Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

EFTERLYSNING

Skrivet av glenn
Hej på er alla skall försöka på detta sätt att se om det finns intresse att starta om föreningen FHB i GÖTEBORG ( föreningen för döva och hörselskadade barn med familjer i göteborg). Då denna förening nu ligger vilande på grund utav att det fanns för litet intresse och glädjande att det blev väldig få som blev hörselskadade under några år. Föreningen har en bra ekonomi som kan användas för nya familjer. Vad är det som är så bra att tillhöra en förening ? Tidigare har FHB haft simskola en gång i veckan ridskola,bågskytte gymnastik mammaträffar , pappaträffar studicirklar i teckenspråk ,vinterlovskurser i fjällen sommarlovskurser på olika orter i sverige och helgkurser både vår och höst och inte minst populära barndiscon så ofta det gick. Försöker nu med denna efterlysning se om intresse finns i gbgområdet att återupptaga detta posetiva som det har varit för våran familj vi har träffat många underbara vänner på detta sätt och barnen har fått många nya kompisar som dom annars inte skulle ha träffat Vi är några föräldrar som kan hjälpa till att starta om föreningen i början så att dom nya kommer att få en fin start..Är ni intresserde utav av detta så mejla mig på( [email protected] ) Hej på er så länge det skulle även vara roligt att höra vad andra föräldrar runt om i landet tycker om min efterlysning och tycker ni att föreningarna behövs skulle vilja få lite vetskap om detta mvh Glenn
Svar på tråden: EFTERLYSNING

Jättebra!!!

Skrivet av  Jojjo
Om ni försöker att få igång föreningen i Gbg!!
Jag tycker att det är viktigt att föräldrar som har hsk och döva barn samt deras syskon ska få träffas!!
Det blir en speciell gemenskap, det känner jag som umgås bara med hsk och döva.
Kämpa på för att det ska bli av!!!!
Lycka till!!

Ha en bra dag!
 

tack för dom orden jojjo

Skrivet av  glenn
ja jag vet hur mycket glädje våran familj har haft utav föreningslivet vi är med både sdr .dhb uh och fhb för att få så mycket information som möjligt men där vi hör hemma mest är fhb (fhdbf riks)för dessa föreningar har hela familjen som utgångspunkt inte bara den som är handikappad så jag kommer att kämpa vidare för alla nyblivna föräldrar till dessa barn ta bara en sån sak som simskola där hade vi över 20 barn igång för två år sedan synd att den ligger nere. Våran tös har börjat gymnasiumet i örebro i år rgd och vi har daglig kontakt med webkamera och det funkar bra ser direkt hur hon mår någet man inte kunde för ett par år sen så utvecklingen går framåt men inte fort nog jag har läst boken törnetårar skriven utav ulla-bell Thorin så utvecklingen går sakta framåt hej så länge ps bara denna sidan på fn är kanonbra men den behövs nog spridas mer skall prata med hörsel vården så dom kan vidarbefodra till nya föräldrar hej så länge skall nu se hur min dotter i örebro mår hon kallar mvh glenn
 

Bara bara bra!

Skrivet av  Birgitta
Hej Glenn!

Det vore väl kanonför höreselskadade barn, deras syskon och föräldrar att få ett forum att träffas och göra roliga saker ihop.

Själv bor jag utanför Stockholm, och vi är med i en Uppsala-förening. Jättebra! Fast det är vi hade nog önskat oss lite mer aktivitet i föreningen, det känns som om underlaget i Uppsala är för litet.

Lycka till på alla vis!
 

Hej Birgitta!

Skrivet av  moni
Vi bor i Uppsala, så vi försöker nu skapa oss en uppfattning om vilken förening vi ska gå med i här på hemmaplan. Så, kan Du berätta om var ni är medlemmar och hur det fungerar... Låter ju inte helt bra med att aktiviteterna är få!
 

Hej Moni!

Skrivet av  Birgitta
Där ser man... jag har bara inbillat mig att Du bor i Stockholm.

Själva bor vi i Bålsta, och vi har fått vara kvar på hörselvården på Karolinska, eftersom vi bodde på andra sidan länsgränsen när hörselskadan upptäcktes. Därför kan jag väldigt lite om hörselvården i Uppsala.

Vi är i alla fall med i Uppsala föreningen för hörselskadade barn och deras familjer (jag måste kolla hemma vad föreningen heter närmare bestämt).

Vi brukar gå på badhus-träffarna, då hur föreningen hela badhuset i Gottsunda. Det gillar våra barn. Det är lite lojt, tycker vi, och ingen kom fram och välkommande oss, vi fick själva göra oss lite plats. De föräldrar som har barn som går i samma skola sitter och pratar och har trevligt, vi andra, sitter med våra kaffekorgar och fikar med familjen.

De berättade när de ringde efter att vi anmält oss att de har problem i föreningen, för ingen vill engagera sig. Klart att turen kommer till oss också att vara med i styrelsen, men just nu har vi så det räcker med tre små barn och två heltidsjobb, med 45 minuters resväg var. Att sitta och åka till Uppsala för styrelsemöten (en timmes väg för mig) mäktar jag inte med just nu.

Men det kanske är andra som tycker att det är en jättetrevligt förening... nej, alla skulle nog önska sig en mer levande förening... Min avsikt var absolut inte att skrämma Dig, bara säga sanningen mellan två mammor! Då träffas vi kanske i riktiga livet snart!

Hur gick det med hörapparatutprovningen? Har Ni kommit igång med vardagen? Hur gick inskolningen på hörseldagis? Blev det något farväl på gamla dagis?
 

birgitta

Skrivet av  glenn
Jag kan berätta lite om mig själv jag gift och har fyra barn varav en är hörselskadad jag var med fhbs styrelse i 6 år det är inte så mycket jobb det gäller att få så många som möjligt att jobba idellt ( att hjälpa till att fixa discon samlas och spela lite brännboll ja det finns hur mycket som helst man kan hitta på det är bara att fråga barnen vad dom vill så får föräldrar pyssla ihop det då får man en aktiv förening tyvärr lyckades vi inte i göteborg att fortsätta med detta det var som du säger dom gamla sitter och pratar för sig det var nog så som skedde här också för när man har frågat många om dom vill ta vid och man får till svar att man har så mycket att göra så blir det till slut för er i uppsala som det blev här men idag pratade jag med konsulenten på hörselvården hon kände inte till denna sidan vi är på så det är väl endast jag från gbg som skriver här men konsulenten skall vidarbefodra denna sidan till andra föräldrar nu så förhoppningsvist kommer det många nya hit och gör inlägg ha det nu så bra och kämpa på i uppsala så eran lokalförening blir kvar mvh glenn
 

glömde en sak

Skrivet av  glenn
man har bara styrelsemöte en gång i månaden så det går inte åt så mycket tid mvh glenn
 

Artiklar från Familjeliv