Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En fråga om audiogram

Skrivet av Rebecka -98/-02
Jag hör väl egentligen inte hit, men jag tänkte att ni kanske ville hjälpa mig ändå?

Vi har en liten kille på 15 månader som misslyckades på två BOEL-test och remitterades till ÖNH. Där har nu en audionom testat honom vid tre tillfällen, vet inte vad undersökningen kallas men han har fått sitta med en högtalare på varje sida och en leksak och två skärmar framför sig. Enligt dessa tester har han en hörselnedsättning av något slag, men det har varit svårbedömt pga att han är så rörlig.

Sen har de använt någon apparat för att titta på trumhinnornas rörelse, som också är nedsatt trots att han inte visar några tecken på att ha genomgått någon öroninflammation.

Nu har han fått tid till en läkare för att göra ett barn-audiogram. Finns det någon som vet hur det går till när man är så liten? Vad är det man får svar på egentligen?

Tack på förhand!
Svar på tråden: En fråga om audiogram

Lite likt vårt fall...

Skrivet av  Birgitta
Hej Rebecka!

Jag kan ha fel men såhär tror jag att det är... Audionomen som testade Din son gjorde ett audiogram vid vart och ett av era tre testtillfällen. Det är audionomer som gör audiogramen då de testar hörseln. Däremot bedöms de av en audiolog, som är hörselläkaren.
Så trodde jag det var, men om de sagt att hörselläkaren ska göra ett barn-audiogram... (var det verkligen inte så att läkaren skulle bedöma dem som redan var gjorda).

Vi hade liknande fall med vår son (som nu är sju). Boeltest, och omtest, läkarbesök för remiss, audiologen, flera hörseltester av en audionom och så fick vi träffa audiologen som gav oss beskedet att vi har en jättefin kille och att han har en hörselnedsättning. Men han behöver väl inga hörapparater sa vi... Jo, så fort som möjligt. Och så visade hon hur hörapparater ser ut nuförtiden, silver, lila, gröna, blå, rosa, gula med och utan konstgjorda diamanter i propparna.

Det var så tungt för oss och vi var så ledsna. Vi hade nog önskat oss att han hade fått vara vanlig lite längre... Men det var ju helt otroligt bra att det upptäcktes så tidigt som det gjorde! han fick sina första blå hörapparater med hajar på när han var ett och ett halvt. Och vi tyckte att han var så fin. Och så kom han igång tidigt med språket, för att vi fick hjälp så tidigt och idag ligger han över normalhörande barn språkligt (enligt en logoped som testat honom). Det hade han nog aldrig gjort om hörselskadan upptäckts senare.

De andra barnen har testats och då har audionomen kunnat säga direkt att allt var OK, men om det är några avvikelser från normalaudiogrammet måste nog en audiolog kolla det och ge besked till föräldrarna.

Håller tummarna för Er. Skriv och berätta för oss hur det går.
 

Så tänkte jag med

Skrivet av  Rebecka -98/-02
Men så ringde jag för en ny tid och då sa hon att det var svårt att byta tid pga att det är så svårt att få tider till de här "barnaudiogrammen". Fanns typ tider en gång/månad bara. Så det bör ju inte vara ett "vanligt" läkarbesök då. Men att han ska göra det istället för audionomen kanske är för att hon har tyckt att det är svårbedömt och vill att någon annan ska försöka? Kanske läkaren har en annan metod? Jag vet inte... kanske det är som du säger. Vi får väl bara vänta och se helt enkelt. En sak vet jag också, han ska hjälpa till att ta bort vax ur öronen, Gabriel har en tendens att samla på sig. Men det är inte tätt, så det är inte det som har påverkat hörseln. Och så ska han också göra det här testet på trumhninnorna efter vaxet är borta, för det går inte att göra när det finns vax, för då kommer det vax i den där slangen och så blir det felvärden.

Skriver och berättar sedan, ska dit den 5/9.

Tack för ditt svar!
 

Undrar en sak

Skrivet av  Rebecka -98/-02
Fick er lille hörapparat när han var väldigt liten alltså? Hur gammal var han?
 

Förlåt

Skrivet av  Rebecka -98/-02
Läste nu igen och såg att han var 1 1/2 när han fick hörapparaterna. Men då undrar jag en annan sak. Märkte ni av någonting hemma av hörselnedsättningen? Vände han sig efter er t ex när ni ropade hans namn? Kunde han peka på lampan och sånt? Gabriel vänder sig nämligen efter oss, men nu har vi iofs ett väldigt hög samtalston hemma av andra orsaker (ett ADHD-barn i hemmet). Dock hör han ingen skillnad på mamma, pappa, lampa, hoppa, klappa osv. Han hör alltså, men uppfattar inte vad det är för ord. Ibland klappar han händerna om vi högt frågar var mamma är t ex. Men hör det gör han iaf.
 

Nu förstår jag....

Skrivet av  Birgitta
.. kan det vara så att han ska testas med ottoakustiska emissioner?

Det gör man ju via hörselgången. Det går till så att man sätter en liten snäcka i örat och genom den körs ljudvågor (som man inte kan höra). Det som mäts i en sensor i samma snäcka är ekot som kommer tillbaka (så har jag läst + fått det förklarat för mig). Ibland brukar man säga sädbarnshörseltest, eftersom man kan testa barnen redan på BB, (två av min har testas med det vid tre veckors ålder).

Då måste man ju ha vaxfria hörselgångar.

Har aldrig hört talas om att en hörselläkare sitter och utför hörseltesterna (men varför inte? Det kan ju vara så fast inte jag har varit med om det).

Direkt efter det att de konstaterade hörselskadan 1 år 1 månad, påbörjades hörapparatutprovningen, men de var som sagt inte klara förrän han var ett och ett halvt.

Vår kille var som er, jollrade, pratade, vände sig om när någon kom... INGEN kunde tro att han var hörselskadad, inte vi heller, men i märkte ju själv att han reagerade sent på hörseltesterna.

Men med ÅREN blir det alltmer uppenbart hur hörselskadad han faktiskt är. Det talade språket blir allt viktigare, inte minst i leken med jämnåriga.

Till oss sa man att vi i vår generation hade inte fått hörapparat för den skadan, men nu skriver de ut det till alla hörselskadade barn och så får man själv se hur hjälpta de är.

Han är i alla fall enormt hjälpt av sina. Han tar på sig dem direkt när han vaknar och de är det sista som åker av på kvällen, efter tandborstning saga och helst får vi ta ut dem när han somnat (jag måste ju höra säger han).

Lycka till på alla vis! Bara för att vissa saker är lika, behöver ju inte våra pojkar ha samma skada! Ni kanske inte behöver hörapparater (man vänjer sig jättesnabbt!)
 

Det är det nog!

Skrivet av  Rebecka -98/-02
Jag hade uppfattat det som att vi fick en tid till läkaren pga att audionomen sist inte kunde göra detta testet pga vaxet och då skulle han ta bort vaxet och i samband med det utföra testet. Det var bara det att när jag ringde så var det uppskrivet som en barnaudiogram-tid. Men kanske det stod fel helt enkelt. Eller så ska även läkaren göra om testet som en dubbelkoll. Får väl bara vänta och se. Kanske det även är så att vi ska få någon form av svar efter testet, för nu bör han ju vara tillräckligt testad kan man tycka (har gjort audiogram och otoakustiska emissioner vid fyra tillfällen). Vi hade iaf ganska lång tid inbokad och det var därför det var svårt med tider. Hoppas på någon form av tolkning, för nu börjar man ju bli nyfiken...

Tack för dina svar!!! Skriver och berättar hur det har gått sedan.
 

Artiklar från Familjeliv