Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

pappa hör inte!

Skrivet av Sara med Alex 19/01 bf 3/1-05
Vår son är inte hörselskadad men pappa är gravt hörselskadad. Dom har svårt att komunicera med varandra. Jag har försökt att vår son ska få lära sig teckenspråk, men enda sättet som han kan få göra det är att han byter till ett dövdagis, vilket jag inte vill för då är jag rädd att hans tal ska komma efter. Jag tyckte att han kunde få gå och lära sig tecken en två gånger i veckan som invandrar barn får gå på hemspråk typ. Men det gick inte! han får ju lära sig hemma men jag vill att han ska få mer hjälp... någon som har tips?
Svar på tråden: pappa hör inte!

Vi är i samma sits..

Skrivet av  Lisbeth m Tove 0102 och Hannes 0310..
fast här är det jag som är döv, min man är hörande och våra barn är hörande..

Jag undrar vilket språk din man använder med sin son??
Jag kan prata, men jag använder nästan alltid teckenspråk när jag pratar med min dotter, (pratar nästan bara när jag ropar på henne, eller om andra icketeckenspråkiga hörande är med som t ex farfar/farmor el dagispersonal, eller är upptagen med händerna som t ex disk.. Ibland läser jag högt för henne men oftast tecknar jag..) Kag och min man tecknar alltid med varandra och vi har även kommit överens om att han alltid ska använda teckenspråk när han pratar med vår dotter när jag är närvarande och det har hitills fungerat ganska bra, han glömmer ibland men det är sällan det händer numera. Det språk som gäller i vårt hem är teckenspråk när det bara är vi hemma.. Vår treåriga dotter är tvåspråkig trots hon inte går på "dövdagis", dvs teckenspråkig förskola..

Hur gör din man när han kommunicerar med sin son?? Hur gör ni när ni kommunicerar med varandra?? Pratar han endast?? Isåfall är det inte konstigt att er son inte tar till sig tecken som du försöker lära honom och använder dem - "Pappa pratar ju"... Jag tror det är viktigt att vara så konsekvent som möjligt när det gäller val av språk i olika situationer..

Ja lite funderingar, som jag hoppas hjälper er en bit på väg..
 

Hos oss är jag

Skrivet av  CarolineS
gravt hörselskadad, maken och barnen är normalhörande. Nu i det sista har jag fått extremt kraftig tinnitus, som slagit ut den sista hörselresten, vilket innebär att jag i princip är döv.
Men barnen har anpassat sig förvånansvärt lätt, och den lille (snart 6), mimar faktiskt riktigt bra till mig....*ler* Han har även lite tecken på dagis, då en kille där har Downs o kommunicerar med tecken, så fröknarna har lärt barnen lite tecken. Själv kan jag bara lite TSS, dvs tecken som stöd, då jag klarat mig förvånansvärt bra med läppavläsning.
Dock kan den stora killen (9½), ibland tappa tålamodet, men då ber jag honom att ta om det, o då brukar det fungera till sist.
Tror inte jag kommer använda teckenspråket, då det fungerar bra hemma, men för er är det ju annorlunda. Hoppas ni kommer fram till någon lösning!
Kram
 

Teckenspråket gör inte att ditt barns tal

Skrivet av  flerspråkiga jag
blir hämmat. Det är väldigt vanligt att föräldrar är rädda att barnen börjar prata sämre om de börjar teckna. Jag förstår inte varför egentligen...har en bekant vars hörselskadade barn inte började prata, barnet har en måttlig hörselskada, senare när barnet började lära sig tsp så kom också talet. Att vara flerspråkig är väl aldrig till nackdel. Själv så är jag uppväxt i en flerspråkig familj och har inte haft några problem alls vad det gäller svenskan. Kolla med era hemkommuner om det finns möjlighet till tsp som hemspråk eller om ni bor där det finns specialskola för döva så kan det finnas möjlighet till tsp undervisning för era barn. Jag tror att de måste vara minst 6 år gamla.

Här kan ni se var det finns skolor: www.spm.se

Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv