runt halsen som drogs åt när vattnet gick.
Det går inte att beskriva känslan av att äntligen få träffa sitt lilla barn, blir helt hög bara jag tänker på det!!!
Födelsetiden blev 06.36, alltså 3.5 timme efter första värken.
Det var tråkigt att bägge mina fölossninar avslutats med yttre press, hade hoppats på revanch denna gång, men huvudsaken är ju att barnen mått bra.
Vi gick hem från BB samma dag, det var så skönt att komma hem.

Många kramar till er!
Gott slut och gott nytt år!

Svar på tråden: Nu är lillebror här!

Grattis till lillebror!!

Skrivet av  Anna med Victoria-99 & Emma-03 + mini v.34
Vad härligt att allt gått bra och kul att få ta del av din berättelse. Jag har ju själv inte så långt kvar, men oroar mig lite att det skall gå snabbt eftersom förra förlossningen tog 3 timmat totalt! Det är ju inte alls säkert att det blir så, men man får nog vara förberedd, precis som du var.

Skönt att slippa ligga inne på förlossningen länge och skönt att komma hem snabbt. Mysigt med en lite lillebror och kul för Ingrid och bli storassyster :-)

Kram på er och ett Gott Nytt År!
 

Åååh, GRATTIS!

Skrivet av  • Catharina •
Det låter så mysigt, jag hoppas jag får chansen att uppleva det igen.. bara en gång till :)

Vad skönt att allt gick så bra, trots lite smådramatik i slutet.

Kan tro att Ingrid är stolt nu! Och vad duktig hon verkar vara på att prata som kan säga "ååå vad söt han är!"

Grattis återigen till Samuel!

Kram,
 

GRATTIS GRATTIS!!!!!!!!!!!!

Skrivet av  Em o tjejligan*sörjer*
Va roligt och skönt att allt gick bra!
Hoppas ni mår bra och får ett gott nytt år!!!!
Massor med kramar!
 

Grattis!!!

Skrivet av  Caa+prinsen
Vad härligt att läsa !

 

Ett jätte grattis till...

Skrivet av  Marlene & Cecilia...
eran lille kille...

massor av kramar..//
 

ett

Skrivet av  Myzan & Co
jättegrattis från oss :)

välkommen till världen lille Samuel *ler*

låter som en bra förlossning tycker jag, även om du fick lite hjälp.
mycket bra jobbat vännen!

kramar från oss
 

G*R*A*T*T*I*S

Skrivet av  Anna - Maria m Anton och Victor
Välkommen till världen lille Samuel! Vad skönt att allt är bra och vad duktig du var. Nu är det nästan så att jag blir lite avis *L*.
Stor kram och Gott Nytt År på er oxå!
 

Jätte GRATTIS!!!

Skrivet av  Tina med Elias-03
... sitter här och snyftar när jag läser din underbara förlossningsberättelse! :-)

*kramar* till hela familjen!
 

Grattis!!!

Skrivet av  Jeanette m Alexander -03 + bf 15/2
Jag har tänkt mycket på dig och hållt utkik efter ett inlägg från dig. Vad härligt att allt gick så bra. Längtar efter min bäbis nu men på något sätt känns det fortfarande overkligt att vi ska få en till...

Stor kram från oss
 

Tack alla!

Skrivet av  Annika m. Ingrid -03 och Samuel 041227
Tack så mycket för alla gratulationer, ni är så gulliga!
Njuter för fullt här hemma, det fungerar toppen tack vare maken som sköter Ingrid och hushåll :)

Många kramar till er alla!
 

JÄTTEGRATTIS!!!!

Skrivet av  Tina & Albin, bf 30/4
jättegrattis till er son och till Ingrid som blivit storasyster.
/Tina
 

Va kul!!! GRATTIS!!! *IMT*

Skrivet av  Erika med Emilia
 

Artiklar från Familjeliv