Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Julklappsbok

Skrivet av April
Min syster önskar sig en bok om fotografering så att hon kan lära sig mer om slutartider, vitbalans etc. Är det någon som kan tipsa om en bra och inspirerande bok?
Svar på tråden: Julklappsbok

Det finns en

Skrivet av  Flu
bok av John Hedgecoe, som heter Stora Fotoboken (A4, färg, hårdpärm), som är en enkel & snygg introduktion till allting inom traditionell fotografering. I princip allting utom just det specifikt digitala täcks, men den ägnar å andra sidan bara ca ett uppslag till vardera sak - en väldigt ytlig bok, mao.

Det är en kul bok både att ge och få, men den räcker i princip inte så långt, även om den har ganska pedagogiska bilder som visar & jämför. Men för den absoluta nybörjaren, så kan den användas för att få en inblick i hur många olika sätt man kan variera en bild på.

Jag har den, och en bok av Ulf Sjöstedt, som heter Foto komposition. Den boken behandlar _bara_ olika sätt att ta bra bilder. Det innehåller mycket text, där bilderna bara är illustrativa komplement till texten. Nästan alla bilder är svart/vita, för att undvika att färgen skall ta fokus från det vesäntliga.

Jag tycker den boken är bättre, för den är mer djupgående, men å andra sidan smalare.

Ulf Sjöstedt har även gett ut en bok som heter Den fotografiska Bilden, men hur den är vet jag inte.
 

Artiklar från Familjeliv