Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bot mot hosta...

Skrivet av Ronja
varje gång, och då menar jag varje gång som jag blir förkyld får jag en sju #¤&%¤" hosta som är långdragen och besvärlig. Inget biter på den. Och eftersom den är lite slemmig (inte mycket men dock lite) kan jaginte använda hostdämpande det för värrar bara saken + att jag riskerar lunginflammation då.

Knaprar som vanligt bromhexin, dricker litervis med vatten och pillar i mig Fishermans Frend.
Men till vilken nytta...*suckar*

Orkar inte springa till Vårdcentralen varenda gång....
Svar på tråden: Bot mot hosta...

Jag känner igen mig!

Skrivet av  TP
Har samma problem, fast jag har en tendens att hosta sönder revbenen....

Jag brukar köra med en tablett Bisolvon (bromhexin) som löser slemmet och en tablett Noskapin som dämpar hostan. Då behöver jag inte hosta så hårt för att få upp slemmet! Fungerar faktiskt riktigt bra. Sedan hjäper det lite extra om man dricker söta drycker, kaffe och te.
Undvik mjölk och andra mjölkprodukter som är slembildande...

Kram, TP *som sitter och hostar i detta nu*
 

Te...

Skrivet av  Pernilla
gjort på anis och fänkål fungerar på mig som har förkylningsastma med månadslånga förkylningar. Det lindrar lite. Eller gör Thailändsk soppa med liknande kryddor i :-)!
 

Kolla upp...

Skrivet av  Anna E & Viktor + den lill* grodden
...att du inte har förkylningsastma. Min upptäcktes efter en förkylning där hostan inte släppte på ca 8 veckor och jag höll på att hosta sönder revbenen.
Nu har jag klarat mig undan det ganska länge sedan sist (har flyttat längre söderut i landet, mina luftrör klarade inte riktigt -30 grader och sånt... ;) men när det var som värst var jag tvungen att använda luftrörsvidgande medel bland annat.
 

Artiklar från Familjeliv