Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bokstäver & siffror ...

Skrivet av Anna-Karin
har blivit vår dotters stora passion. Vi föräldrar kan inte direkt påstå att vi har gett henne denna förkärlek genom våra gener ;) Överallt där hon ser bokstäver talar hon uppspelt om vad de heter. Förra helgen började hon räkna, och kan nu räkna till 10. Det är nästan lite läskigt hur läraktig hon är. På 18 månaderskontrollen blev vi rekommenderade att försöka få in henne i en syskongrupp (så hon får någon att "prata med") eller på Montessoriförskola. Hm, hur viktigt kan det vara? Det är ju inte direkt enkelt att hitta plats på kort varsel. Är det någon har som har likande erfarenheter?
Svar på tråden: Bokstäver & siffror ...

Mina två

Skrivet av  Alienna på tillfälligt besök igen
var likadana från 1½-årsåldern och framåt. Bered dig på att hon troligen börjar läsa inom kort om hon kan bokstäverna redan nu. Sonen läste som en vuxen 3 år gammal och dottern inte långt efter, trots hjärtoperationer och en massa annat under hela första året. Vi gjorde inget speciellt, ingen särskild montessori-verksamhet eller så utan vanligt dagis, vanlig dagmamma.

Men Montessori är kanske bra, fast det viktigaste är faktiskt den sociala biten! Många supertidiga barn blir väldigt utanför och mår väldigt dåligt psykiskt eftersom de inte kan knyta an till jämnåriga under uppväxten (eftersom de inte i praktiken är jämnåriga). Var väldigt uppmärksam på detta alltså. Vi gjorde själva misstaget att inte uppmärksamma glapp i kamratkontakterna och barnen kom därför aldrig med i någon gemenskap förrän på gymnasiet! Man kan behöva hjälp utifrån med detta.
 

Ni kan göra

Skrivet av  Linda S
väldigt mycket hemma också. Min lilla är inte så intresserad, men min stora var det.

Det finns en Yahoogrupp som kanske kan intressera dig eftersom där finns flera med samma erfarenhet.
http://groups.yahoo.com/group/barnlaserochskriver/
 

Artiklar från Familjeliv