Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hörselförskola och vistelsetid

Skrivet av vill så väl
Vår dotter har börjat på hörselförskola, en liten barngrupp. Nu är snart inskolningen slut och vi måste lämna ett schema om hennes vistelsetider. Jag är mycket kluven till hur mycket hon ska vara där... hon ska vara där, men frågan är om det är bättre alla dagar och litet kortare tid eller fyra dagar på dagis och en dag hemma med en förälder. Vad tycker ni är den bästa lösningen? Båda är möjliga för fmiljen, men jag vet inte vilket vi skulle må bästa av.
Svar på tråden: Hörselförskola och vistelsetid

Svårt!

Skrivet av  Birgitta
Hej!

Jag trodde att Du skulle få massor med goda råd, eftersom det är många här som har sina barn i hörselförskola.

Men här kommer några rader från en som haft sin kille i vanlig förskola.

Vi fick 15 timmar i veckan (stimulansplats, för språklig och social träning, när jag var ehmma med ett anat barn) och de spred jag ut på fyra dagar. Det som blev tokigt var att han aldrig kom in i gruppen, eftersom alla andra barn var där mycket mer. Han blev liksom osynlig, ingen sa hej när han kom eller hej då när han gick (fröknarna sa hej förstås, men barnen lyfte inte ens blicken). Han fick ingen egen kompis (förrän vi gick upp i tid då jag började jobba). Han fick inte vara med och blev aggressiv. Det försvann när han sedan fick vara mer på dagis och komma in i gruppen på ett annat sätt

Men det är ju inte fel att vara hos sina föräldrar heller.

Fröknarna har lång erfarenhet vanligtvis, så hör lite med dem också och känn efter själv, det är nog ingen risk att barnen kommer att vara för lite på dagis under åren, men att komma med i gruppen är superviktigt om det ska bli bra!

Lycka till och berätta hur det går!
 

Ni får pröva er fram

Skrivet av  glenn
vad som passar eran familj bäst men jag skulle föredra alla dagar men kortare tid då får hon kontakten med kompisar mvh glenn
 

Artiklar från Familjeliv