Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tack!

Skrivet av Mia
Hej igen,
och tack för alla mail det är skönt att veta att ni är ganska många där ute som har samma upplevelser som vi får nu. Och det går ju bra för er alla, det ska bli skönt när även vi kommer in i en vanlig vardag igen.

En fråga, hur länge fick ni vänta på att göara en hjärnstamsaudiometri? (från att ni fick veta att ni skulle få göra en) De har sagt till oss att det kan ta någon månad innan vi får göra det p.g.a att det finns dåligt med narkosplatser här i Stockholm just nu.

Nu är det ju många som har ganska stora barn men kommer ni ihåg om era små "jolrade" och "pratade" mycket som spädbarn? Knut "pratar" ganska mycket nu sedan han fick sina rör inopererade i öronen.

I dag ska vi till KS igen och träffa habiliteringsteamet för första gången, det ska bli skönt att få komma igång och få svar på alla frågor.
Svar på tråden: Tack!

Ett tips

Skrivet av  glenn
Hej Mia såg att ni bor i stockholm ville bara säga att hos er finns den mest aktiva lokalföreningen i sverige just nu dom håller till på långbro park föreningen heter fhdbf och deras medlemmar har även startat den första friskolan för våra barn gör gärna ett besök jag lovar dig att ni blir mycket väl motagna dom har mycket aktiviteter för hela familjen egen simskola och mycket mycket annat om ni besöker dom hälsa gärna från glenn i göteborg lycka till och vänliga hälsningar från mig.
 

Va bra!

Skrivet av  Mia
Tack det var ett bra tips! Dom ska jag ta kontakt med. Här i Stockholm finns det tydligen jätte mycket för hörselskadade och det känns ju jätte positivt!
 

Hej Mia!

Skrivet av  Birgitta
Jag kommer inte ihåg hur länge vi fick vänta på hjärnstamsaudiometrin. Vi är också inskrivna på KS, men det gick av stapeln på Danderyd.

Först gjorde de ett försök med att han fick sova vanligt. mata byta promenera och så försökte vi för att slippa söva, men han ryckte i elektroderna, tyvärr. Vi fick vänta ett tag, men vi fick reda på att det inte alls var avgörande, de ville bara verifiera deras egna tester där han medverkade.

Resultaten sa inte heller något nytt, bara att det låg till som de redan mätt.

Vår kille jollrade och babblade och därför ville ingen riktigt (alltså vänner bekanta, öppna förskolan och släkten) tro på att han var hörselskadad.

Han var jollrig och babblade, men riktiga ord kom sent. Det var först med hjälp av tecken som stöd, som det tog fart.

Men ju äldre han blir desto mer märks det. Men just språkutvecklingen har ju varit en dans på rosor för oss (läs min solskenshistoria nedan, tänkt som uppmuntran åt alla andra. Att set är MÖJLIGT! Han är ju det levande beviset!). Språket är hans styrka och det är klart att det är kul.

Motoriskt är han absolut ingen fena och det har vi istället bekymmer med.

Lycka till på alla vis och glöm inte att tala om hur det går. Vi vill så gärna veta!
 

Nu har vi fåt tid!

Skrivet av  Mia
Hej,
i dag när vi kom hem från KS så hade vi fåt brev om att vi får göra hjärnstamsaudiometri redan den 13 maj! Jag blev jätte förvånad att det gick så fort. Vi ska först dit den 12 för förberedelser och sedan görs skälva undersökningen den 13. Så det känns jätte bra att vi får göra det så snart.

Träffade ju kuratorn & psykologen på KS idag och det var jätte bra och vi fick svar på en hel rad frågor. Så nu väntar vi på att en hemvägledare ska ringa oss för att sedan komma hit och hjälpa oss med Knut. Det var också en positiv överaskning att man kan få sådan hjälp?!

Ska bli skönt att komma igång med tecknandet så att vi kan komunicera med Knut och sedan när han börjar prata så blir det en revolution här (om han nu börjar att prata).

Nej, nu har jag två barn som sitter och ropar på mej i badet så det är bäst att mamma springer dit.
 

Skönt, skönt!

Skrivet av  Birgitta
Underbart att Ni nu är uppe på banan.

Vi fick också jättemycket hjälp, vi var så glada för all hjälp vi kunde få.

Hörselvården har varit ett enormt stöd för oss. De har liksom legat ett steg före och löst en massa frågor innan de ens har dykt upp. I backspegeln förstår vi att vi annars skulle få ta tag i en massa saker själva senare.

Men visst kommunicerar Du väl med Knut redan idag? Kommunikation är ju så mycket mer än bara talade ordet och tecknade tecken. Leenden, ögonkontakt, kramar pussar, öppna armar, kroppsspråket är ju också Kommunikation!

Håller tummarna den 13e!

Och glöm inte att låta oss veta hur det går!
 

d

Skrivet av  Philip Pappan
f
 

Artiklar från Familjeliv