Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hjälpmedel

Skrivet av Ann-Britt
Idag har vi varit till läkaren och tagit nytt hörselprov.Det såg likadant ut som det föregående.
Audionomen hade sagt till läkaren att ville pojken prova en hörapparat så måste han få det.Sonen säger ja på en gång,då börjar läkaren pratasom om han försökte övertala honom att inte prova,sonen sa "jag vill i alla fall testa".Då säger vi så då sa läkaren.Men jag blir lite fundersam vad han håller på med.
Svar på tråden: Hjälpmedel

Jättebra att han får prova!

Skrivet av  Birgitta
Hej!

Det är bara han som kommer att kunna säga hur hjälpt han är av den och Ni andra kommer ju att märka om det är lättare att prata i det dagliga därhemma.

Jag tror helt enkelt att läkaren har en budget att hålla sig till och i gränsfall hoppas de kanske på att man avstår...

Vår hörsellikare vill absolut inte att man gjuter proppar innan de andra blivit för små, medan audionomerna vill gjuta proppar en gång i halvåret INNAN de blivit försmå och det blir rundgång hörapparaterna och barnen måste dit direkt för att stå ut.

Av audionomerna får man tom ett extra par hörapparater om de andra skulle komma bort (händer ofta med små barn), eller gå sönder under loven...

Mitt intryck är att audionomerna är mycket mer generösa och läkarna väldigt sparsamma. Det är i alla fall min gissning...

Lycka till och skriv och berätta hur det går för honom och vad han tycker när han väl fått dem!
 

Artiklar från Familjeliv