Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Någon mer som fortfarande ammar?

Skrivet av Miia m Linnea 0305 & Tim 9806.
Får ni lite "konstiga" reaktioner på det? Jag får höra både det ena och det andra från alla möjliga håll. Tyvärr även från relativt nära anhöriga :-(
Det mesta är dock negativa kommentarer, de allra flesta tycker att Linnea är på tok för stor för att ammas. Och jag har enormt svårt att motivera mig till att sluta, eftersom att Linnea fortfarande vill tutta, eller "babba" som hon själv säger.
De enda gångerna som jag skulle vilja sluta är de (få!) gånger som jag varit ifrån Linnea över natten.
Jag försöker att inte bry mig om alla trista kommentare men det är lite svårt...
Svar på tråden: Någon mer som fortfarande ammar?

gör det som känns bäst.

Skrivet av  hillevi med elliot 030420
jag kan inte fatta att det där med att amma ska vara ett så upprörande ämne. det är som om det vore på liv och död, och det är det kanske också. Jag slutade amma Elliot när han var 13 månader, men det var bara för att jag vill ha ett barn till och mensen kom inte igång annars. Men det var jättesvårt! Jag hade svåra abstinensbesvär, saknade de magiska stunderna. Mina kompisar säger att de tycker att det är obehagligt att se när barnen kan plocka fram brösten själva. Jag tycker att det är bland det mest naturliga man kan göra, att amma sitt barn så länge det känns bra. Men okej, jag kan till viss del instämma i att det är lite privat, åtminstone kändes det så för mig. Jag vill inte sitta alltför utsatt och amma, så att alla kan se. Men det har inte med åldern på barnet att göra, utan om min och barnets integritet. Jag tycker att du ska stå på dig. Annars kan du ju alltid göra som en kompis, hon flyttade till Alaska och där är det inte en kotte som bryr sig om hur länge man ammar. Kram/
 

Alaska! Hehe...

Skrivet av  Miia m Linnea 0305 & Tim 9806.
Det är bra konstigt att det pratas så mkt om hur bra det är att amma. Men man kan ju undra om det bara gäller barnets första sex månader? Sen blir det väldigt många som tycker...
Nåja, vi ammar på. Kanske inte så väldigt ofta offentligt, men hemma myser vi.
Kram tebax!
 

Nästan :-)

Skrivet av  Klara m Luna
Jag ammade för sista gången i söndags. :)

Luna hade nog velat fortsätta ett tag till, men jag kände mig färdig nu. Jag slutade med nattamning för ca en månad sedan och trappade sedan gradvis ner. Det känns lite vemodigt, men samtidigt skönt.

Visst har jag stött på folk som tycker att det är konstigt att amma ett så stort barn som själv kan dra upp tröjan och säga "tutte". De flesta har dock varit likgiliga eller positiva. Ganska många kompisar med barn har sagt att de själva gärna hade ammat längre om de hade kunnat (mjölk har tagit slut, barnet har tappat intresset osv).

Jag har förresten fortfarande mjölk kvar i brösten och det känns lite ömt när jag sover på mage. Någon som vet hur lång tid det kan tänkas ta innan mjölken försvinner?
 

Glömde säga...

Skrivet av  Klara m Luna
...att jag givetvis tycker att du ska fortsätta amma så länge det känns bra för er!

Jag slutade _inte_ för att Luna var för gammal, utan för att jag, som sagt, kände att jag var färdig.
 

Tyvärr...

Skrivet av  Miia m Linnea 0305 & Tim 9806.
vet jag inte hur länge mjölken är kvar, men det ska väl sluta spänna inom några dagar?
Bland mina vänner är det många av de som inte kunnat amma, eller ammat kort tid, som fäller de tristaste kommentarerna... :-(
Vi får väl se hur länge vi håller på?
 

jag skriver inte här men

Skrivet av  Marlene m. Wille
ammar fortfarande Wille. Dom flesta i min närhet vet att jag ammar fortfarande och det är ingen som säger nått numera, nån undran om vi inte ska sluta kanske men inget som jag tog illa vid av. Däremot så har jag fått lära mig att det är äckligt och nästan inccest att amma länge, mest på ett annat forum men även här på aff.
Nåväl jag har inga planer på att sluta, jag har inte kommit på nån bra anledning att sluta så...
Det är ju fortfarande nyttigt både för wille och mig och varför köpa dyr välling när jag har nått bättre i tuttarna gratis, alltid klart, lagom temeratur och ingen disk ;)
 

Men herregud!

Skrivet av  Miia m Linnea 0305 & Tim 9806.
Incest? Hur är folk funtade?
Nä, jag kan inte heller hitta motiveringen till att sluta amma, så vi myser på...
Tack för ditt svar!
 

slutade för en vecka sen

Skrivet av  ÅsaL
Min Ludde valde att sluta för en vecka sen. Men jag har ju då ammat i 19 månader och fått min beskärda del av tråkiga kommentarer. Värst var det dock mellan 1-1,5 år. Sedan tror jag de flesta gav upp *L*
 

De kanske ger sig nu då...

Skrivet av  Miia m Linnea 0305 & Tim 9806.
Linnea är ju lite drygt 1,5 ;-)
Hon kanske oxå får för sig att sluta snart.
Tack för ditt svar!
 

tyvärr... (lite långt)

Skrivet av  Gerbera
eller ja, jag ammar mitt vårbarns syskon, men det var ju inte frågan nu.

Jag slutade amma storebror då han var ca ett år. Jag hade gärna fortsatt längre men han valde att sluta. Amningen var jobbig för mig på slutet, jag var gravid och det gjorde ont. Jag försökte att inte visa det men det funkade nog inget vidare. Kanske var det därför han slutade? Sen kan ju mjölken ändra smak när man är gravid. Eller så tyckte han bara att han var klar med amningen och föredrog mat, vad vet jag.

Jag hade tänkt parallellamma barnen men det blev inte så nu, och jag får ju leva med att sonen själv valde bort amningen. Nu hoppas jag kunna amma lillebror längre.

Var glad åt att amningen funkat så länge, det är jätebra för din dotter! Strunta i negativa kommentarer. Så länge du och din dotter trivs med att amma så ska väl alla andra ge sjutton i det.

Om det känns lättare för dig så kan du ju sluta amma offentligt (om du gör det), men då ska det vara för att du vill, inte av rädsla för vad andra tycker. Och sen tycker jag gott att du kan säga till tjatiga anhöriga att det ska sluta lägga sig i. Säg bara vänligt något i stil med "Jag vet vad du tycker i frågan men detta passar oss bra. Jag vill inte att du tar upp frågan igen, för jag tar ialla upp när du inte respekterar mitt val".

Lycka till med amningen, och glöm inte att det ska vara du och din dotter som bestämmer!
 

Tack!

Skrivet av  Miia m Linnea 0305 & Tim 9806.
Jag ska försöka memorera ditt braiga svar. Jag är alltid lika oförberedd när den trista kommentaren kommer!
Tack för ditt fina svar!
 

Ja

Skrivet av  Amelie
Fast de kommentarer jag har fått är mest "vad duktig du är" och "oj, har du fortfarande mjölk kvar?"
Ja, mjölk har man så länge man ammar, och jag gör det inte för att vara duktig. :-)

Någon enstaka har sagt åt henne "är du inte litet för stor för det där?" men med glimten i ögat, och inte anklagande mot mig.

Jag vågade inte säga något på dagis först, men sen kom det fram att det faktiskt är flera barn som ammas där, i Vendelas ålder, så det är inte så konstigt och ovanligt som man tror, men kanske inte alla visar det.

Jag förstår att det är svårt om man känner sig motarbetad, men gör det som känns bäst för er! Det finns ingen anledning att sluta så länge ni båda vill. Hon behöver ju mjölk! Fråga dem vart hon skall få mjölk ifrån annars. Från något annat djur, t ex en ko, eller??
 

Artiklar från Familjeliv