Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

smörgåspålägg

Skrivet av Jessi med Hannes 22 nov
Vad kan man ge en 8½ månaders bebis för pålägg till mellanmålsbrödet? Hannes har tröttnat på banan jämt och ständigt...
Svar på tråden: smörgåspålägg

messmör...

Skrivet av  ~Johanna m Alicia~
är en favorit hos oss och leverpastej äter Alicia med god aptit.
 

saltet då?

Skrivet av  Jessi med Hannes 22 nov
Jag vet inte om jag har blivit alldeles nojig vad gäller saltet, men jag har aldrig riktigt uppfattat hur viktigt det är fortfarande att de inte äter salt? Kan han till exempel äta bröd om detinnehåller salt? Eller messmör?
Vid vilken ålder är njurarna helt utvecklade för saltet?
 

saltet

Skrivet av  Puflis
Enligt min BVC behöver man inte vara så petig längre med saltet (min dotter blir 9 månader nästa vecka) men man bör inte salta extra själv. Bröd som innehåller salt är helt OK och messmör ska inte vara några problem heller. Du kan ju varva lite och ge messmör varannan/var tredje dag så blir det ju inte så mycket. Sen kan du ju använda osaltat smör på mackan också.

Min BVC-tant sa att man räknar med att njurarna är färdigutvecklade vid 1 års ålder.
 

Jag är övertygad om att barnen...

Skrivet av  Ida med Vincent 020902 + bf 20/1
...förr i tiden till och med fick smaka salt sill! Svenska Livsmedelsverkets rekommendationer både vad gäller mat för gravida, ammande, små barn eller vanliga dödliga är så hårt dragna att man knappt kan stoppa i sig någonting!

Enligt dem själva så stämmer det att rekommendationerna är "stränga" och detta för att det inte ska kunna begås några som helst misstag. T.ex. att en bebis får en halv burk messmör till mellanmål, eller att en gravid kvinna äter lever varje dag i nio månader...

Förstår du vad jag menar?

Min Vincent älskar Kalles Kaviar, men han får ju inga mängder direkt. Messmör, fiskpinnar MED panering, leverpastej... Inget han mår det minsta dåligt av.

Använd ditt sunda förnuft - det mår både du och barnet bäst av!

Kram på dig!
 

Håller med dig IMT

Skrivet av  Ramona, Dennon 00 o Yade 020922
.
 

Måste bara fråga

Skrivet av  Ulrica
På innehållsförteckningen av messmör finns inte salt.

Var har alla fått för sig att det är salt i messmör?

I övrigt försöker vi använda så lite salt som möjligt för Hedvigs skull och vi är inga saltmarodörer i vanliga fall heller. Brukar mest salta på egen tallrik.
 

:)

Skrivet av  Jessi med Hannes 22 nov
jag menar inte just messmör, det var bara ett exempel på nån mat. :)
 

Leverpastej och mjukost

Skrivet av  Puflis
...kör vi till vår tjej som är 9 månader nästa vecka.

Hon gillar leverpastejen bäst....
 

messmör är en favorit....

Skrivet av  sanna&hugo
hos Hugo, men även leverpastej och mjukost slinker ner med god aptit.
Jag tror nog inte att saltet som finns i pålägget är nån fara, det är nog att man inte ska salta så mycket när man lagar maten utan extrasalta vid matbordet till sig själv.
 

Artiklar från Familjeliv