Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nu har vi gjort...

Skrivet av Mia
hjärnstamsaudiometri på vår lilla kille. Resultaten visade så dåliga svar att läkaren direkt frågade om vi var intreserade av att göra CI på honom. Som vi känner nu så vill vi göra det men vi ska få mer information på måndag. Om vi väljer att göra CI så kommer vi antagligen att få göra det redan inna sommaren sa läkaren och det känns ju jätte skönt att det kan gå så fort.

Ni som har erfarenheter av CI kan inte ni skriva lite om hur ni har upplevt det och hur det går för era barn?

Det känns jobbigt men ändå skönt att vi nu vet mera, dom testade ända upp till 80 dB och fick ingen reaktion. Hon sa aldrig att han var döv men han har en grav hörselskada men han är världens finast och goaste pojke som nu kommer att få all hjälp han behöver.
Svar på tråden: Nu har vi gjort...

jag kan

Skrivet av  glenn
förmedla en kontakt för dig till en familj som har en tös som idag är 15 år och har mycket lärdom och erfarenhet om ci maila mig på [email protected] så kan jag vidarbefodra för dig
 

Stödfamilj

Skrivet av  Mia
Vi har redan (här går det undan) fåt en stödfamilj som har samma situation som oss men som har kommit lite längre på vägen. Dom har en liten tjej född -99 som har CI och hon har en storebror som är två år äldre som är hörande.

Men tack så jätte mycket i alla fall och om jag känner att jag skulle villja ha kontakt med familjen du känner så hör jag av mig.
 

Sönt att veta läget!

Skrivet av  Birgitta
Hej!

Skönt att Ni fått svart på vitt, då är det ju lättare att gå vidare.

Jag har visserligen inga kontakter med CI familjer direkt, men vad jag ville berätta för Dig är att bland de barn som går i den klass vår son ska börja i i höst (1:an i hörselklass) är det flera barn som har CI och det verkar gå jättebra för dem.

En del har riktigt bra tal, andra inte, men de verkar hänga med hur bra som helst och full fart är det ju såklart.

Bor Ni så till att Er kille kan gå i hörselklass?

Lycka till!
 

Ja...

Skrivet av  Mia
vi bor i Stockholm (som tur är) och här finns ju alla möjligheter för Knut. Han kommer att få börja på ett dagis som är för hörselskadade barn och det känns jätte bra så att han får vara en i gänget. Vi hoppas nu att han kan få plats till hösten då jag ska börja jobba igen. Vi har redan fåt en plats på storasysters dagis men känner att det är bättre för honom att gå med anndra hörselskadade.
 

Lycka till!

Skrivet av  Birgitta
Jag tycker att det var ett klokt beslut att sätta Knut i hörseldagis. Där blir han en i gänget som Du skriver, och i den miljön är ju ingen handikappad, eftersom allt sådant bara funkar och allt är ordnat så bra för dem. Där får de vara vanliga ungar. Min kille har gått integrerat och där de anstränger sig till max, där är vad man börjar på ett hörseldagis.

Håller tummarna för att alt ska gå jättebra för honom och för Er!
 

Ang. CI

Skrivet av  Myran
Hej Mia!
Vad bra att ni fått göra hjärnstamsaudiometrin. Nu vet ni alltså att er kille är gravt hörselskadad/döv. Men har ni hunnit reflektera över detta?? Med tiden kommer ju alla frågor och funderingar om hans uppväxt och framtid. Jag hoppas att ni har bra stöd omkring er och personer att vända er till med alla frågor.
Min son är 5 år döv och har ett CI. Att han har ett CI innebär inte att han är hörande. Jag har upplevt att det har stärkt honom och oss jättemycket att vi först accepterat att han är döv. Sedan att vi tagit del av dövkulturen och lärt oss teckenspråk i lugn och ro. Att låta operera honom var det svåraste beslut jag någonsin tagit. Det var en lång process innan vi bestämde oss.
Ni behöver faktiskt inte låta operera honom direkt. Ni har gott om tid på er att smälta och reflektera över vad detta innebär för er och er son, innan ni bestämmer er. Låt inte doktorerna stressa er! Njut av er härliga pojke och våga se det som gör honom extra speciell och unik.
Vi ångrar inte att vi låtit operera vår pojke. Han har stor nytta och glädje av sitt CI idag. Jag är dock väldigt glad över att vi fick gott om tid på oss att fundera innan. Gott om tid att se möjligheterna och glädjen över att få ett barn som är dövt.
 

Bra hjälp!

Skrivet av  Mia
Jag känner också att det här är inte något beslut man tar över en dag. Som tur är har vi fått och får suverän hjälp på HörselKliniken på KS.

Vi har nog hunnit reflektera över att han är döv för det kom ju inte som någon överaskning. Det som käns bra nu är att vi "vet" att det är så. Redan i oktober så anade vi ju att det var någonting som inte stämde med hörseln. Och innerst inne viste vi nog båda två att han var döv så vi har ju haft en ganska lång tid på oss att tänka över det här (nästan 8 månader).

Nu ska vi ta det lite lugnt och sammla så mycket information om CI som möjligt innan vi bestämmer oss.
 

Artiklar från Familjeliv