Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

40 graders tvätt på Guppi kläder...

Skrivet av Anne
är ju bedrövligt. Frågade damen i affären varför men hon ansåg att det inte var ngt problem,bara lägg i blöt direkt efter nedsmutsning. Tyvärr kan man ju inte alltid göra det. Dåligt att märken som Espirit inte har 60 tvätt på allt.
Svar på tråden: 40 graders tvätt på Guppi kläder...

Jag har tvättat ...

Skrivet av  Sthlmsmamma
... bomullskläder kläder i de flesta märken (bl.a. Esprit, Benetton, GAP) i 60 grader utan problem trots att de har varit märkta med 40 grader.

Har man råkat få en svår fläck blir det ju oftast inte rent annars! (Har även provat plagg med glittertryck och liknande, fast då har jag faktiskt bävat lite innan - men det har gått bra!) Om kläderna bara är "normalt" smutsade väljer jag dock oftast 40 grader.

Tycker att mycket är "fegmärkt", men det är klart - är det spetsar eller sånt på så går det ju inte, inte heller vissa blandmaterial. Jag tror att fabrikanterna är mest rädda att få klagomål över att kläderna har krympt, men bomull krymper ju även i 40 grader - det tar bara lite längre tid/fler tvättar!
 

Snacka om fegmärkt.

Skrivet av  Anne
Har chansat med vissa plagg och kört de i 60. Fattar bara varför inte vissa producenter gör så här. Efter jag uppmärksammade detta hos Guppi köpte jag en del FIX kläder på Lindex och inget var 40 grader. Basplagg måste gå att tvätta i 60.Att "finkläder"kanske ej går att tvätta för varmt kan jag förstå men bodies osv...
 

Håller absolut med! -imt-

Skrivet av  Sthlmsmamma
imt
 

Visst är det dåligt..

Skrivet av  Madde
Jag brukar tvätta i 60 grader ändå men då får man ju tyvärr stå sitt kast om det skulle färga av sig eller liknande. Borde bojkotta dessa märken..
 

Håller med dig!

Skrivet av  Anne
En bojkott vore inte fel. Hur kan ex. vanliga tröjor och bodies vara 40 tvätt. Vissa kläder har jag oxå chansat att tvätta i 60 grader för annars hade fläckarna aldrig gått bort.
 

Med dagens tvättmedel...

Skrivet av  Almas mamma
behöver man inte tvätta i högre temperatur än 40. Minns inte om jag såg det på tvn eller läste det nånstans....
 

Ja, mycket går ju bort

Skrivet av  Sthlmsmamma
i 40 grader men tomatfläckar och liknande på bomullskläder har ju efter en dag på dagis en tendens att bita sig fast i tyget och då upplever jag att det blir renare i 60 grader...

Färgade plagg som jag är osäker på provdoppar jag ibland i handfatet för att se om de färgar av sig i "för varmt" vatten. (Likadant med kläder som är märkta 60 grader men som jag vill köra i 40 grader förresten!)
 

Ariel tror jag man på..

Skrivet av  Anne
Guppi sade skulle ta bort varenda fläck även vid en 40 graders tvätt. Vi använder dessvärre Grumme för vår dotters skull och naturen och då krävs ibland 60 grader. Tycker det är fegt av producenterna av märka med 30 grader eller 40 grader på vanliga enkla basplagg.
 

Usch, hur kan de...

Skrivet av  Lene m Tilda0102+3 till
...rekommendera Ariel? Tycker inte det är bra! Har ju kommit rätt långt ner på tex Råd&Röns tvättmedelstester
...
 

Koka ur fläcken först

Skrivet av  Åsa, Arvid -99 och Emrik 17/11-02
dvs doppa fläcken i kokande vatten relativt snabbt och tvätta sedan i 40. Tycker alla bomullstyger tål den typen av fläckborttagning å det har fungerat både på Esprit och Mexx kläder för mig. Däremot om jag tvättar i 60 så krymper det ofta, ser uttvättat ut osv. Antar att det är tiden i varmt vatten som är boven?.
 

Samma med ZARA!

Skrivet av  AnMa
Det mesta ska tvättas på 30grader, jätteroligt när man har en liten tjej på 19mån som älskar att kladda.
 

Borde bojkotta..

Skrivet av  Anne
dessa kläder. Blir störd över att man märker upp vanliga ex. basplagg som bodies osv med 30-40 grader.Min dotter på snart 9 månader får mkt mat på kläderna.
 

Artiklar från Familjeliv