Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

va har ditt barn för stl på kläder o skor..?

Skrivet av Tina m Filip 020821
många som jag träffar säger alltid att min son är såå stor o har stora storlekar på kläderna, o stoora fötter. tänkte därför fråga vad era barn har för storlekar.. min son är ca 95 lång o väger 14.5 kilo.
han har 98 på tröjor o även 98 på byxor(dock ganska långa, men 92 blir för tajt i rumpan)
i skoväg har han just nu 26, men har köpt 27 på vårskorna(dock lite stora dem me, puma.)

är han sååå tor som alla säger? han ser absolut inte tjock eller stor ut.(han ligger egentligen precis på kurvan)

ursäkta om detta blev ett lite konstigt inlägg, men man börjar ju fundera när folk kommenterar...
Svar på tråden: va har ditt barn för stl på kläder o skor..?

Låter inte så stort tycker jag..

Skrivet av  Matilda med Nora 9912 & August 0310
utan alldeles lagom.
Min son som är drygt ett år yngre än din son har nu 80-86 i kläder. Inte för att han är så lång utan han behöver det för bredden.
Vid 1 år var han 73,5 cm lång och vägde 11,2 kg!!
På honom får vi bara på joggingbyxor, allt annat är för smått i midjan.
I skor har han 19-20.
Min dotter däremot är liten, hon är 5 år 105 cm lång och väger 16 kg.
Hon har nu 110 i kläder, men det mesta är förstort i midjan.
I skor har hon 26, men hon har ovanligt små fötter för sin ålder.

Jag tycker det låter som din son är alldeles lagom när det gäller vikt och längd. Till hans längd låter vikten absolut inte mycket.
 

Strunt i det

Skrivet av  texas
min son som fyller fyra i april är en långskånk på 105 cm och 18-19 kilo och han ser fullständigt normal ut tycker jag :-) Alla barn är ju olika och om inte BVC tycker att han är för stor/liten så behöver du inte bekymra dig.

Vi köper 110/116 i tröjor till honom eftersom han har långa armar, men han kan ibland fortfarande ha 104 i byxor, men mest 110. Så det där med ålder och storlek kan man inte gå efter tycker jag.
 

Nej,

Skrivet av  Petra
det låter inte konstigt. Våran son blir 3 nu i feb och han är 103 cm lång och väger 15 kg. Han har strl 104 och ibland även 110 på tröjor så han är lång istället för sin ålder.
 

Bry dig inte om dem

Skrivet av  Lisa
Min son är född på våren 2002, och han tillhör också den skaran som kallas för "stor". Min son väger runt 18-20 kg och är 98 cm lång. Han har stl 98/104 på tröjor och 98/104 på byxor. Mindre storlek än detta kan han inte ha, det blir för trångt. Min son är inte tjock på något vis, han springer och leker hela dagarna och har en ruskig energi. Enligt BVC följer han även sin kurva och sjäkv anser jag att barn är olika och har sin egen tillväxtrytm och ser olika ut. Allt är "normalt". En del barn är små och korta och andra barn längre och större. Så är det bara. Oavsett om en 2-åring väger 8 kg eller 12 kg eller 18 kg så är detta helt normalt. Jag har en kompis vars dotter är 3 år och hon väger bara 14 kg och hon är kortare än min 2-åriga pojke. Flickor och pojkar är olika, bode till vikt och längd, oavsett hur gamla dem är.

Så din son är inte alls stor. Han är normal och följer ju sin kruva som du skriver. Det är inget att bry sig om vad andra har att säga om din sons vikt och längd och storlek på kläder och skor.
 

korrigering

Skrivet av  Lisa
Jag skrev om min 2-åriga son, menar givetvis att han är 2 år och 7 månader, dvs dryga 2,5 år gammal. För att vara extra tydlig.
 

näää, jag har en dotter..

Skrivet av  Åsa m 3 + 1 i magen v37
som är född 020813 och hon är ca 98 cm lång, väger ca 16 kg. Hon drar då 104 i det mesta ( tjejkläder har en tendens att vara mindre än killkläder ) och har 27 i vanliga skor och 28 i vinterskodonen. Så nää, jag tycker inte att han är så stor utan helt normal. Det finns alltid de som ska påpeka att barnen är sååå stora eller sååå små etc.
 

Du får väl helt enkelt

Skrivet av  marikaL m fem
tala om för dem som kommmer med såna kommentarer att det ju är deras barn som är för små ;)

Allvarligt talat ligger ju din grabb precis på kurvan - helt alldeles jättelagom stor med anda ord!!

Precis som mina grabbar, som fyller 2 i februari - de är kring 90 cm långa och väger 13-14 kg. I kläder har de 92 på byxor och 92-98 i tröjor, strl 25 i skor. Till sommarkläderna blir det 98 och 98/104 - precis enligt tabellerna :)

(tilläggas kan att mina pojkar passar i alla modeller av kläder, har inte stött på några byxor som är för snäva i midjan el nåt)
 

Lagom.....

Skrivet av  Torhill m.Niklas,Ida&Tiril
min son e 1 år mindre enn din.
På 15 mnd kollen var han 85 lång och nestan 12 kilo.
På 2 mnd. har han ju blivit lite större.
Han har storlek 86/92
 

Äh är väl inte så stor

Skrivet av  Thess m Ebba&Viktor 020209
Hej!

Min kille som är 2 år och 11 månader är ca 94 cm och väger 16 kg. Han har 98 i tröjor och 92 i byxor.

Tvillingsyrran hans är ca 94 cm och väger 13,5 kg och har samma storlek.

På fötterna har de 25-26 beroende på vilka skor det är.

/Therese
 

Min kille är född 00-10

Skrivet av  KMCB
och han är nu 116 cm lång och väger 23 kg.

Vi har köpt stl 116 sedan i början av hösten och det är precis lagom just nu. Men min kille känns stor jämfört med jämnåriga på dagis... han är ca 1 stl över "alla andra".

Å andra sidan är jag 176 cm lång och mina man är 185 cm lång, så varför skulle vår son ligga på genomsnittet...
 

Samma som min tjej!

Skrivet av  miape
Hon har overall i 122 nu och jag stod igår på rean och velade vilken strl som hon kan ha på ytterplagg till vintern 05. 128 såg jättestort ut och overallerna blev fula både i sin strl och färgkombination. Funderar på 2delat i 128...vad tror Du?
 

Ja,

Skrivet av  KMCB
jag håller också på och funderar över om jag ska våga köpa nästa års kläder nu på rean. Men 128 såg så himla stor ut och 122 tror jag är för liten (om lilla herr\'n där hemma inte stannar av i tillväxtkurvan).

Jag skulle vilja ha overall även nästa år - trots allt är han bara 5 år då och dagislekar blir lite vilda... men 2-delat fungerar ju (vi har det som ombyte redan nu).
 

Samma som min tjej!

Skrivet av  miape
Hon har overall i 122 nu och jag stod igår på rean och velade vilken strl som hon kan ha på ytterplagg till vintern 05. 128 såg jättestort ut och overallerna blev fula både i sin strl och färgkombination. Funderar på 2delat i 128...vad tror Du?
 

Och jag får höra att min är såååå liten!

Skrivet av  Cecilia med små troll
Min flicka som är född i oktober-02 har stl. 80 på kläder ( en del 86 fast då blir det att vika upp) och stl. 20 i skor. Hon var 78 cm lång och vägde 10,2 kg på tvåårskontrollen.
 

Min tjej är större än din grabb :-)

Skrivet av  Elena med Tea
Tea är nästan precis 1 månad äldre än din Filip och hon är 98 cm lång och väger 16,5 kg, har 98-104 i kläd storlek
Storlek 25 på vinter kängorna
 

Artiklar från Familjeliv