Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tips om tecken!

Skrivet av Mia
Hej,
nu har vi så sakterligen börjat med tecken här hemma. Knut har fåt "Min första tecken bok" och vi försöker få honnom att titta på olika saker och sedan titta tillbaka på oss för att han ska se tecknet. Men det är inte lätt att få en 1 årings uppmärksamhet. Så jag behöver tips från er!!! Hur gjorde ni när ni började teckna med Era små? Det kanske finns någon där ute med ett super tips så att det ska gå lite lättare!? Alla tips är välkommna!
Svar på tråden: Tips om tecken!

Ni gör rätt...

Skrivet av  Lisbeth
det är bara att fortsätta, en dag så kommer det, det kan ta några veckor till ett par månader.. Jag är själv döv och min dotter är hörande men jag gjorde detsamma med henne, började med saker och förteelser som hon är intresserad av och upprepa massvis med månger.. det är samma som med hörande barn - de hör ett ord massvis med gånger innan de får fram det själv (försöker härma).. så det gäller att ha tålamod.. Jag är själv döv och min mamma har berättat att det tog henne 2-3 månader innan jag fattade galoppen, men sen lossnade det ordentligt..
Ni kan också försöka göra så att Knut ser grejen tex en bil och er samtidigt och peka på grejen och bil.. har ni börjat med mamma, pappa och ev syskons tecken?? Min dotters första tecken var mamma. Om Knut har syskon, kan ni försöka hitta på tecken för syskonet/syskonen. Döva och teckenspråkiga hörselskadade brukar ha persontecken istället för att bokstavera namnen och man döper varandra efter utseende eller intresse eller klädsel, ex randig tröja, "RANDIG", el fräknar på näsan, så tecknar man PRICKAR på näsan.. Hoppas du förstår vad jag menar.. Lycka till!!!
 

Lampa...

Skrivet av  Mia
har han börjat lite försliktigt att teckna nu. Han pekar på lampan åsså försöker han härma tecknet för lampa. Det är kul när man ser att det börjar att gå framåt. Mamma & pappa kör vi också mycket med men det har han inte börjat med fast det är väll inte så konstigt vi har ju bara hållit på i lite mer än en vecka nu. Våran hemvägledare har visat oss tecknen för knut & ängel så det blir nog dom tecknen som vi kommer att använda för våra barn. Dom heter ju Ängla & Knut så det är rätt kul att kunna använda de tecknen som finns. Vi ska fortsätta att teckna så mycket vi kan så att allt lossnar snart.
 

Kul!

Skrivet av  Birgitta
Bra att allt är på rätt spår!

Kram och håller tumarna för att det ska fortsätta på samma sätt!

 

Oj vad kul,

Skrivet av  Lisbeth
Lampa var också mitt första tecken innan allt lossnade.. Det har gått ganska fort ändå, lampa efter bara en vecka.. Ni är på rätt väg..
 

Så här gjorde vi...

Skrivet av  Birgitta
Första tecken boken var mest för mig, sedan teckade jag när vi såg den riktiga saken, bil för en bil och docka för en docka.

Ja, som vi själva gjorde imse vimse spindel. Ögonkontakten och så är det bara att köra.

Vi fick tipset av vår underbara specialpedagog att det är bättre att teckna "intuitivt" än att inte teckan alls (ofta blir det ju rätt). Jag hittade på lite och han började peka och så härmade han lite försiktigt i början och så mer och mer och sedna satte han ihop egna ord tex hund+blomma för hundloka (fiffigt va?) Men då hade han hunnit bli två.

Lycka till! Han kommer att visa Dig vad han vill veta!
 

Artiklar från Familjeliv