Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Barn som blivit döva ... hur hanterar man det?

Skrivet av Mamma M
Hej
Jag har en dotter 7 år som har cancer och har förlorat hörseln på ena örat pga hjärntumör och operation mm. Hon kommer att bli helt döv även på det andra örat eftersom hon har tumör även där. Vi vet inte när detta kommer att ske, kanske i morgon eller om år.
Min största oro är förstås om hon kommer att klara cancern men det finns även en stor sorg i och med att hon inte får behålla hörseln. Jag är också orolig för hur hon kommer att hantera detta och jag har väldigt svårt att sätta mig in i situationen. Har någon varit med om liknande, då menar jag att barnen blivit döva i förskoleåldern? Vi får nu hemundervisning i teckenspråk så det är på G ialla fall.
Tacksam för råd.
Svar på tråden: Barn som blivit döva ... hur hanterar man det?

Jag föreslår att..

Skrivet av  Lisbeth
ni tar kontakt med föräldraorganisationen DHB, där kan de kanske förmedla någon kontakt. Det kanske inte finns något barn som blivit dövt just på grund av cancer men jag vet att det finns dem som blivit det av andra sjukdomar som t ex hjärnhinneinflammation eller sudden deafness.

Lycka till.. och jag håller tummarna om att er dotter blir frisk från sin tumör.
 

Artiklar från Familjeliv