Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Undran..

Skrivet av deppig mammaHA
Jag har ju en flicka på 6 år som är hörselskadad på båda öronen.Hon pratar inte,kanske pga hörseln eller/och pga hennes andra funk.hinder.På henne är det ju svårt att testa hörseln eftersom hon inte svarar på vad hon hör.Audionomen har testat henne(flera ggr)med ljud som kommer från tv-apparater och hon ska titta dit när hon hör.Det har ju A lärt sig och tittar ALLTID på tv:n.Svårt att kolla hörseln!?!Sen är det gjort ett hjärnstamseumetri som visade 40dB.Hon har ju hörapp.som ska motsvara den hörseln.Nu till min undran..Går det inte att göra en mer utförlig kontroll av hörseln trots hennes handikapp?Kommer vi aldrig att få svar på hur hon hör bas/diskanten?"För att höra bra måste hon kunna prata-för att kunna prata måste hon ju höra".Jag skulle så gärna vilja höra min dotter säga -mamma!Kommer jag aldrig att få det?
Svar på tråden: Undran..

Här är jag igen..

Skrivet av  Lisbeth
dock inte med svar, men kan berätta att jag jobbar som lärare på en skola för döva och hörselskadade och har haft en elev med funktionshinder, hörselskadad, vilken grad av hörselnedsättning han har vet jag inte riktigt men tror ca medelmåttig eftersom han förstår mycket talspråk, men kan inte prata själv pga sin cp-skada, enda sättet för honom att göra sig förstådd var att teckna, vilket var besvärligt för honom pga cp-skadan men man lärde sig med tiden att förstå honom..

Nu vet jag inte vad din dotter har för ytterligare funktionshinder men kanske kan dessa även påverka talorganen så hon inte kan lära sig prata???


Hälsningar

Lisbeth



 

Det är nog så..

Skrivet av  deppig mammaHA
..som du säger att övriga funk.hinder påverkar hennes tal.Autism,utveck.skadad mm är vad läkarna har kommit fram till.Men hon förstår mycket av talat språk men som sagt pratar inte.Hon kan säga något enstaka ord men bara när det passar henne.Jag accepterat henne som hon är och hon är världens charmigaste flicka men skulle vilja höra henne prata!Kan det komma tror du?
 

Jag har för lite..

Skrivet av  Lisbeth
kunskap om barn med utvecklingsstörning och autism, men eftersom hon kan säga något enstaka ord så verkar det inte finnas några fysiska hinder, så det KAN komma... Men det är bra att ni fortsätter med tecken i kommunikationen - det tror jag underlättar för henne så småningom att komma igång med talet..

Sen ville jag bara tillägga - att på skolan där jag jobbar har vi några elever med hörselnedsättning på 30-40 dB och inte alla använder hörapparat.. De som inte använder h-app. säger att de tycker det är jobbigt, ljuden blir för starka, svårt att hitta nån h-app som passar deras hörselnedsättning, då är det bättre att vara utan.. de säger att de hör ändå även om de inte hör perfekt, de använder h-app bara ibland när det finns teleslinga, så då kan de med hjälp av T-inställningen utestänga störande ljud och bara lyssna på t ex föreläsaren...
så det här med att inte vilja använda hörapparat vid den hörselnedsättningen är inte något "unikt" för din dotter..

Lycka till...
 

Tusen tack Lisbeth

Skrivet av  mammaHA
Du har alltid så kloka ord!Jag har lärt mig så mycket att det du skrivit.Jag hoppas kunna hjälpa min dotter på bästa,möjliga sätt!Tusen tack!
 

svar

Skrivet av  bullen71
Som audionomstudent så kan jag kanske ge dig lite info. Hjärnstamsaudiometri visar främst hur man hör i diskanten. Man kan också göra OAE (men då får man inte ha några ledningshinder eller iallafall väldigt små sådana), och då kan man se så svagt som till ca 30 dB, men även där är det mest diskanten som visas. Jag tror dock att man kan ställa om båda dessa apparater och mäta mer med basljud. Men å andra sidan är diskantljuden viktigast för att uppfatta tal, så jag vet inte om en sådan omställning av testapparaturen skulle ge så mycket ändå.
Blev du något klokare av mina tankar? Hoppas det.
Hälsningar Åsa.
 

Tack..

Skrivet av  mammaHA
..för informationen men klokare blev jag inte.Du skrev att diskantljuden är viktigast för att uppfatta tal,men kan dom inte kolla det på min dotter då?En gång skulle dom göra en OAE på henne men då måste hon ju sova men blev klarvaken när dom stoppa in propparna i öronen och det är enda gången dom provat.Jag skäms för att man inte kan mer om sin dotters problem-hörseln!Vi ska på kontroll hos audionom den 2 aug då ska jag fråga mer!
 

jo men det är ju det

Skrivet av  bullen71
man kollar med BRA (hjärnstamsaudiometri),,,,,,,diskantljuden. Däremot tror jag inte att man kan få en nogrannare kontroll av olika frekvenser. Man kan kolla med en sak som heter DPOAE ( en typ av OAE-mätning), där man stimulerar med olika frekvenser, men fortfarande bara över 1000 Hz (alltså diskantljud). Det finns 2 typer av OAE-mätningar och den ena fungerar på hörsel neråt ca 60 dB och den andra fungerar bara till ca 30 dB (minns ej på rak arm vilken som var vilken).
Men om din dotter inte kan medverka ordentligt vid en hörselmätning så är det i dagsläget svårt att få en fullständig bild av hörselkurvan.
Hälsningar Åsa.
 

en sak till

Skrivet av  bullen71
Barnet behöver inte sova när man gör OAE,,,,men det måste vara tyst i rummet när man gör OAE och om barnet inte är tyst så går mätningen alltså inte att göra. Men om din dotter klarar av att vara tyst och stilla så finns det inga hinder för att hon är vaken när OAE görs.
Åsa.
 

Artiklar från Familjeliv