Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Härligt att se så många är kvar!

Skrivet av Susanne med Viggo 030721
Det vore jättekul att få höra lite om hur ni har det nuförtiden. Ni som vill och orkar kan kanske se det här inlägget som en liten enkät och svara och berätta lite om hur en julian har det just nu. Har h*n börjat på dagis/dagmamma? Pratar h*n mycket? Sover h*n bra? Favoritleksaker/lekar? Annat kul att berätta? Jag är nyfiken och särskilt på er som inte skriver så ofta nuförtiden.

Kram,
Susanne - som lovar att svara själv senare idag när jag har mer tid
Svar på tråden: Härligt att se så många är kvar!

Susanne svarar om Viggo

Skrivet av  Susanne med Viggo 030721
Viggo har precis ätit lunch: ris, lammstek och bearnaisesås vilket var rester från en middag tidigare i veckan. Nu badar han och Anders så då passar jag på att skriva lite och berätta om hur vi har det.

Har h*n börjat på dagis/dagmamma?
Ja, han började inskolningen i slutet på oktober, men har bara gått på förmiddagarna fram till jul. Eftersom vi planerat att kunna vara hemma hela hösten så hade vi fp-dagar kvar och valde därför att göra en mjukstart när vi fick dagisplats så tidigt. Det har funkat strålande bra och Viggo älskar sitt dagis. På tisdag ska vi börja med lite längre dagar och då ska han sova middag samt äta mellanmål också är det tänkt. Då blir det ca 6 timmar per dag, 8.45-14.45.

Pratar h*n mycket?
Det kommer mer och mer. Ännu så länge bara ett ord i taget, men jag tycker ändå att han kommunicerar bra som kan be om "mera" mat och att vi ska "dela" maten. Dessutom är han bra på att föreslå "bullar" (=köttbullar) när vi frågar om han vill ha mat. Igår gjorde jag en spontan räkning och kom på ett 30-tal ord som förekommer ofta.

Sover h*n bra?
Ja, numera gör han faktiskt det (peppar, peppar). Vi slutade nattamma i början på december och efter det började han sova nästan hela nätterna igenom. Ofta vaknar han någon gång och gnyr lite, men somnar om när jag hyssjar eller pratar med honom. Det blir tidiga morgnar ibland, men det funkar bra. Nattningarna går också jättebra numera. Vi har ju jobbat väldigt konsekvent sedan slutet på augusti med NCSS och nu somnar han ofta mer eller mindre själv i sin säng helt utan skrik. Jag trodde inte riktigt på det själv alla gånger, men ibland lönar det sig uppenbarligen att tänka långsiktigt.

Favoritleksaker/lekar?
Viggo är väldigt social och älskar att leka med andra barn eller med oss. Läsa böcker och titta på film är superkul, men inte själv. Ett Fischer-Price-garage med bilar är också en favorit, liksom alla nallar och dockor med namn och personligheter.

Annat kul att berätta?
Hm, jag kommer säkert på massor när jag ser vad ni andra har skrivit. Jag tycker att Viggo har blivit så stor. Han har sitt "jobb" (=dagis) som han gillar att gå till, han vill göra en massa saker själv som att ta på sig strumpor och byxor vilket går mindre bra, han gillar att sitta på pottan i badrummet även om han bara har kissat i den en gång, han pratar och förstår massor, han klättrar och dansar och hoppar jämfota. Sedan har han sovit borta hos mina föräldrar för första gången på nyårsdagen då vi var på en 30-årsfest. Det gick jättebra, men han var väldigt glad att se oss när vi kom och hämtade dagen därpå. Håret är längre än någonsin trots att vi klipper och klipper. Nu senast fick jag köpa lite balsamspray för att reda ut de begynnande dreadlocksen i nacken...

mvh,
Susanne
 

Det var kul att läsa,

Skrivet av  Maria m Pontus o Lillasyster feb -05
sitter här och ler. Jag blir lite nyfiken på vad NCSS är för något. Jag tänker på vilken tur jag har. "Madeleine" blir ju på många sätt vårt första barn, hemma vill säga, då Pontus aldrig kom hem och vi inte gjorde något "normalt" med honom. När Madeleine kommer så har jag både ankomstgrupp februari att fråga om det är saker jag blir osäker på, det blir säkert massor, men också er här inne som har äldre barn och kan dela med er av era erfarenheter. Inte dumt! *kram*
 

NCSS

Skrivet av  Usa Ewa
tror att det står får.... NO CRY sleep.....det andra s:et eller första kanske står får suscessfull, eller kanske sista s:et för solution..

NCSS = No-Cry Sleep Solution
 

Stämmer bra

Skrivet av  Susanne med Viggo 030721
The No-cry sleep solution är titeln på en bok skriven av Elizabeth Pantley som handlar om småbarns sömn och hur man kan göra för att alla i familjen ska få bättre sömn och sömnrutiner. Jag fick tips om den av Charlotte med Benjamin och köpte den från adlibris. Den var verkligen bra och jag kan varmt rekommendera den till alla. Det finns även en hemsida där man kan läsa mer: www.pantley.com/elizabeth

Kram,
Susanne
 

Ronja

Skrivet av  Tekla med Ronja 17/7
börjar på dagis på måndag
sover första halvan av natten i egen säng, andra i vår. sover ganska bra för det mesta och sover ca en timma på dagen.

Ronja pratar massor, tyvärr så förstår vi bara enstaka ord, men hon är ganska bra på att visa vad hon menar, så för det mesta behöver hon inte bli arg på oss.
 

Om Nils...

Skrivet av  Sassa med Nils-03 + Semlan v.28
Har h*n börjat på dagis/dagmamma?
# Nej, vi kämpar ju för en plats på dagis åt Nils. Kommunen har inga platser att tillgå så vi har det svettigt från och med den 1 februari. Vi vet än i dag inte hur vi ska lösa det.

Pratar h*n mycket?
# Hela tiden, jämt och ständigt. Han pratar till och med i sömnen ibland. En del meningar som "Pappan är där, mamman är där, bussen är där, bilen ute osv". Vi har för länge sen tappat räkningen över ord Nils säger, då han snappar upp ALLT. Häromdagen satt han och räknade till tre i badkaret (ett, tååå, teee) och det tog ett tag innan vi kom på att han lärt sig det från att jag räknar AD-dropparna högt. ;-) En del ord är på "Nilsiska" och de förstår ju bara vi. Ett smakprov:

Bappi = Lastbil
Lelle = Välling
Takon = Traktor
Batetti = Spaghetti
Sassa = Farmor och farfar, vilken av dem.
Mea = Mera
Dicka = Dricka

Sover h*n bra?
# Ja, det gör han, men har sovit ganska bra jämt. Han kan vakna på natten och vilja ha vatten men somnar om genast sen.

Favoritleksaker/lekar?
# Våra mobiltelefoner är toppen, allt med knappar. Han gillar sin docka en del också, som han fick i julklapp. Henne sköter han om med nappflaska och annat.

Annat kul att berätta?
# Nils älskar musik!! "Siken siken" säger han och pekar på antingen stereon eller datorn. Sen lyssnar han och DANSAR! :-D Man kan även be honom sjunga, och då brukar man få höra en lite trudelutt i falsett. Just nu pussas Nils väldigt mycket och låter "mmmmmmmmmmmmmaaaaaaaaaaaa!!" när man får en puss.
 

om tilde

Skrivet av  Therese m. Tilde
Har h*n börjat på dagis/dagmamma?
** nej Tilde är fortfarande hemma. Denna termin kommer se lite annorlunda ut. Jag och Ulf (tildes pappa/min man) ska dela tjänst. Jag kommer arbeta tis-tors och ulf mån+fre. Tilde kommer förmodligen börja på förskola till hösten -05.

Pratar h*n mycket?
** ja, Tilde låter nästan hela tiden. Dock är mycket på "tildiska". Svårt är det när tilde försöker & försöker berätta ngt och vi inte förstår. Det slutar alltid med att vi säger "kan du visa mamma/pappa". Det mesta tilde säger innehar vokaler + n,b,m,t,d,b. Mycket blir ganska "nasalt". Dock kommer ljud som tex /k/ och /l/ /t/ också. Tilde talar enbart i enords-meningar.

Sover h*n bra?
** sömnen är ngt som alltid funkat bra hos tilde.

Favoritleksaker/lekar?
** Tilde vill leka tillsammans med någon/några. Tycker inte om att leka/grejja ensam. Favoriten är att sitta vid det lilla bordet och pyssla. Vi målar, lägger pussel, bygger m. klossar, leker m. lera. Att leka med servisen är kul! Så även att mata dockan. Dockvagnen är också mycket poppis! Böcker, bada och teletubbiesfilmer är också kul. Tilde tycker INTE om att leka ute när det är kallt och vinter...

Annat kul att berätta?
** Tilde tycker mycket om att kramas och pussas/mysa. Hon är en försiktig liten tjej som inte dundrar på med leksaker/kompisar etc. Tilde är inte blyg men lugn och stillsam.
 

Lite grann om Selma:

Skrivet av  Becka med Selma 11/7-03 + 2 till
Selma har inte börjat i dagis eller dagimamma än, utan är hemma med mig. Hon tycker om att leka med sina syskon, leker kurragömma och går och letar och säger "piiiip - hittad!" och pekar, dansar, busar. Brukar gömma sitt huvud i händerna och säga nått i stil med "Vaaaar?" och så säger hon "Där!!" och ser glad ut då hon tar bort händerna, som att hon gömt sig en liten stund.
Hon brukar hoppa med Vicke på hans säng som har bra studs, då de båda skall börjar sova vill de gärna ligga och gosa under hans täcke ens stund och fnissa.

Elvira och hon tävlings-kryper och Elvira säger nått i stil med "klara, färdiga..GÅ!" och så kryper de snabbt snabbt över hela huset. Om inte Elvira vill så leker Selma det själv och kommer och säger "Gåååå?" åt mig, och så skall jag säga "klara, färdiga - gå!" åt henne och då hon hör "gå" lägger hon iväg.

Hon sover rätt så bra, i spjälisen i vårt sovrum än så länge, vissa nätter vill hon komma en 5-tiden på morgonen i vår säng. Då hon är förkyld sover hon förstås mycket sämre.
Just nu är hon frisk men har haft 2 öroninflammationer i vinter. Strumpor får aldrig vara på, de skall av. Och så går hon gärna omkring med skor här inne, sina nya röda vinterkängor skall på.

Hon gillar att fara ut härifrån, åka bil, fara och handla eller hälsa på nån, se nånting annat alltså. Här hemma gillar hon att titta i böcker, bläddrar febrilt.
Äter gör hon rätt så bra just nu, dricker ännu välling morgon och kväll, vår lilla gosstund. Hon kan lite teckenspråk också eftersom vi använder det med hennes storasyster, "ut" "gris" "skor" och sånt kan hon bra.

Främlingar pratar hon inte med så mycket, är avvaktande och blyg, blänger liksom. Men här hemma busar hon ofta, släcker av och på lampor i en halvtimme och annat skojj. Tycker om att hjälpa mig tömma diskmaskinen och hänga upp tvätt.

Hon är intresserad av mina badsrums-grejjer och tar i nån burk och gissar själv vad man skall göra med den, lekar att hon gör sig fin i håret tex. Om hon hittar min handkräm vill hon ha en liten kick på handen och så smörjer hon in sina händer själv sedan.
 

mina svar om Matilda

Skrivet av  Anki med M & M
Har h*n börjat på dagis/dagmamma?

Ja, hon böjade på dagis i september, och nu trivs hon jättebra, ibörjan var hon bara ledsen hela tiden.

Pratar h*n mycket?

Nej, hon säger mamma, däää,tut tut (=bil), tittut (när hon leker) och titti (tror att det är sången Midnatt råder, "tipp tapp, tipp tapp", eftersom hon "sjunger" när hon säger det). Hon har också sagt pappa några gånger på kvällen innan hon somnade, och en morgon låg hon och viskade det rätt länge.

Sover h*n bra?

Så länge hon är frisk sover hon riktigt bra. Tyvärr har förkylning avlöst förkylning och hon vaknar och gnäller när hon inte kan andas genom näsan.

Favoritleksaker/lekar?

Hon gillar tittut-lekar. Natta och mata dockan är också en favoritlek. Bäst är om mamma leker också. :)

Annat kul att berätta?

Ja, hon är en riktig klätterapa. Gillar att ställa sig på köksbordet och trampa omkring som om det vore ett golv hon stod på. (Phu, jag som var sååå stolt när hon började klättra upp i soffan.)

Ja, något annat kommer jag inte på just nu, men precis när jag trycker på "skicka" kommer jag nog på hundra saker till jag kunde ha skrivit. :)

mvh

 

Om Edvin (liiite långt)

Skrivet av  Eva-Lotta & Edvin
Edvin går på dagis sedan september, samma avdelning som storebror och båda trivs. De går inte heltid och oftast inte alla dagar i veckan.
Edvin har sedan han föddes sovit otroligt bra. Nu somnar med lite sånger och eventuellt lite vaggning (2 minuter rcäker för att han ska bli trött nog att vilja ligga i sängen). Sedan sover han till morgonen. Han sover lite oroligt men vaknar sällan. "Tova" säger han och vinkar godnatt till alla. Hur söt som helst. Han pratar en hel del, bortsett från allt "nonsens"prat, säger han kanske 20-30 ord som vi kan urskilja, och han försöker härma resten. Han kan säga farfar och mormor, men inte farmor och morfar.

Han har ett väldigt humör, han blir snabbt, arg men lika snabbt glad igen. Han kan vara ganska provokativ också; oftast är det han som slår först när bröderna bråkar. Oftast leker de dock tillsammans; 23 månaders åldersskillnad har visat sig vara en lyckträff.
Han är en stor charmör som flörtar med alla. Men han är en liten trollunge som driver sina föräldrar till vansinne också. Han klättrar på allt, hör inte när vi säger ifrån, förstår inte när vi visar rätt och fel, oftats helt nollställd i ansiktet (målmedveten) eller med en stort leende. Superbusig är han faktiskt! Men så fort han ser nån av oss (föräldrar & bror), ropar han personens namn, gärna med förledet min och springer (?) fram för att kramas hårt och länge. En annan trevlig grej med Edvin är att han är lika mammig som pappig.
 

Om meja då:

Skrivet av  Lina m Meja
Har h*n börjat på dagis/dagmamma?
Ja, Meja har gått halvtid på dagis sedan i augusti. Jag har jobbat nstan heltid(95%) och hennes pappa har varit hemma halvtid. Efter jul ska vi båda jobba heltid en period och Meja får därmed gå ca 35 timmar/veckan på dagis. Jag hoppas att det ska gå bra.

Pratar h*n mycket?
Meja pratar mer och mer. Hon är mycket bestämd och vill så gärna uttrycka sig, ofta förstår vi vad hon menar även om det inte kommer några riktiga ord, men när vi inte förstår det blir hon ARG!
Sover h*n bra?
Nja, Meja sover bra när hon väl somnar. Vi har stora problem med insomningsmomentet och har väl prövat det mesta vid det här laget. När mormor/farmor/farfar lägger henne somnar hon dock utan problem i egen säng och sover sedan där hela natten. När hon väl har somnat sover hon dock oftast bra, större delen av natten i sitt rum och så kommer hon vandrade framåt morgonen och sover vidare hos oss.
Favoritleksaker/lekar?
Meja älskar att klättra, springa och hoppa. Lekpark med klätterställning är därför att föredra. Inomhus gillar hon att plocka med saker, stå bredvid och hjälpa till med matlagning och disk, laga mat på sin spis och servera nallarna och mamma/pappa som sitter vid hennes lilla bord. Sin rutchkana är hon också förtjust i, och att köra omkring olika saker i sin vagn. Meja leker helst inte själv, hon vill att någon av oss ska vara med.
 

Om Alva..

Skrivet av  Virre med Alva 23/7
Alva börjar på dagis på tisdag.
Hon pratar massvis men det är bara en bråkdel som vi förstår.. Mycket teckenspråk är det..
Hon sover bra när hon väl sover. Somna är itne hennes starka sida.
Favoritleksak är nog gåvagnen. I den skjutsas dockor och nallar runt i huset. Annars leker hon lite med allt möjligt. Diska är en annan favorit.
Det var väl lite kort om Alvan just nu..
 

Tove är en....

Skrivet av  LenaH m Michelle-01 & Tove-03
....OTROLIGT bestämd, envis, uppmärksamhetskrävande, stark, försigkommen, kramig, pussig tjej ;o). Hon suger ibland musten ur hela familjen...*s*

Just nu är det tandagnisslan som gäller, hon lider (som hon alltid gjort) mycket av det, men det är bara två tänder kvar nu, förutom de fyra sista kindtänderna (som kommer om ca ett år).

Just nu är hennes huvudsakliga uppgift här i livet att testa gränser och det med råge. Hon går på dagis sen i september och det går jättebra. Hon har även börjat testa personalen för att se hur långt hon kan få sin vilja igenom. Senaste veckan har hon gråtit när jag lämnat, men jag kom allt på henne, jag! När hon trodde att jag inte såg så kramade hon om en av fröknarna och skrattade och gosade med henne, efter att jag gått...*s*...hon testar alltså mig även där, antagligen för att göra mig orolig...*s*...ibland ringer jag när jag kommit till jobbet och det går såååååååå bra så ;o).

Hon pratar på sitt eget lilla vis. Sällan förstår vi vad hon menar och då blir hon vansinnig. Tro jag det, att behöva tjata om samma sak om och om igen och ingen fattar vad man menar...inte lätt. Men det börjar bli tydligare och tydligare språk nu.

Sover ganska oroligt på nätterna, det skyller vi på tänderna. På dagarna sover hon cirka en timma efter lunchen.

Hon älskar sin storasyster och blir jätteglad när Michelle vill leka med henne. De börjar få mer och mer gemensamt. Och när det väl vill sig så har de KANONKUL tillsammans.

Sen älskar hon att sjunga! Mycket melodiös tjej är det. Trots att hon inte kan orden så hör man vad det är hon sjunger. "Blinka lilla stjärna" och "Björnen sover" är favoriterna. Samt en och annan "discolåt" ;o).

Hon pendlar mellan 14 och 15 kg och är väl ungefär 85 cm lång nu. Har ett mörkt, burrigt hår som lockar sig fint. Söt som socker är hon.

Det var lite om Tove, det!
 

Kl svarar

Skrivet av  KL
Har h*n börjat på dagis/dagmamma? Hedvig började på dagis i augusti och det har gått strålande!

Pratar h*n mycket? Ja hon snackar en hel del nu, men bara ett ord i taget. Kan ropa på sina systrars namn och ser skillnad på dem (tvillingar) vilket inte alla brukar lyckas med.

Sover h*n bra? Hon har börjat med massa hyss vid insomning, tar ibland en timme att lägga henne, skitjobbigt tycker jag faktiskt. Brukar vakna vid 21.30 och somna om för att sedan göra om detta cirkus fyra gånger till fram till 00.00 snåret, sedan sussar hon fram till 7 ungefär.

Favoritleksaker/lekar? Vatten gillar hon mycket. Står alltid på en pall i köket och pytsar vatten hittan och dittan medans vi päron gör mat. Busar med sina syskon gör hon också. ¨

Annat kul att berätta? Jaa, inte så kul kanske men jag märker sen någon månad tillbaka att vi faktiskt blir arga på henne. Att vi liksom får säga till ordentligt. Många gånger handlar det om att hon drar syskonen i håret, drar katten i svansen, kastar tallriken över bordet när hon inte får igenom något hon vill (typ en dl "peppup" på maten). Känns lite trist men visar samtidigt på att hon helt definitivt har lämnat bebisstadiet. Hon har slutat med napp och välling helt frivilligt, sedan en månad tillbaka. Först var det nog mest som en protest för att hon inte ville sova men sen har det hållt i sig, ointresserad. I övrigt är hon ju helt ljuvlig, riktigt rultig, glad, envis som gud vet vad. Om man frågar om hon kan stå på ett ben så går hon till närmsta soffa eller stol eller annat stöd. Håller i sig och lyfter ena benet, ser ut som en hund som kissar.

 

Maria berättar om Daniel

Skrivet av  Maria m Daniel 7/7
Har h*n börjat på dagis/dagmamma?
- Daniel börjar inskolning på dagis imorgon. Han ska gå på samma dagis & avdelning som storebror. Kommer inte att gå mer än 6 timmar/dag till att börja med. Eftersom vi sk aseparera kommer jag tyvärr bli tvungen att arbeta mer & då ökar dagistiden oxå. :-(

Pratar h*n mycket?
- Daniel pratar oavbrutet! Han pratar 2 språk så det låter lite lustigt när han pratar.

Sover h*n bra?
- Hyfsat bra & bättre blir det för varje natt. Hoppas det håller i sej för just nu sover han från 20.00 till 07.30 & det är sköönt att äntligen få sova hela natten!

Favoritleksaker/lekar?
-Just nu ligger storasysters karaokemaskin på första plats! ;-) Han "sjunger" för full hals. ;-)Allt som går att leka med syskonen är kul, men han gillar oxå att sitta för sej själv & läsa böcker eller bara bygga med megablocks.

Annat kul att berätta?
- Daniel är en mycket bestämd ung man, som älskar att vara ute om dagarna. Sitter inte gärna i vagnen, vill gå hela tiden.
Ringer sin mormor varje kväll innan sovdags & pratar med henne. Han pekar på telefonen & säger; Hallå mommo! Då brukar vi ringa mormor.
När hon svarar säger han; Heeej mommo! Ö du (vad gör du)? Komma? Namnam äta lelli. (Jag ska dricka välling) Lyssnar intensivt på vad mormor säger. Sen säger han Heippa! (hejdå) & gör massor av slängpussar innan han räcker mej luren. Detta vill han göra varje kväll & om jag skulle glömma så är han inte sen att påminna mej! ;-)
 

Arvid är lite

Skrivet av  Kyra m Arvid
av en virvelvind,minst sagt.Han är så otroligt aktiv,eller rättare sagt snabb,så rysligt snabb i allt han gör.Han går ALDRIG,springer överallt.Det är 200% i allt han gör.Något frustrerande.Viket gör att jag aldrig/väldigt sällan kan skriva här längre.Han hämtar stolar på en sekund,öppnar kylen,och kryper in!Detta tempo gör att man inte kan lämna honom obevakad en sekund för då sitter han på 1)tv:n,2)i kylen 3)uppe på tvättmaskinen 4)På spisen i jakt på kryddhyllan..

Imorgon börjar han på dagis,ska bli spännande att se om han kan aktiveras mer där så han blir liiite uttröttad..

Han äter fortfarande burkmat,ibland maten vi äter,men ratar den oftast,om det inte är köttbullar eller ris o kött.

I natt har han sovit hos mormor för andra gången.Jag behövde verkligen sova ut,ska snart hämta honom.

Kram Kyra
 

Kort om David

Skrivet av  Siv m. David 030813
David är en mycket energisk kille, pysslar, går o springer runt... och är ganska högljudd av sig även om han i pincip inte använder några ord alls.

Han inskolades på dagis precis innan jul, så i morgon är det meningen att han ska börja "på riktigt". Men eftersom jag är arbetslös så kommer vi ta det lugnt i alla fall - fast han verkar trivas.

David sover på madrass på golvet i eget rum, ungefär 11 timmar per natt. Vi tror han vaknar o somnar om några gånger, men han kommer oftast inte in till oss förrän det är morgon (ca 7.00). Fast i natt när det blåste så det tjöt runt knuten kom han 01-30...

Matvrak har han alltid varit, och är nyfiken på det mesta. Mycket sällan vägrar han äta någon som han får smaka på. Ändå är han ingen stor en... någonstans mellan 76 o 80 cm gissar vi på (nästa mätning sker på 18-mån kollen om sådär en månad). Han väger runt 12 kilo, tittar gärna i böcker och lånar fjärrkontroller, men är arg för att han inte riktigt nåt upp till lysknapparna.

David är ett charmtroll som gärna överöser sina närmaste med pussar och kramar, främmande får nöja sig med stora leenden... :)
 

Roligt att läsa om alla små busfrön

Skrivet av  Susanne med Viggo 030721
Tack för att ni tog er tid att berätta lite om era barn. Alltid kul att höra om hur ni andra har det. Just nu är det väldigt mycket "kan och vill själv" här. Tyvärr är det inte mycket som funkar då och Viggo blir så himla frustrerad av det. Men utvecklingen går ju framåt hela tiden så snart är väl frustrationen ett minne blott, åtminstone för den här gången.

mvh,
Susanne
 

Ida skriver om Toria.

Skrivet av  Ida & Toritrollet
Har hon börjat på dagis?
Jupps, i augusti i fjol.

Pratar hon mycket?
Jo, fast det är inte alltid så lätt att förstå vad hon säger. Mamman är dålig på bejbiska.

Sover h*n bra?
Oftast.

Favoritleksaker/lekar?
Titt-ut är jättekul och så att hjälpa till är kanonroligt. Läsa är också mysigt och att dansa naken på golvet. :)

Annat kul att berätta?
Toria är en rocker, en tvättäkta hårdrockare! Dock hävdar hon att det går lika bra att "banga" till bä-bä vita lamm som iron maiden... Jag tror jag missat ngt i uppfostran, men inget som inte går att räta till med lite tid.
 

om världens bästa Noel!

Skrivet av  Nette
Har h*n börjat på dagis/dagmamma?

Nope, vi hade ett dagmammeförsök ett tag, men det bidde ingenting så Noel är hemma med sin hemmamamma i stället. Vi brukar gå till olika lekstugor (typ öppna förskolan), lekparker och uträtta praktiska ärenden på dagarna, så Noel träffar en hel del ungar hela tiden, men inte så många vuxna faktiskt.

Pratar h*n mycket?

Nope, inte det heller! Eller jo, han babblar på, men säger inte så många ord. Mamma har hängt med sen starten (10 mån), men sen har han sagt ett ord en dag eller en vecka och sedan slutat med det. "pappa" sägs i perioder, just nu säger han det inte igen. Innan vi åkte till Finland sa han hej på danska, sen när vi kom tillbaka reagerade han bara på hej på svenska, men nu efter en vecka här så börjar han reagera på danska hej igen.

Hans aktiva ordförråd är mindre än andras i hans åldersgrupp, men hans passiva ordförråd är tillräckligt stort så vi är inte oroliga, men väntar faktiskt på att han ska börja tala för det skulle vara kul att kunna kommunicera lite bättre med varandra.

Sover h*n bra?

Japp, för det mesta. När han får tänder eller är sjuk sover han dåligt, men annars sover han sina 10 timmar per natt.

Favoritleksaker/lekar?

Mylly-Maja, en blunddocka är absoluta favoriten just nu, annars gillas kramdjur, dammsugaren, en liten bok med alla kort som han har fått från släktingar och vänner, motorcykeln som han fick förra veckan och julklappssynthen bland annat.

Annat kul att berätta?

På torsdag kommer vår sundhedsplejerska på besök (motsv. bvc-tant), ska bli kul att se vad hon säger om hans språk och allt annat. Det är lite speciellt när dom kommer hem tycker jag, vi brukar sitta och dricka te och ungen leker och känner sig såklart hemma på ett helt annat sätt än på en mottagning.

På fredag ska vi till fysioterapeuten igen och nu ska det verkligen jobbas hårt, torticollisen finns fortfarande kvar tyvärr och den SKA bara bort så vi måste jobba hårt på det nu.

Noel är btw mycket vildare än nån i min egen släkt nånsin har varit, han tar efter sin far på den punkten och jag kan bara föreställa mej hur det måste ha varit för makens föräldrar med tre sådana här i huset samtidigt... :-)
 

Artiklar från Familjeliv