Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Cochlea implantat...

Skrivet av Linda
Finns det nagon som har erfarenhet av CI? Hur stor skillnad kan det bli med horseln? Var son utreds for narvarande. Hur ar det med CI for barn med multibla svarigheter? Tacksam for svar
Svar på tråden: Cochlea implantat...

Kolla barnplantorna...

Skrivet av  Lisbeth
det är en föräldraförening och de har en hemsida på www.barnplantorna.o.se där tror jag att du kan få svar på din fråga ang barn med multibla svårigheter,.. gå in på "gästbok" som även fungerar lite som ett diskussionsforum..
det är olika från barn till barn hur mycket hörsel de får med ett CI.. en del får hyfsad hörsel och utvecklar ett talspråk medan andra hör omgivningsljud.. enstaka barn vill inte använda sitt CI.. Det var en annan som också hade funderingar kring CI i den här snackgruppen för en tid sedan så kolla inläggen längre ned på sidan..
 

Tack

Skrivet av  Linda
Tack for svar! Ja det ar en bra website, har mycket info. Har du sjalv erfarenhet av CI? MVH Linda
 

Ja - genom mitt jobb..

Skrivet av  Lisbeth
som lärare på en skola för döva och hörselskadade där det finns elever som har CI..
Det är bra om ni tar det lugnt och funderar igenom det här ordentligt innan ni fattar ett beslut. DHB är en annan föräldraorganisation, och där finns föräldrar ur båda kategorierna, de som har valt CI åt sitt barn och de som inte gjort det. Deras hemsida finns på www.dhb.se det är bra om man får möta båda sidorna, för ett CI är inte alltid den bästa lösningen.
Lycka till..
 

Lisbeth..

Skrivet av  Linda
I vilka situationer har du sett att CI inte alltid varit en bra losning? MVH Linda
 

Linda...

Skrivet av  Lisbeth
Hej..

Exempel på de gånger jag tycker att det inte är så bra med en CI-operation är när föräldrarna väntar sig att barnet ska höra och prata bra – och därmed inte anstränger sig för att lära sig teckenspråk. Då har man lagt över ansvaret på barnet att kommunikationen mellan dem ska fungera. Det tycker jag inte är rätt mot barnet. Som jag tidigare nämnt så varierar resultaten ( om man nu ska prata om det som resultat) av operationerna mycket mellan individer och många behöver teckenspråk ändå i varierad grad. Det tar även tid att lära sig höra med CI. Om föräldrarna då inte använder teckenspråk så kan barnens språkutveckling försenas. Det spelar ingen roll vilket språk man använder från början huvudsaken man använder ett språk som fungerar, och sen när man lär sig och kan använda det andra språket (talad svenska) så är det lätt att omsätta de kunskaper man redan förvärvat via teckenspråket. Och även om de lärt sig höra och prata så behöver de teckenspråk i vissa situationer som i bullrig miljö eller på badhuset. Jag har dessvärre sett föräldrar som inte ansträngt sig för att lära sig teckenspråk utan inväntat barnets tal och hörsel utveckling, och även ett fall där de förbjudit lärare att använda teckenspråk till barnet i skolan med resultat som jag nämnde ovan – försenad språkutveckling samt problem att inhämta kunskaper.


 

Artiklar från Familjeliv