Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jobbfråga

Skrivet av Cecilia m Linnéa 14/5
Hej alla. Har inte skrivit här på läääänge. Har nu börjat jobba deltid vilket funkar jättebra. Linnéa går 30h/v på dagis och stormtrivs. Hur har ni det? Jobbar ni eller är ni hemma? Jag är lite nyfiken bara. Kram
Svar på tråden: Jobbfråga

Jobbar 75%

Skrivet av  ÅsaL
Fast inte så länge till. Jag försvinner ju iväg på mammaledighet den 17 februari.
Men nu jobbar jag 8-14, så Ludde är på dagis är dagis ca 35 timmar per vecka. Från mars blir han 15 h barn, fördelat på tre dagar i veckan
 

Jobbar deltid

Skrivet av  Anna med Arvid 030519
När Arvids dagisinskolning var avklarad i mitten av september började jag jobba deltid, 60%. Från mitten av november jobbar jag 65%. Arvid o jag är lediga på fredagar, plus att han inte går fullånga dagar måndag-torsdag heller.

I februari ska jag börja jobba 75%, och då kommer det vara jobb/dagis alla dagar i veckan för oss båda.
 

Har jobbat 50%...

Skrivet av  Eva-Ley med T&A+3+sd+bf 24/5*2
... sedan T&A var 7 månader, och när de fick dagisplats gick jag upp på 75%. Funkar alldeles utmärkt - vi har turen att de hamnade i en småbarnsgrupp på dagis, och de är bara 8 barn på f.n. 3 barnskötare! Kan inte bli så mycket bättre...
 

Just nu

Skrivet av  Mizen med Isac 030519
jobbar jag 100% och sambon är pappaledig. Isac håller på att inskolas på dagis och efter trettonhelgen ska sambon jobba 100% och jag ska jobba 80%. Vi ska försöka göra ett schema så att Isac kan gå kortare dagar på dagis. Vi har båda möjlighet att flexa en del på jobbet och sambon kan ev jobba lite hemifrån.
 

Jobbar 50% sedan augusti

Skrivet av  Åsa m Tildegumman+bf 17/4
... och maken jobbar 50%, Tilde är alltså fortfarande hemma på heltid. Har äääntligen kommit igång efter sjukskrivning och barnledighet, sammanlagt 2,5 år.

Ska jobba till i februari eftersom Liten är på väg i april och jag inte är riktig vän med stressen än (var sjukskr. för utbrändhet). Känner redan av att jag stressar upp mig för mycket och det sliter på familjeliv och mig, så jag ska vara hemma och ta det lugnt i god tid före förlossningen så jag är så utvilad som möjligt... fast det var kanske inte det du ville veta ;).
Kram
 

Jobbar heltid

Skrivet av  verne m. vera
sen 1/9 - det funkar fint. Veras pappa jobbar 80% och hämtar henne vid 16 varje dag (jag lämnar kvart i 8 på morgonen).

Men det är inte så mycket tid man har med henne i vardagen - optimalt hade väl varit att vi båda jobbade 80% eller liknande.

Hon trivs jättebra på dagis men är tyvärr ofta sjuk. Så när det kommer till kritan är jag väl kanske inte på jobbet mer än typ 80% ;)
 

Jobbar 75%

Skrivet av  Heidi m Linus 000504 & Lova 030507
med lite oregelbundna tider...
Fasta tider visserligen må-to, rullande på fredagar och var fjärde lördag. Känns r\'ätt bra ändå, får tid o umgås med barnen och dom trivs jättebra på dagis.
Har jobbat sen i början på okt.
 

Jag pluggar

Skrivet av  Johanna m Ella & Neo *24 år idag*
Började på sjuksköterskeprogrammet i höstas och det är heltid men mycket självstudier, så vi försöker att inte ha barnen på dagis för långa dagar, men de trivs iaf jättebra på dagis. Min sambo är arbetslös men vikarierar på gamla jobbet till och från, så ibland behöver de bara gå 15 h/v och ibland 30-35 h/v. Innan jag började skolan hade jag varit hemma i över 3 år, så det var väldigt skönt att få göra något!
 

Oj, fel nick! *imt*

Skrivet av  Johanna m Ella & Neo
 

Jag jobbar...

Skrivet av  Anna m Viktor
... 88% och maken 80%.
Jag jobbar enligt schema så två dagar i veckan slutar jag tidigt. Maken är ledig med Viktor på fredagar.

V går alltså 4 dagar på dagis/vecka. 8-14 tre dagar och 8-16 en dag.

 

så här gör vi + fråga

Skrivet av  Fuksen m Tilde
vi har gått ner båda två, jag till 35h/v (93%) och maken till 36 (90%).
Tilden på dagis ca 8-15.30/16.

Men min fråga: får ni alla det att funka? själv känner jag starkt av klassikern: dåligt samvete i bägge ändar...
 

Jada

Skrivet av  verne m. vera
Jag tycker det funkar riktigt bra! Det enda minuset (och varför jag gärna vill jobba 75%-80% istället för 100%) är att jag ofta har väldigt mycket att göra, så det blir överarbete. För många sena kvällar funkar ju inte tycker jag.

På kvällen är Vera med i allt vi gör, så vi hinner både tvätta och laga mat etc. och samtidigt ha kul med henne några timmar.

Fast en sak är ju bara att erkänna och acceptera; härhemma är det pappa som är "mamma". Han och Vera har mer tid ihop, så om hon är riktigt ledsen eller sjuk, då räcker jag inte alltid till, utan då är det pappa som gäller. Och det är ju tufft - men bara för mina känslor; jag tror inte varken Vera eller hennes pappa lider av det...
 

visst dåligt samvete mot jobb

Skrivet av  ÅsaL
Det har jag! Jag känner att jag inte är lika duktig på jobbet längre. Inte lika engagerad och sen har vi tidsaspekten att nu GÅR jag hem när klockan klämtar istället för att göra klart innan jag går hem.
Dåligt samvete mot mitt barn har jag däremot inte. Det vägrar jag ha! Jag lider hellre alla ekonomiska kval för att tillhandahålla min son med uppfostran, tid o kärlek jag kan stå för. Men det är mitt val och jag hyuser den största respekt för de som orkar jobba heltid och ha barn!! Jag är inte gjord för det bara
 

Funkar

Skrivet av  Anna med Arvid 030519
Hos oss är det bara jag som gått ner i tid. Min man doktorerar och ska disputera i april. Om han inte är klar till utsatt datum får han vara kvar men utan lön. Det är alltså inte läge för honom att jobba deltid...

Jag jobbar bara 65% just nu. Maken lämnar på dagis, och jag som jobbar korta dagar hämtar Arvid. Arvid o jag är hemma på fredagar, men det blir det ändring på i februari då jag går upp till 75%. Fast redan i januari ska jag sköta både lämning och hämtning (så maken kan jobba dygnet runt om det behövs...). Hittills har det funkat bra med mitt jobb, men ibland blir jag stressad. När saker _måste_ bli färdiga och jag samtidigt _måste_ gå från jobbet. Jag har skyfflat över några saker på min chef vid såna tillfällen, och han har inte protesterat.
 

90 %

Skrivet av  Phia m Viktor
jag jobbar 90% och min sambo 100%. Jag är ledig varannan fredag. Övriga dagar är Viktor på dagis 8-17 ibland 16.30. Det fungerar jättebra och jag har inte dåligtsamvete över att han är där så länge om dagarna. Jag tror det blir värre när han inte kommer att sover middag, så som det är nu försvinner ju ca 1½h när han sover. Den dagen kanske vi ändrar tiderna men det får tiden utvisa.
 

Vi jobbar 80%

Skrivet av  Amelie
båda två. Maken är hemma på måndagar, och då jobbar jag längre, och så har jag korta dagar de andra fyra dagarna. Vendela går 28 timmar i veckan på dagis. Just nu har jag inte dåligt samvete någonstans, jag vägrar att ha det!!! Men det är lätt att falla i fällan, jag har varit där själv alldeles för länge...
 

Artiklar från Familjeliv