Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

mintolta A1....

Skrivet av camilla
hej!
ni som vet mycket om kameror härinne ,är minolta dimage A1 bra? jag vill ha BRA kvalitet på bilderna och hyfsad zoom,det får gärna gå ganska fort från det att man trycker av tills det blir ett kort(exponering kanske det heter?)inte så roligt om motivet har sprungit iväg innan kameran har tagit kortet..
har en Nikon coolpix 3100 nu och på den finns det olika "scener" man kan ställa in tex,porträtt,sport osv,finns det sådant på minoltan också?
Svar på tråden: mintolta A1....

Ja

Skrivet av  PPP
Minolta A1 är en av de mest kompetenta kompakter som finns på marknaden och klarar lätt de krav du ställer upp här. Å andra sidan finns det betydligt billigare och mindre kameror som också gör det, så ifall du inte är så väldigt fotointresserad kanske du hellre borde satsa på något sånt. A1 är en mycket avancerad kamera med väldigt mycket inställningsmöjligheter och bilderna är i defaultläge optimerade för efterbehandling (och kan därför kanske upplevas lite tråkiga).

Steget från Nikon 3100 till A1 är rätt långt. Jag avser inte att avskräcka er från A1an, det är en fantastisk kamera, jag försöker bara hjälpa er välja rätt.

Ja, A1 har scene-modes för porträtt, sport, solnedgång och nattfoto.
 

tack...

Skrivet av  camilla
för svaret... förstår att det är stor skillnad på kamerorna,jag vill verkligen bli bättre på att fotografera och funderar på att gå nån kurs på ABF,men jag vill inte känna om ett halvår att jag har vuxit ifrån kameran,det är därför jag satsar lite högt från början ;) senhar jag inte hittat så många kameror som har 7Xoptisk zoom eller mer,förutom canon powershot s1 is som jag skulle vilja ha om det bara var liiite mer pixlar i den.. har du tips på nån inte fullt så avancerad kamera som har liknande funktioner så tar jag tacksamt emot dom! Tack för svaret igen!
 

Inte PPP men tipsar om Z3

Skrivet av  Mia
Har du tittat på Minolta Z3? Den har 4 mp och 12 x optisk zoom och manuella inställningsmöjligheter.
 

Massor

Skrivet av  PPP
Det finns en hel radda i det här segmentet (superzoomar, som de brukar kallas i engelskspråkiga forum). Här är några...

Inte så avancerade (mestadels avsedda för automatisk användning, lite billigare):
Minolta Z10
Minolta Z1,Z2,Z3
Panasonic FZ3
Canon S1
Fuji S3000,S3500
Olympus C700-serien (massa olika modeller)
Kodak 6490,7590
Nikon 4800
Kyocera M410R
HP 850,945 (jag har själv HP850, bra bildkvalitet)

Mer avancerade (avsedda för manuell användning och efterbehandling, mer inställningar och knappar, ofta lite dyrare):
Nikon 5700,8700,8800
Canon Pro1
Minolta Dimage 7,7i,7Hi,A1,A2,A200
Olympus 8080
Fuji S5000,S5500,S7000,S20Pro
Panasonic FZ10,FZ20
Sony 828

Så, nu har du väl lite att surfa efter...
 

Ang kurs och kameraval

Skrivet av  PPP
Jag tycker absolut du ska gå en kamerakurs. Det är otroligt roligt och väldigt lärorikt. Men jag tycker nog inte du ska köpa din nya digitalkamera med kursen som utgångspunkt. Till en fotokurs bör du nämligen ha en riktig systemkamera för att kunna tillgodogöra dig allt du får lära dig. Mitt råd är därför att du köper en enklare begagnad analog systemkamera med ett enkelt zoomobjektiv, det får du för några hundralappar i dagsläget. Här är ett exempel på en kamera som är väldigt lämplig för ändamålet (det finns förstås en hel massa liknande av andra märken som också funkar lika bra):
http://www.blocket.se/view/4113723.htm

Det är bästa är kanske om du kan hålla dig med att köpa en mer avancerad kamera tills du gått kursen, man lär sig en hel del om vad man själv tycker är viktigt under tiden. Vill du snabbt ha en ny digitalkamera kan du ju köpa en lite billigare och sen sälja den när du vet vad du vill ha.
 

Har en

Skrivet av  Ingela
Gick från en Nikon Coolpix 2500 till en A1, och jag är supernöjd! Blir väldigt fina bilder, och kameran är inte svår att förstå sig på när man läst manualen :) Tycker inte att den är såå avancerad? Enligt Minolta är den "anpassad för att tillgodose såväl avancerade som amatörfotografers behov"
Jag ville bli bättre på att fotografera, tycker det är jätteroligt så en A1 var ett bra val tycker jag. Tycker det är bra att det finns många möjligheter att ställa in själv och inte bara köra på automatik även om jag gör det också. Jag gillar ju även efterbehandling i Photoshop, även om jag inte behöver.
Jag hade nöjt mig med en Dimage Z3, men fick en A1 av maken i present och jag klagar inte ;)
Den har ju även en bildstabilisator som är suverän.
Läs mer om den på www.minolta.se
Lycka till i djungeln! :)
 

Artiklar från Familjeliv