Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Persontecken!

Skrivet av myran
Vi upplevde att det lossade för vår pojke när han fått sitt persontecken och plötsligt en dag kom på att "det är ju jag" "jag finns, titta jag är någon." Att vara bekräftad och ha persontecken är ju jätteviktigt.

Hörande barn hör ju alla ord tusentals gånger innan det får en betydelse och de börjar använda det, så är det ju med tecken också, så det är bara att tragla på.
Svar på tråden: Persontecken!

Vi funderar och funderar

Skrivet av  moni
men det är svårt att komma på nåt till lilla tösen. Specialpedagogen sade att vi kunde tex använda hennes grop i hakan och peka på den samtidigt som via säger namnet. Vet inte riktigt hur jag känner för det än,,, hur har ni andra föräldrar hittat persontecknet på barnen?
 

Några ex på persontecken..

Skrivet av  Lisbeth
Min dotter Tove har persontecknet för nyfiken, fast på danska teckenspråket, för jag tyckte att hon var väldigt nyfiken som baby men att använda det svenska tecknet för nyfiken tyckte jag inte var så bra för tecknet för nyfiken är ganska likt tecknet för snuskig och jag ville inte att det skulle kunna tecknas fel eller "missbrukas" och eftersom Tove är danskt namn så frågade jag en döv dansk hur man tecknar nyfiken på danska och så fick hon det persontecknet.. har en kompis som har en dotter med grop i hakan så hennes dotter har persontecknet som specialpedagogen föreslog åt din dotter och hennes andra dotter har tecknet för "pigg" eftersom hon alltid ser så pigg ut och har stora runda ögon. en annan kompis har tre barn, första barnet har tecknet för söt, för hon var väldigt söt som baby, andra dottern heter fanny och tecknas för "rolig" eftersom fanny låter nästan lika som när man uttalar funny på engelska, och tredje barnet, en pojke som heter adam har tecknet för äta fast lite vid sidan om munnen och handformen A eftersom han åt så mycket när han var liten och vägde tio kilo när han bara var fem månader.. en tredje kompis till mig har en dotter med persontecknet där man drar med pekfingret från ögonvrån och utåt för hon hade ett sår där efter att rivit sig själv när hon var nyfödd .. en fjärde kompis har en pojke med långa ögonfransar så hans persontecken är med pekfingret som följer ögonfransarna utåt från ögat.. ja det var exempel på några persontecken som vi valt åt våra barn..
Man ska inte ha så bråttom med att välja persontecken och välja första bästa eftersom det följer med barnet livet ut, på samma sätt som namnet som barnet får vid födelsen/dopet.. fundera på egenskaperna och utseendet hos barnet eller kanske någon favoritleksak eller nåt sånt.. eller kanske barnets namn kanske liknar något ord, känner en som heter katarina och tecknas för katt... ett ex.. Lycka till..
 

De vanligaste persontecknen bland barn är

Skrivet av  Också förälder
grop i hakan, grop i kinden, lockigt hår, pigg/vaken osv. de är alla tecken efter något på utseendet. Försök att se om barnet är förtjust i ngt väldig speciellt att göra eller ngn sak, det kanske kan vara nåt? det tecken man väljer kommer precis som namnet man bär att hänga med i många år, därför är det viktigt att det känns bra och "rätt".

Det är inte lätt, jag vet men önskar er lycka till iaf!
 

Mer persontecken...

Skrivet av  Birgitta
Hej!

Vår kille, 6 år, kom i en ny grupp och då valde han själv ett nytt persontecken som han är jätte, jättestolt över.

Han har valt Coca-Cola och det tecknar han som genom att dricka ur ett glas (handen). (Självpåhittat tecken för coca cola)

De anda 6-åriga killarna är också djupt imponerade över det. Man blir så full i skratt och ser hur viktigt det var för honom.

En tjej i den gruppen tecknar ögonfransar som persontecken och hon förklarar med sådan stolthet att det är för at hon har så långa ögonfransar. Jättegulligt att se vad rätt persontecken kan göra för självkänslan.

Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv