Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Döv på ett öra

Skrivet av Lena
Vi har en dotter på 12år som är döv på ett öra, hon har även en liten hörselnedsättning på det hörande örat. Vi har märkt att hon börjar få lite problem i skolan, hon har svårt att följa med. Har inte hört vad det är för läxa mm. Är det någon med samma problem?
Svar på tråden: Döv på ett öra

ensidigt hörande

Skrivet av  Gusten
Jag känner igen samma situation. Min son är 12 år som är ensidigt hörande. I de lägre klasserna har det gått bra men har nu blivit svårare. Det märks att mycket av det lärande som andra barn får i skolan genom att lyssna på läraren får han ta igen genom läxläsning hemma.
 

Hej igen.

Skrivet av  Lena
Så är det här också. Detta problemet började nu när hon började på en högstadieskola i 6an. Mycket nya lärare, som ska tänka på det att hon inte hör riktigt, men jag tror att det är lätt att det glöms av. Det man är orolig för är att hon ska börja tycka att det är tråkigt i skolan det är ju ändå några år kvar.
 

ensidigt hörande

Skrivet av  gusten
Jag är intresserad av kontakter med föräldrar till ensidigt hörande eftersom de är i en speciell situation i "ingenmans land" (varken hörande eller döva). Hör gärna av er till [email protected].
 

Är själv ensidigt döv

Skrivet av  Modesty
Mina barn är inte hörselskadade, däremot så är jag själv döv på ena örat och kan ju berätta lite om mina egna erfarenheter.

Jag förstår att ni är oroliga för de besvär detta kan medföra, men om det är någon tröst så kan jag berätta att jag under min barndomstid aldrig märkte att jag hörde sämre än de andra. Med ett undantag, när jag åkte buss eller tåg och satt på fel sida.

Nu när jag är vuxen har jag blivit något mer medveten om mitt osynliga handikapp, det blir lite jobbigt ibland att hänga med i samtal mellan flera i pratiga miljöer. Dessutom saknar jag riktningshörsel vilket kan vara lite pinsamt när någon ropar på mig och jag inte vet åt vilket håll jag ska vända mig.
Annars kan jag inte påstå att jag märker av det särskilt och alla brukar bli väldigt förvånade när jag berättar. De som känt mig i många år har ingen aning.

Detta är inget stort handikapp (för mig i alla fall). Vad man ändå kan göra är att se till att läraren vet om att barnet bara hör på ena örat så att man sitter rätt i klassrummet.

Vad säger barnen själva? Upplever de att de hör annorlunda än kompisarna?
 

Artiklar från Familjeliv