Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ang. märkeskopior

Skrivet av Tacksam för svar
För ett tag sen så var det en "debatt" om Falska Legokläder på Tradera, är det någon som vet hur det gick??
Var dessa Lego kläderna kopior?

Tycker att det känns svårt att våga köpa märkeskläder på Tradera nu då man inte alls vet om dom är äkta eller ej. I butiken så kan man känna på dom men det är lite svårt på nätet.
Svar på tråden: Ang. märkeskopior

Vet ej!

Skrivet av  marikaL m fem
Men hon som säljer dessa kläder hade ju gått in med dem till en butik som säljer Lego-kläder och de hade verifierat äktheten.

Själv tycker jag om man säljer vidare nya Lego-kläder så borde man ju själv känna till om de ÄR original eller ej?

Men framför allt så tycker jag det faller på sin egen orimlighet att man ska kunna köpa NYA Lego-kläder och sen sälja vidare med VINST med periser som ligger runt halva priset och mer mot nya kläder i butik.

Och det som ytterligare talar FÖR att det är just Thailand-kopior är ju att samma säljare säljer varierande typer av kläder, men inga märkeskläder utan kläder med populärar figurer (nalle puh, dora etc).

Kikade på några Lego-kläder hon hade sålt, och jag tycker ju inte ens de SER UT som Lego-kläder i färger/modeller/stuk :-/
Lego gör ju FINA grejer, de här såg ju verkligen ut som Thailandplagg fast med Lego-etikett.
(No offense, det är bara vad jag tycker!)

Men därför blir ju jag också nyfiken på om det ÄR äkta Legoplagg? Och också nyfiken på hur man kan köpa dem från USA (om så är fallet?) och sedan sälja vidare med vinst?
 

Men snälla ni

Skrivet av  Marianne_K
För det första så kom det ett inlägg från Redax om att det inte fick förekomma diskussioner fram och tillbaka då inte alla inblandade alltid kan svara för sig och ändå så fortsätter ni. Jag har redan tidigare skrivit att om ni undrar något går det bra att maila mig direkt.

För det andra så är det väl inte så konstigt att man som säljare till slut börjar undra själv över äktheten när det kom så mycket diskussioner och påhopp. Jag började ju bli rädd att jag faktiskt kunde ha blivit lurad och ville ab den anledningen förvissa mig om hur det låg till.

För det tredje så ser modellerna annorlunda ut mot de svenska just av den anledningen att dom inte har likadana kollektioner i Usa som i Sverige, till exempel så förekommer det inte fastsydda broderade applikationer på de svenska modellerna vilket det finns väldigt mycket av i USA.

Och att du sitter och uttalar dig om att det ska tala för Thailand-kopior och betvivlar hur man kan importera saker och sälja med vinst tycker jag är väldigt oförskämt. Du har väl rimligtvis inte en aning om vilka affärskontakter jag har eller på vilket sätt jag jobbar etc. Men jag kan ju tillägga att jag har ett flertal olika affärskontakter jag köper in från och därav variationen av plagg. Dessutom är ju dollarkursen den lägsta på väldigt lång tid, men det kanske du missat...
 

Ber om ursäkt

Skrivet av  marikaL m fem
för spekulationer.

Har bara utgått från att just de här poppis-plaggen (dora, prinsessor, spindelmannen etc) kommer från partier från Thailand som sen säljs vidare här (har själv fått mail från distributörer som säljer partier fr Thailand till såna som vill sälja vidare här). Och det är väl inget fel i det, så länge det är hyfsad kvalitet.

Var bara lite-lagom-nyfiken på just lego-kläderna eftersom jag tycker de gör så FINA grejer och så ser man de du hade ute, som verkligen inte alls liknar plaggen jag själv kikat på och köpt en del av senaste åren. Men dels HAR de väl andra färger/modeller på kläderna som säljs i USA, dels är det väl just de modeller som inte sålt bra som sen slumpas bort.

Och nej, jag har inte missat att dollarkursen är väldigt låg för närvarande.
 

Förresten...

Skrivet av  marikaL m fem
såg här ikväll att det finns ett samma lika Legoset som du sålt ute på tradera nu i strl 92, med din bild fast ditt namn/nick borttaget (du kanske lånat ut bilden i så fall allt ok, vet bara att jag blir lite småsur när folk "lånar" mina bilder utan att fråga...).
 

Tack

Skrivet av  Marianne_K
Tack för att du berättade om att nån norpat min bild.

Jag ber om ursäkt om jag var lite väl bitsk i tonen, men jag blir bara så trött på att det ska fortsätta komma spekulationer och snack när jag trodde att det var avklarat och jag tydligt och klart förklarat en gång innan att det INTE rör sig om kläder från Thailand. Då kändes det lite tjurigt att det kom upp en gång till och jag ville inte att hela röran skulle dras igen.
 

Vet inte men

Skrivet av  Anneli
Kan det vara så att dom är äkta men att det är från "gamla" kollektioner..?
Dvs de som kom för flera år sedan och att hon kunnat köpa in dom billigare..
För de hon hade har jag då aldrig sett i butik på de ca 3 år tillbaka som jag köpt Lego åt barnen.
 

se mitt tidigare svar

Skrivet av  Marianne_K
Som sagt, anledningen till skillnaden i modeller beror på att det inte finns samma kollektioner i de olika länderna.

Ja, sen så är en del av kläderna ur tidigare års kollektioner vilket inte borde spela någon roll då det är kläder som inte ens finns här i sverige. Men det rör sig inte om flera år utan föregående säsong. I Usa finns det en helt annan affärsmentalitet än i Sverige, här reas saker ut som blivit över när det skiftar säsong ibland till och med innan säsongen är över medan i Usa så går sådana modeller tillbaka till grossisten som har stora överskottsutförsäljningar i stället och ibland rör det sig om ren överproduktion.

Så där är anledningen till att det går att köpa in kläder till ett betydligt lägre pris och sälja vidare. Det är stor skillnad i pris på kläder ur nuvarande kollektion.
 

Artiklar från Familjeliv