Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lisbeth

Skrivet av glenn
hej på dig såg att du var lärare. Det är just vad min dotter vill bli och vi stöttar henne allt vi kan skulle därför vilja höra med dig hur du gjorde läste du med tolk eller fanns det högskola i örebro med teckenspråkskunniga lärare tiden går så fort som man måste planera några år i förväg tacksam för svar mvh glenn
Svar på tråden: Lisbeth

Så här var det...

Skrivet av  Lisbeth
för mig.. Just när jag skulle börja läsa så startade det en dövlärarutbildning i Stockholm, så jag gick den, det var blandat döva,hsk och hörande i klassen, kravet var att alla skulle kunna tsp och vilja bli dövlärare.. kommunikation skedde på tsp men i de flesta ämnen var det lärare som inte kunde tsp, då hade vi tsp-användare tolkar... Vår utbildning hade svenska som andra språk för döva och teckenspråk som huvudämnen och i dessa ämnen hade vi teckenspråkskunniga ämnen men i övriga ämnen o pedagogik använde vi tolk. Efter vår klass har det gått en till sådan utbildning, och studenterna tog examen i julas. Jag vet inte om det blir någon fortsättning på denna typ av utbildning. Men det finns andra vägar att bli lärare, det är många som har läst vanlig lärarutbildning tillsammans med icke teckenspråkiga hörande, antingen ensam eller tillsammans med någon kompis som också är döv/hsk och sedan kompletterat med en kurs i specialpedagogik med inriktning på döv/hörsel. Jag vet inte riktigt hur det ser ut på Örebro universitet just nu, om det finns teckenspråkskunniga lärare i något/några ämnen eller ej. Jag vet en döv som jobbar/jobbat på Örebro universitet som är döv och forskat i svenska som andra språk för döva, vet dock inte om han är kvar där eller ej.

På Stockholms universitet finns det möjlighet att läsa teckenspråk och svenska som andra språk för döva med teckenspråkskunniga lärare. Om man är intresserad av och vill undervisa i dessa ämnen kan man läsa dem upp till 60/80 p och sedan läsa pedagogik och på den vägen också nå lärarexamen.

Hälsningar

 

tack

Skrivet av  glenn
för informationen då vet vi lite mer hur vi skall jobba mvh glenn
 

Artiklar från Familjeliv