Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nu har jag varit i kontakt med bvc

Skrivet av Heidi m Linus 000504 & Lova 030507
ang Lovas hårda mage. Det fortsätter ju som sagt att vara jättehårt med najset så jag ringde igår för lite råd. Fick order om att ge 15 ml lactulos varje morgon tills bajset är halvfast. Sen ska jag minska till ca 5-10 ml per dag som jag ska fortsätta att ge i flera månader så att magen riktigt kommer igång.

Så nu hoppas vi på mirakel....

Just nu håller hon på här brevid o trycker o trycker men inget händer...min stackars älskling...
Svar på tråden: Nu har jag varit i kontakt med bvc

Berätta mer

Skrivet av  Mell m. Johan 0305 & Oscar 9904
Johan har oxå en tendens att bli väldigt hård i magen. Hittills har det bara skett med några veckors mellanrum, men när det sker är det inte roligt.

I förrgår kämpade han så mkt att han skrek, han ville ligga på pappas axel det tyckte han var lite skönare.

Men när det kom ut så var det så hårt så man kan jämföra det med hård obehandlad lera. Sen när det väl lossnat så blir det jättelöst i ngn dag och sen normalt i någon vecka tills det blir stopp igen.

Jag har pratat med personalen på dagis och frågat om han får ngt att dricka mellan måltiderna för han är jämt jättetörstig när han kommer hem. Men han får dricka där och jag har nu lämnat en nappflaska som blir hans egen att dricka vatten ur.

Men berätta mer om Lactulos om du kan!
 

Lactulos

Skrivet av  Heidi m Linus 000504 & Lova 030507
är ett läkemedel mot förstoppning. Man kan äta den både som vuxen och som barn. Igår hittade sambon lactulos med appelsinsmak och det var en hit! Nu behöver vi inte tvinga i henne medicinen utan hon dricker det självmant. Hoppas bara att det hjälper. Idag har hon kämpat o kämpat o kämpat och grinat och kämpat lite till. Och knappt fått ut nåt. Dessutom har hon ätit jättedåligt idag ochdruckt kanske två muggar med saft - på hela dagen! Alltså inte alls mycket. Jag vet inte hur jag ska göra för att få i henne dricka. Vatten dricker hon ibland men just nu bryr jag mig inte vad det är hon dricker, bara hon dricker! Så vill hon ha saft så får hon det. Vi brukar ha lättdryck hemma och det känns lite bättre än vanlig saft iaf.
Iaf idag så satte jag henne på toastolen så hon fick "bajsa fritt". Det funkade, ut kom några kluttar som jag visserligen mer eller mindre fick pilla ut men iaf. Och samtidigt så grät hon floder...
Konsistensen är verkligen som du beskriver hård obehandlad lera. Får se hur lång tid det tar innan det släpper...
 

Buuh

Skrivet av  verne m. vera
Stackarn!
Vera har haft så ont, så ont i magen hela veckan, fast det har varit löst det som kommit ut. Blä. Man tycker så synd om de små, när det gör ont och de inte ens kan säga vad det är :(

Hoppas hon kryar på sig fort!
 

Tack det hoppas jag med!

Skrivet av  Heidi m Linus 000504 & Lova 030507
Verkligen inge kul när dom inte kan säga vad det är heller. Visserligen brukar jag fråga Lova om hon har ont i magen och om hon försöker bajsa o då nickar hon. Det är vårat sätt o kommunisera, jag ställer ja o nej frågor och hon svarar med o nicka eller skaka på huvudet. :)

Hoppas Vera oxå kryar på sig snart!!

Kramis!!
 

Artiklar från Familjeliv