Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nån med Ixus 500?

Skrivet av Jenny med Kim och Alva
Jag har nyligen köpt en Canon Ixus 500 för att jag var lite trött på/missnöjd med en tidigare version av Canon Ixus. Det jag var lite missnöjd med var att det ofta, faktiskt väldigt ofta, blev röda ögon. Dessutom fick jag lite suddiga bilder om jag inte använde blixten. Men nu inser jag att med Ixus 500 är det exakt samma problematik. Någon som har en lösning på detta? Varför blir det suddiga bilder när jag inte vill använda blixt inomhus? Och hur blir jag av med röda-ögon-fenomenet? Det är ju en ganska dyr kamera... så jag hade faktiskt förväntat mig mer av den. Ska jag sälja den och köpa en annan???
Svar på tråden: Nån med Ixus 500?

Att det blir suddiga

Skrivet av  Notte m tjejer 0202&0409
bilder beror säkert på att slutartiden blir så lång att du inte kan hålla kameran stilla. Testa att använda den optiska sökaren istället för LCD:n och stöd kameran med båda händerna/ansiktet. Man darrar ju mer när man håller den fritt i luften.

När det gäller röda ögon kan jag inte råda dig, PSP 9 har en bra redigeringsfunktion för detta, men det är ju inte meningen att alla bilder ska behöva redigeras.

Om man läser på http://www.steves-digicams.com
så har den fått bra omdöme och testbilderna ser inte suddiga ut.
 

Jag ska testa det

Skrivet av  Jenny med Kim och Alva
Kanske är det så att jag har svårt att hålla den stilla när jag tittar på displayen. Tack för tipset.
 

Fast egentligen

Skrivet av  Jenny med Kim och Alva
tycker jag att det verkar konstigt. Ökar kameran själv slutatriden då när jag väljer bort blixten manuellt? Skumt. För utomhus blir det aldrig oskarpa bilder - men då behöver jag ju inte manuellt välja bort blixten, för det gör kameran själv...
 

Ja

Skrivet av  PPP
Kör du på Autoprogrammet och fotar utan blixt inomhus får du sannolikt ganska långa slutartider som beror på kamerans mätning av det existerande ljuset (1/8 sekund är exempelvis ganska vanligt i dagsljus inomhus). Med blixten finns en förutbestämd så kallad synktid som alltid används om du inte manuellt tvingar den till andra tider, ofta är synktiden 1/125 eller 1/250 sekund (det står i specarna för din kamera hur lång tiden är).

Egentligen spelar det inte så stor roll, ställer du en lång slutartid och använder blixt får du fortfarande i praktiken samma slutartid eftersom blixten bara lyser så länge. Den övriga tiden tar kameran in väldigt lite ljus i förhållande till under blixttiden. Detta förhållande kan man utnyttja för att få mer liv i bakgrunden när man fotar med blixt - fotar man med blixt och lång slutartid (prova till exempel 1/15 sekund) blir saker i fokus/förgrund skarpa och upplysta, men saker i bakgrunden blir softa och varma i färgen.

Givetvis kan du tvinga kameran att använda korta slutartider även utan blixt, men fotar du på tider som 1/125 sekund utan blixt inomhus kan jag nästan garantera att bilden blir nästan helt svart alternativt väldigt grynig (ifall autoprogrammet på din kamera försöker kompensera det svaga ljuset med höga ISO-tal och kraftig överexponering).

Vad du kan göra för att få någorlunda vettiga resultat är att använda tider i stil med 1/45 sekund, träna på att hålla kameran stilla (håll nära ögat/kroppen, håll kameran med båda händerna, luta mot en vägg/dörrpost och tryck av i slutet av en utandning), själv justera upp ISO-talet (högre än 200 brukar dock aldrig bli så bra) och överexponera lite (+0.5EV). Då kan man få hyggliga bilder utan blixt inomhus, förutsatt att det du fotar är någorlunda stilla. Actionbilder inomhus går inte att ta utan blixt, så är det bara.

Hoppas denna text hjälpte dig lite.
 

om du läste

Skrivet av  Estethia ©
handboken så skulle du se att du kan ställa in blixten på röda ögon reducering, köra blixten enkom som upplättning osv osv.
det hela handlar inte om att kameran är dålig (fast 430\'an är faktiskt bättre, men blixthanteringen är den samma) utan att man måste lära sig att hantera den och alla dess funktioner.
det gör man bäst genom att låta handboken vara kvällslektyr i sängen i nån månad eller så.
ju bättre du lär känna din kamera desto bättre fotograf blir du.
 

Javisst, men även om

Skrivet av  Jenny med Kim och Alva
jag använder blixtfunktionerna - röda ögonreducering tex - så tycker jag inte att bilderna blir bra. Jag tycker att bilderna ska kunna bli bra med autoläget och rödaögonreduktionen, utan att jag ska behöva ställa in den i det mauella läget varje gång. Funkar din bra? Och varför blir bilderna oskarpa utan blixt inomhus? Det hittar jag inte i handboken.
 

jag har ingen...

Skrivet av  Estethia ©
... egen digitalkompakt utan lånar grannes ixus 430.
och den funkar bra. så länge jag ställer in den efter situationen.
det går fortare än man tror när man vet vad man kan göra.

tyvärr är det så att ju mindre kamera desto mindre avstånd blir det mellan blixt och objektiv och på riktigt små kameror är det nära på garanterat att man får röda ögon.
canon har bra objektiv på sina kompakter men automatiken brukar ändå vilja dra ihop bländaröppningen rätt rejält så bilderna ska få så långt skärpedjup som möjligt. det ger hyfsat skarpa bilder även om man missar att ställa in skärpan på rätt ställe i bilden (beroende på vilket avstånd man har till huvudmotivet, ju närmare man går desto kortare skärpedjup med samma bländaröppning).
resultatet kan dock bli rätt rörigt när precis allt i bild är skarpt.

personligen tycker jag aldrig att bilder tagna i full autoläge blir bra, oavsett kompaktkamera.
röda ögon och kolsvart bakgrund.

din kamera kan ge lite extra brusighet just för att dom klämt in aningens för mycket megapixlar (megapixlar säljer) på en för liten sensoryta. ju fler pixlar dom klämmer in på samma yta desto brusigare blir bilderna.
därför ska man helst inte gå å köpa en digitalkompakt med 5-8 megapixlar. om man måste ha många MP ska man isf köpa en systemkamera som har större sensor och "utnyttjar" megapixlarna på ett mycket bättre sätt.

om du inte använder blixt och inte höjer ISO\'n så kommer bilderna bli oskarpa av för lång slutartid. dvs. de får rörelseoskärpa.
det finns en gräns för hur mörkt det får vara för att en digitalkompakt ska klara av det utan blixt.
ISO över 400 (om det finns på kameran) brukar oftast bli på tok för brusigt pga. den lilla sensorn.

om du vill ha bra bilder i alla situationer så behöver du lära dig kameran. det finns inga genvägar och full atuomatik kan aldrig matcha varenda situation som uppstår, även om canon är riktigt duktiga på att förutse situationer och baka in det i kameran.

oftast gör kameran det enklast möjliga: liten bländare för att få långt skärpedjup och eliminera oskärpa så långt som det är möjligt, samt hålla ISO (ljuskänsligheten) nere för mindre brus. och iom detta så måste man använda fläskigt med blixt eftersom en liten bländare släpper in mindre ljus och den låga ISO\'n kräver mer ljus och kameran är liten... och tadaa.. där har vi dom röda ögonen och den becksvarta bakgrunden. vare sig man vill eller inte.

så fort automatiken tullar på detta så kan det bli brus, ev. "dubbelexponering (iom att miljöljus och blixtstyrkan är densamma) eller rörelseoskärpa.

personligen föredrar jag brus (eftersom det finns gott om brusreduceringsproggs) framför "dubbelexponering", rörelseoskärpa och svart miljö så jag ställer alltid in iso 400, blixten på upplättning och drar ner exponeringen så långt det går (minus 2 på en ixus 430) för att blixten ska bli det dominanta ljuset över miljöljuset, men bara precis.
funkar inte i alla situationer, men rätt många.

jag är personligen rätt förtjust i att kasta omkring med kameran och lång slutartid (funkar när det är hyfsat mörkt, typ på fester) och blixt som fryser huvudmotivet men inte ev. ljus i bakgrunden.
kan se ut ungefär så här:

http://www.estethia.fotosidan.se/obj/photo/m_4132de79e3141.jpg

eller:

http://www.estethia.fotosidan.se/obj/photo/m_4122d7b748c6c.jpg

(den andra bilden är dock tagen med indirekt blixt)

personligen tycker jag även att det är roligare att plåta på många olika sätt, dvs förbereda kameran inför något med särskilda inställningar och inte bara förlita mig på automatik.
de få bilder jag ändå tar med automatik blir sällan bra. men ibland har man bråttom att dokumentera och en dålig bild är bättre än ingen bild alls.
 

vad rörigt... (rättning)...

Skrivet av  Estethia ©
"tyvärr är det så att ju mindre kamera desto mindre avstånd blir det mellan blixt och objektiv och på riktigt små kameror är det nära på garanterat att man får röda ögon."

jag missade en inklippning av ny text när jag höll på.
egentligen ska det stå:

"tyvärr så är det så att ju mindre avståndet mellan blixt och objektiv är, så ger det större risk för röda ögon.
och självklart får man oftare röda ögon med en liten kamera eftersom avståndet mellan blixt och objektiv naturligtvis blir mindre ju mindre kameran är. särskilt om inte kamerans blixt "ploppar" upp."
 

Oskarpa bilder utan blixt

Skrivet av  LottaJ
Om du inte använder blixt inomhus så måste slutaren vara öppen mycket längre för att bilden ska exponeras rätt. Då hinner motivet eller fotografen röra sig och bilden blir oskarp. Så funkar alla kameror.
 

och om man inte vill....

Skrivet av  Estethia ©
... att slutaren ska vara öppen allt för länge så ändrar man till en högre ISO (man byter till en ljuskänsligare film om man kör analogt).
så funkar alla kameror.
blir det lite för grynigt kan man dra ner bruset med ett brusreduceringsprogram.
 

Ändra ISO

Skrivet av  Maria
Du kan också testa att ändra ISO-inställningen när du vill ta bilder utan blixt. Då kan du lättare få bilder som inte är så suddiga. Tyvärr bir de då istället mer brusiga men man får testa sig fram och se var man får bäst resultat med för inställningar.

Röda ögon får man även med en 300D ibland. Det beror på omgivande ljus, den på bildens ögon m m så att vad kameran kostar skulle göra att man helt slipper sånt kan man inte räkna med.

Gör som Estethia säger och läs igenom manualen och testa olika inställningar så ska du se att bilderna blir bättre.

Det är inte kameran som tar bilderna utan fotografen :-)
 

Hehe nej det är klart,

Skrivet av  Jenny med Kim och Alva
men det vill man ju gärna tro.
 

Tack för alla bra svar,

Skrivet av  Jenny med Kim och Alva
jo jag ska ta och läsa om bruksanvisningen ett par gånger. Jag inser nu att autoprogrammet kanske är det som irriterar mig :) och därför måste jag ju lära mig alla kamerans funktioner ordentligt en gång för alla så att det sitter i ryggmärgen sen. Och ett särskilt tack till Estethia för bildexemplet, det såg jättetufft ut - det ska jag prova!
 

Artiklar från Familjeliv