Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

vet ni varför..

Skrivet av mammaHA
..min dotter inte vill ha sina hörapparater?Jag tror att det var så här förra sommaren ochså.Min dotter pratar inte(även andra funk.hinder)så jag vet egentligen inte så mycket vad som är jobbigt för henne.Hon tar av sig dom och vill lägga bort dom.Jag vet attdet är mera ljud ute än inne.Kan det vara det som blir för jobbigt för henne.Ska jag låta hon vara utan eller ska jag tvinga hon att ha dom?
Svar på tråden: vet ni varför..

Information

Skrivet av  Helena (m E)
Hejsan!
Min tjej fick sina hörapparater igår och hon använder dem faktiskt utan att verka besväras något nämnvärt. Men i de broschyrer vi fick står det om olika orsaker till att barn inte vill ha hörapparaterna. Har du kollat i broschyrerna? Jag har inte våra här, men kan leta upp dem om det behövs...
 

Var bor ni??

Skrivet av  Lisbeth
Bor ni i en stad med många ljud omkring er kan jag tänka mig att er dotter tycker det är jobbigt.. Jag tycker också det är jobbigt med hörapparater utomhus, spec i trafiken, eller när vi/grannen klipper gräset t ex.. Det är motorljuden som är värst för mig och då hör jag inget annat och då är det lika bra stänga av dem..
 

Tack för tipsen..

Skrivet av  mammaHA
Jag förstår att gräsklippare låter hemskt.Men ska man då ta ut hörapparaterna på henne.Jag tycker det är så svårt att veta vad det beror på när hon tar ut dom.Har du haft hörapp. länge?Tar du ut dom och "vilar"?Jag provade vid ett tillfälle hennes hörapp.när det blåste ute.Det låter ju hemskt!Jag känner mig jättetaskig om jag tar ut dom när JAG tycker det blir för mycket ljud.Det måste ju hon känna men det vet jag inte om hon gör eftersom hon är funk.hindrad.Jag tror många gånger hon tar ut dom för att hon är trött.Jag tycker att det är så svårt att veta hur man ska göra.Ge mig gärna fler tips vad som kan vara jobbigt för henne!Och hur jag kan hjälpa henne!
 

Som lp skrev,

Skrivet av  Lisbeth
kan ta upp med audionomen om att testa med andra hörapparater..
Jag har använt hörapparat sen jag var 1,5 år men är inte språkligt beroende av dem då jag är teckenspråkig i första hand..
Jag gör så att jag stänger av när det är för mycket "oväsen"..
När det blåser mycket hörs det hemskt.. Andra miljöer som är jobbiga för mig, är i stora matsalar, på stan, i bilen (om man åker i en gammal bil)... ja svårt komma på nu vilka ljud jag störs av... men som sagt det är motorljuden som är värst.. jag kan t ex inte stå ut med köksfläkten hemma = jag stänger av när jag ska laga maten..

Hur mycket man störs av "oljud" beror på hur hörselnedsättningen ser ut...

Hur kommunicerar ni med er dotter?? Använder ni er av tecken också eller bara tal??? Använder ni tecken också och hon förstår, så tycker jag att hon kan få vara utan hörapparater när hon själv känner att hon inte vill ha dem... Så kan det kanske bli bättre sen när hon ev får nya..


 

hej en orsak kan vara ..

Skrivet av  lp
jag har en snart 18 mån tös som fick sina hörapp som 6 mån .. hon höll på o ta avdem HELA tiden . o verkade inte ens reagar på ljud i ngr siuationer .. efetr en hel del diskuioner med hemvägsledaren som envisades me att vi skulel "tejpa fast dem el ngt" vilket jag vägrade . o ist la jag av dem på henne . tillsst kom öronläkaren o våran audionom framt att de skulel testa et par andra hörapp . vad häpenjag belv. hon började snacka på för fullt os trunta i hörapp (detta var för ca 3 veckor sen) tar bara av dem ibland .. det visade sej att de hörapp hon hade tidigare inet var lämpade för henen .. för mkt dämpning .( jaghar den sorten själv nu digitala sååna o märker samma sak själv) .. istälelt fick hona ndra sort som e halvt analoga halvt digitala ..kan tänka mej att det e ngt sånt som e i din dotetrs fall me .. för min dotter tystnade på fläcken med hörapp men snacka för fullt utan .. sen n det blev byte av app så funkar det nästan helt perfekt nu :) har due tt par ditala phonax .. så kräv av audonomen o få testa ett par andra halvt analoga .. tror det komemr hjälpa .. känenr igen mej i detta nämligen (min äldsta fick osså sina hörisar vid 6 mån o hon rörde dem aldrig då fanns inga digitala ..)ta kontakt me audionmen du har t henen o kräv att få testa ett par andra för att det inte funkar ..
 

Tack..

Skrivet av  mammaHA
..för tipset.Vi har tid hos audinomen den 1 aug.Då ska jag höra med dom!
 

Artiklar från Familjeliv