Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad leker ni med?

Skrivet av Mrs Anderson med Matilda
inte ni alltså ;-) men jag skulle vilja veta vad ni brukar göra med era barn både ute och inne.
Just nu har jag idetorka och känner att något nytt måste göras, innan JAG blir uttråkad.
Svar på tråden: Vad leker ni med?

Alltså om...

Skrivet av  Becka med Selma 11/7-03 + 2 till
sanningen skall fram så leker jag inte så värst mycket med Selma själv, klart det händer varje dag. Men inte alls som då mitt första och då enda barn var 1 år, då var jag lektant messt hela tiden.
Men som så många andra erfar så sysselsätter hon sig med sina storasyskon för det mesta, leker bra med dem.

Jag brukar leka hund och katt med henne, höhö... Kryper på golvet och jamar, det låter väl fjantigt kanske, men det är inget frampressat utan faller helt naturligt. Hon gillar då mamma är hund och säger Vovv och morrar lite ;D
Nya upplåsta ballonger är en lycka en halv dag. Och att ta fram bakgrejjer på golvet så får hon lekar att hon lagar mat.
Rita, läsa böcker, hjälpa till i hushållet med tvätten och disken och matlagning.
 

Ska sanningen fram

Skrivet av  Ida & Toritrollet
så läser jag mycket, samt att vi brukar leka med plocklådan, mjukisdjuren (ska tydligen ibland bilda hög i fåtöljen) och så drar hon omkring på kundvagnen (hon fick en liten av morfar till jul) till olika platser och hämtar/lämnar av varor, pussel sysslar vi endel med samt att vi ibland kryper ihop i soffan och ser film.
Klart underskattat är dock att BADA, fick hon skulle hon göra det flera gånger om dagen fast det funkar inte riktigt.

Förutom det hjälper hon mig med det mesta, att tömma tvättmaskinen är kanonkul, dammsugning likaså. Behöver inte vara så ambitiöst men får hon bara vara med så är hon nöjd.

Ute går vi mest promenader (och då sitter Toria i vagnen) eller så åker vi pulka, busar i snön eller skottar (det sista har vi bara gjort ett par gånger och det tar TID när Tori hjälper till).
 

Vi brukar leka

Skrivet av  Susanne med Viggo 030721
en hel del med Viggo. Vi bygger kojor av kuddar och filtar, vi bygger kuddberg på vardagsrumsgolvet, vi jagar varandra runt lägenheten, sjunger sånglekar, dansar till schysst musik, kastar och rullar bollar hit och dit, Viggo leker tittut i städskåpet efter att det tömts på sitt innehåll etc.

Dessutom läser vi böcker, tittar på DVD-film, sjunger sånger, ritar, knådar modellera, kramar alla Viggos nallar, leker med bilar i Viggos Fischer-Price-garage, stoppar klossar i lådot, lägger pussel mm.

Ute leker vi oftast med en boll som vi sparkar runt eller gungar. När det var snö åkte vi mycket pulka, men det går ju inte så bra nu. Annars gillar Viggo att gå till badhuset eller till biblioteket (oftast Rum för barn på Kulturhuset).

mvh,
Susanne
 

Jag leker inte så mycket med Carl...

Skrivet av  Lillan med Carl -03
utan jag tycker mest att jag ingår i hans lekar. När han vill bygga med duplo hämtar han mig och pekar på golvet och säger mamma (vilket betyder att jag ska sätta mig), när han vill att jag ska vara med och spela trumma på bunkarna i köket gör han likadant osv...

Sedan får Carl vara med mig och "leka", dvs vi dammsuger, bäddar sängen (och busar med täcken och kuddar), vi duschar tillsammans, vi tvättar och lägger in tvätt i tumlaren som han får starta osv...

Han tittar dessutom på teletubbies och läser för sig själv, samt kör omkring på sin bobbycar och då är jag inte intressant annan än som rundningsmärke... Ibland ritar vi, men det brukar ofta vara i samband med att Carl har ätit och sitter i sin matstol.
 

leker inte så värst mycket

Skrivet av  Nette
Noel brukar vara med och greja när jag grejar (fylla tvättmaskinen, dammsuga), annars sysselsätter han sig själv ganska bra största delen av tiden. Jag brukar ligga i soffan och läsa böcker och han brukar använda mej som "bana", han klättrar upp på mina knän och rutschar ner i min famn, och konstigt nog lyckas jag läsa en hel del romaner ändå ;-)

När vi får riktigt tråkigt brukar vi sitta i fönstret och titta på byggarbetarna på bakgården eller sätta på nån bra musik och dansa till den. Noel dansar själv med olika kramdjur, ibland är han i min famn och dansar och hoppar och ibland dansar vi typ ringleksdans. Jag brukar också passa på och använda honom som tyngd och jympa lite grann, flyger med honom och gör mag- och rumpövningar och det tycker han om. Vi har en stor jympaboll, på den övar jag varje dag (eller försöker) Noels nacke, en sån jympaboll kostar inte så mycket och är superkul att ha hemma! Noel älskar att hoppa på den och det är ett bra sätt att träna upp balanssinnet också plus att jag och maken kan göra olika jympaövningar med den.

Nästan varje gång det är blöjbyte leker vi "mamma kommer och tar dej!"-leken, då springs det varv efter varv i lägenheten och skrattas för fullt! Sen brukar jag leka pussmaskin också (det var några killar i lågstadiet som alltid lekte det) - man går som en robot och säger "pussmaskin pussmaskin pussmaskin" tills man får fast sitt pussobjekt och pussar honom. Kul tycker Noel!
 

Vi

Skrivet av  ängla. Denise-03 (Selina F/d-01)
badar, läser, bygger klossar. ibland går vi ut och går, då har denise sin leksaksbarnvagn som hon stolt drar. badhuset har vi varit på många gånger i höst och vinter. är det snö så åker vi pulka.
Ängla.
 

Artiklar från Familjeliv