Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Här kommer mina svar....(långt..)

Skrivet av Jojjo
Hej på er!!
Hoppas allt är bra med er ute i landet!
Jag är ny här på forumet hörselskadade barn.

Jag själv är hsk sen födelsen, min mor hade röda hund när hon väntade mig.

Jag fick teckenspråket tidigt och det är jag tacksam för!!! Jag känner att jag kan leva ett normalt liv om jag har både svenska som första språk och teceknspråk som andra språk. Jag har möjligheter att välja när det passar mig.

Jag har gått i en extern klass, alltså en liten hörselklass som tillhörde Birgittaskolan I Örebro.
Vi hade en speciallärare med oss hela grundskolan.
Så jag har gått 10 år i grundskolan.
Sen på gymnasiet var det väl mest prat om att jag skulle flytta till Örebro och gå på RGH..
Men det fanns gott om pengar då på den tiden (jag är idag 30 år) och man kunde dela på klassen i 2 grupper. Så i min klass gick det då 16 elever. Jag gick på en "praktisk" linje - barn och ungdom.

Kompisar, jag har inga problem med den biten och har aldrig haft det. Men om jag ska se tillbaka så saknar jag just den här grupptillhörigheten. Känna att jag är hsk och ha "samma" prblem som mina kompisar som också är hsk..Så jag tycker det är himla kul att få träffa andra som t.ex inom Unga Hörselskadade. Jag själv är aktiv inom det området.

Om jag hade bestämt mig idag så hade jag jättegärna gått på RGH, men samtidigt har jag fått erfarenheter i den hörande världen. Jag känner idag att jag lever i ett tryggt liv. Jag är gift med en hörande och har en hörande dotter. Jag lever på mina villkor. Hörande får också anpassa till mitt liv tycker jag!!

Yrkesvalet som jag har valt att jobba med både hsk och döva barn har inte varit det självklaraste men är glad för att ha det jobbet. Miljön är anpassad för mig, jobbar med hörande, hsk och döva personal. Jag kan ge barnen mycket eftersom det är viktigt att ge dem rätt start från grunden tycker jag.

Nu ska jag inte babbla mer utan ni får fråga mer om ni har något förstås....

Tack! /
Svar på tråden: Här kommer mina svar....(långt..)

Tack!

Skrivet av  Birgitta
Hej igen!

Det var jättespännande att läsa lite om Ditt liv och skolgång.

Klart vi hoppas att det ska gå lika bra för våra barn.


 

Artiklar från Familjeliv